Her presenterer vi kartleggingsskjema med tilhørende veileder, samt figurer og tabeller som ikke er å finne i selve rapporten.
5.1 Kartleggingsskjema og veileder
Kartleggingsskjemaet og tilhørende veiledning for utfylling av skjemaet ble sendt kommunikasjonsdirektørene og postmottaket i 176 statlige virksomhetene som er en del av statsregnskapet (ikke inkludert Stortinget og underliggende virksomheter, Sametinget eller domstolene). Statsregnskapet ble i sin helhet lastet ned fra statsregnskapet.dfo.no, og beløp kontert på artskonto 672 for årene 2019, 2020 og 2021 per virksomhet ble trukket ut derfra. Et eget kartleggingsskjema for hver virksomhet ble laget ved at virksomhetsnavn og informasjon om kostnader på artskonto 672 automatisk ble ført inn i en skjema-mal maskinelt.
5.2 Figurer
Figur 1.1 viser det totale tallgrunnlaget om antall arbeidsforhold som primært jobber med kommunikasjon fra kartleggingen. Økningen i figuren bør tolkes med omhu, da veksten i stor grad kan tilskrives at antallet virksomheter som oppgir tall er høyere i de senere årene i kartleggingen. Dette skyldes blant annet at nye virksomheter har kommet til i løpet av perioden, eller at virksomheter har blitt lagt ned eller sammenslått. Tallene i figuren er basert på 144 virksomheter i 2016, 147 i 2017, 151 i 2019, 164 i 2019, 165 i 2020 og 167 i 2021. Utviklingen i antall kommunikasjonsansatte er relativt stabil når vi ser på andeler av totalt antall arbeidsforhold (figur 1.2) eller trekker ut virksomhetene med tall for alle årene (figur 3 i kapittel 2).
Figur 1.1: Antall arbeidsforhold som primært jobbet med kommunikasjon i perioden 2016-2021, oppgitt av opptil 167 virksomheter i statsforvaltningen
Figur 1.2 viser at kommunikasjonsansatte i statsforvaltningen utgjorde rundt 1 prosent av det totale antallet arbeidsforhold fra 2016-2021. Fordi vi her justerer for at antallet arbeidsforhold generelt kan ha variert i perioden, gir dette en bedre indikasjon på utviklingen av kommunikasjonsansatte enn når vi ser på antall kommunikasjonsansatte i alle virksomhetene alene. Figuren viser at andelen kommunikasjonsansatte i staten ligger på et stabilt nivå fra 2016-2021.
Figur 1.2: Andel kommunikasjonsansatte av totalt antall arbeidsforhold i perioden 2016-2021, basert på tall for opptil 167 virksomheter
Figur 1.3 viser det totale tallgrunnlaget om antall kommunikasjonsansatte fra kartleggingen, fordelt på departementer og underliggende virksomheter. Alle 16 departementene har oppgitt tall i alle årene i kartleggingen. Vi har trukket fra arbeidsforhold tilknyttet utenrikstjenesten, underlagt Utenriksdepartementet, og politikere, underlagt Statsministerens kontor. Antall underliggende virksomheter som har svart i 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 og 2021, er henholdsvis 124, 129, 135, 149, 150 og 151. Altså er det en økning i antallet virksomheter i løpet av perioden kartleggingen dekker som i stor grad forklarer den tilsynelatende økningen i antall arbeidsforhold, som nevnt i omtalen av figur 1.1 over.
Figur 1.3: Antall arbeidsforhold som primært jobbet med kommunikasjon i perioden 2016-2021, fordelt på departementer og underliggende virksomheter
Figur 1.4 viser virksomhetenes kostnader til konsulenttjenester til kommunikasjon per arbeidsforhold, fordelt på departementer og underliggende virksomheter. Figuren viser at de underliggende virksomhetene bruker et høyere beløp enn departementene, også når vi kontrollerer for at de har ulikt antall arbeidsforhold.
Figur 1.4: Kostnader til konsulenttjenester til kommunikasjon på artskonto 672 per arbeidsforhold, fordelt på departementer og underliggende virksomheter
Figur 1.5 viser hvor stor andel av artskonto 672 departementsområdene oppgir å ha brukt på kjøp av konsulenttjenester til kommunikasjon i 2020 og 2021. Alle departementsområdene oppgir å ha brukt mindre enn halvparten av beløpet på artskonto 672 på kommunikasjonstjenester. 151 virksomheter har svart i 2020, og 155 virksomheter har svart i 2020.
Figur 1.5: Andel av artskonto 672 som ble brukt på kommunikasjon i 2020 og 2021, fordelt på departementsområder
5.3 Omtale og visning av spredning i tallgrunnlaget
5.3.1 Spredning i tallgrunnlaget om antall kommunikasjonsansatte og kostnader til konsulenttjenester til kommunikasjon
Tabellene 1.1-1.6 viser spredningen i datamaterialet om antall kommunikasjonsansatte i 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 og 2021. Tabellene 1.7-1.9 viser spredningen i datamaterialet om kjøp av konsulenttjenester til kommunikasjon i 2019, 2020 og 2021.
Kommunikasjons-ansatte i sentral kommunikasjonsenhet | Kommunikasjons-ansatte i annen kommunikasjonsenhet | Kommunikasjons-ansatte utenfor kommunikasjonsenhet | |
---|---|---|---|
Minimumsverdi | 0 | 0 | 0 |
Første kvartil | 3 | 0 | 0 |
Median | 6 | 0 | 0 |
Gjennomsnitt | 8,4 | 5,9 | 1,5 |
Tredje kvartil | 11,5 | 0,9 | 1 |
Maksimumsverdi | 45 | 69 | 32 |
Manglende verdi | 16 | 93 | 51 |
Kommunikasjons-ansatte i sentral kommunikasjonsenhet | Kommunikasjons-ansatte i annen kommunikasjonsenhet | Kommunikasjons-ansatte utenfor kommunikasjonsenhet | |
---|---|---|---|
Minimumsverdi | 0 | 0 | 0 |
Første kvartil | 3 | 0 | 0 |
Median | 6 | 0 | 0 |
Gjennomsnitt | 9,2 | 6,3 | 1,2 |
Tredje kvartil | 12 | 0,6 | 0,8 |
Maksimumsverdi | 68 | 69 | 32 |
Manglende verdi | 15 | 94 | 52 |
Kommunikasjons-ansatte i sentral kommunikasjonsenhet | Kommunikasjons-ansatte i annen kommunikasjonsenhet | Kommunikasjons-ansatte utenfor kommunikasjonsenhet | |
---|---|---|---|
Minimumsverdi | 0 | 0 | 0 |
Første kvartil | 3 | 0 | 0 |
Median | 6 | 0 | 0 |
Gjennomsnitt | 9,1 | 4,9 | 1,3 |
Tredje kvartil | 12 | 0 | 1 |
Maksimumsverdi | 72 | 66 | 35 |
Manglende verdi | 12 | 95 | 50 |
Kommunikasjons-ansatte i sentral kommunikasjonsenhet | Kommunikasjons-ansatte i annen kommunikasjonsenhet | Kommunikasjons-ansatte utenfor kommunikasjonsenhet | |
---|---|---|---|
Minimumsverdi | 0 | 0 | 0 |
Første kvartil | 3 | 0 | 0 |
Median | 6 | 0 | 0 |
Gjennomsnitt | 8,5 | 4,6 | 1,2 |
Tredje kvartil | 10,5 | 0 | 0,6 |
Maksimumsverdi | 66 | 63,9 | 35 |
Manglende verdi | 9 | 104 | 52 |
Kommunikasjons-ansatte i sentral kommunikasjonsenhet | Kommunikasjons-ansatte i annen kommunikasjonsenhet | Kommunikasjons-ansatte utenfor kommunikasjonsenhet | |
---|---|---|---|
Minimumsverdi | 0 | 0 | 0 |
Første kvartil | 2,6 | 0 | 0 |
Median | 6 | 0 | 0 |
Gjennomsnitt | 8,5 | 4,8 | 1,2 |
Tredje kvartil | 19,8 | 0,4 | 0,5 |
Maksimumsverdi | 69 | 65,8 | 35 |
Manglende verdi | 7 | 103 | 48 |
Kommunikasjons-ansatte i sentral kommunikasjonsenhet | Kommunikasjons-ansatte i annen kommunikasjonsenhet | Kommunikasjons-ansatte utenfor kommunikasjonsenhet | |
---|---|---|---|
Minimumsverdi | 0 | 0 | 0 |
Første kvartil | 3 | 0 | 0 |
Median | 6 | 0 | 0 |
Gjennomsnitt | 8,6 | 5,8 | 1,3 |
Tredje kvartil | 10 | 0,5 | 1 |
Maksimumsverdi | 71 | 66,5 | 35 |
Manglende verdi | 6 | 102 | 46 |
Kjøp av konsulenttjenester til organisasjonsutvikling, kommunikasjonsrådgivning mv. (artskonto 672) | Kjøp av konsulenttjenester til kommunikasjon (selvoppgitt) | |
---|---|---|
Minimumsverdi | 0 | 0 |
Første kvartil | 243 921 | 0 |
Median | 955 224 | 100 000 |
Gjennomsnitt | 3 377 421 | 690 486 |
Tredje kvartil | 2 759 384 | 482 773 |
Maksimumsverdi | 50 865 536 | 23 343 339 |
Manglende verdi | - | 15 |
Kjøp av konsulenttjenester til organisasjonsutvikling, kommunikasjonsrådgivning mv. (artskonto 672) | Kjøp av konsulenttjenester til kommunikasjon (selvoppgitt) | |
---|---|---|
Minimumsverdi | -343 896 | 0 |
Første kvartil | 231 819 | 0 |
Median | 975 950 | 154 000 |
Gjennomsnitt | 3 492 875 | 930 148 |
Tredje kvartil | 2 986 647 | 877 030 |
Maksimumsverdi | 60 114 764 | 17 022 925 |
Manglende verdi | - | 14 |
Kjøp av konsulenttjenester til organisasjonsutvikling, kommunikasjonsrådgivning mv. (artskonto 672) | Kjøp av konsulenttjenester til kommunikasjon (selvoppgitt) | |
---|---|---|
Minimumsverdi | 0 | 0 |
Første kvartil | 243 273 | 0 |
Median | 1 256 211 | 234 000 |
Gjennomsnitt | 4 301 322 | 1 173 844 |
Tredje kvartil | 4 001 116 | 1 085 358 |
Maksimumsverdi | 54 162 062 | 22 863 383 |
Manglende verdi | - | 12 |
5.3.2 Spredning i besvarelser om oppgavetyper
Figur 1.6-1.10 viser de samme tallene som figur 10-13 i del 4, men illustrert ved en figur av typen box plot for å synliggjøre spredningen i tallgrunnlaget.
På hver oppgave er det illustrert en vertikal strek som viser medianverdien for denne oppgaven.
Den grå boksen viser hvor 50 prosent av verdiene nærmest medianen ligger, mens de horisontale strekene viser hvor 25 prosent av observasjonene ligger (25 prosent for hver strek). Enkeltpunkter utenfor strekene er såkalte «uteliggere» og skiller seg betydelig ut fra de resterende observasjonene.
På flere av oppgavene, for eksempel «taler» ser vi at det ikke er en strek til venstre for den grå boksen. Det betyr at 50% av observasjonene ligger til venstre for medianen.
De blå dottene illustrerer gjennomsnittsverdien som er trukket frem i figur 10-13. Figurene illustrert her, viser altså spredningen i tallgrunnlaget. Det er stor variasjon.
Figur 1.6: Box plot som viser bruk av tid på kategorier av kommunikasjonsoppgaver for sentral kommunikasjonsenhet i 2021
Figur 1.7: Box plot som viser andel av totalbeløp brukt på konsulenttjenester til kommunikasjonsoppgaver i 2021
Figur 1.8: Box plot som sammenligner gjennomsnittlig andel av tid brukt i sentral kommunikasjonsenhet og andel av beløp til kommunikasjon brukt på kategorier av kommunikasjonsoppgaver i 2021
Figur 1.9 og 1.10 viser de samme tallene som figur 13 i del 4, men her illustrert som box plots for å synliggjøre spredningen. Figur 1.9, med grønn farge, inneholder tallgrunnlaget for departementer. Figur 1.10, med oransje farge, inneholder tallgrunnlaget for underliggende virksomheter.
Figur 1.9: Box plot som viser andel av tid brukt i sentral kommunikasjonsenhet og andel av beløp til kommunikasjon brukt på kategorier av kommunikasjonsoppgaver i 2021, for departementene
Figur 1.10: Box plot som viser Box plot som viser andel av tid brukt i sentral kommunikasjonsenhet og andel av beløp til kommunikasjon brukt på kategorier av kommunikasjonsoppgaver i 2021, for underliggende virksomheter
5.4 Forklaring av prosentene i figur 10-13 og figur 1.6-1.10
Figur 10-13, og figur 1.6.-1.10 viser hvordan virksomhetene har fordelt tid og kostnader på en rekke kommunikasjonsoppgaver. Dette har de gjort ved å fordele prosentandeler. Noen vil kanskje lure på hvorfor prosentandelene i figurene ikke summerer til 100. Grunnen til dette er at snittet på hver kategori av kommunikasjonsoppgaver blir regnet ut hver for seg, og fordi vi ikke ekskluderer virksomheter som oppgir 0 prosent på samtlige oppgaver. Disse er inkludert fordi vi vurderer de som like interessante siden vår oppgave er kartlegge kommunikasjonsoppgaver på tvers av alle statlige virksomheter.
Virksomhet 1, virksomhet 2 og virksomhet 3 skal fordele sine 100 prosent på tre oppgaver: «nettredaksjon», «mediehenvendelser» og «annet». Virksomhet 1 oppgir at de bruker 25 prosent på «nettredaksjon», 0 prosent på «mediehenvendelser», og 75 prosent på «annet». Virksomhet 2 oppgir at de bruker 25 prosent på «nettredaksjon», 50 prosent på «mediehenvendelser», og 25 prosent på «annet». Virksomhet 3 oppgir at de bruker 0 prosent på «nettredaksjon», 0 prosent på «mediehenvendelser», og 0 prosent på «annet». Snittet for de tre oppgavene regnes ut hver for seg, slik at gjennomsnittet for «nettredaksjon» blir ca. 17 prosent, for «mediehenvendelser» blir ca. 17 prosent og for «annet» blir ca. 33 prosent. Til sammen summerer dette ikke til 100 prosent, men til 67 prosent.
Kontakt
Har du spørsmål eller tilbakemeldinger om innholdet i denne rapporten, ta kontakt med:
DFØ-rapport 2023:3 Mye mer enn ord
Sammendrag
Hovedfunn
1. Bakgrunn og data
1.1 Bakgrunn
Om statens kommunikasjonspolitikk
1.2 Data
1.2.1 Databehov og vurdering av eksisterende data
1.2.2 Utvikling av kartleggingsskjema og brukerinvolvering
Kommunikasjonsansatte
Type kommunikasjonsoppgaver
Kjøp av kommunikasjonstjenester
1.2.3 Datakvalitet og metodiske hensyn
Kommunikasjonsansatte
Type kommunikasjonsoppgaver
Kjøp av kommunikasjonstjenester
Tolkning av åpne svar
Øvrige utfordringer med datakvalitet og tiltak vi har gjort
1.3 Gjennomføring og svarprosent
2. Antall kommunikasjonsansatte
2.1 Utviklingen i antall kommunikasjonsansatte er relativt stabil fra 2016 til 2021
2.2 Størst andel kommunikasjonsansatte i departementene
2.3 Flest jobber med kommunikasjon i Kunnskapsdepartementet med underliggende virksomheter
3. Kjøp av kommunikasjonstjenester
3.1 Statsforvaltningen brukte rundt 1,5 prosent av konsulentutgifter på kommunikasjon i 2021
3.2 Kunnskapsdepartementet og underliggende virksomheter hadde størst utgifter på kommunikasjonstjenester
3.3 Helse- og omsorgsdepartementet med underliggende virksomheter brukte mest på kommunikasjon per arbeidsforhold
4. Kommunikasjonsoppgaver
4.1 Kommunikasjonsansatte i statsforvaltningen bruker mest tid på nettredaksjon, brukerkommunikasjon og mediehåndtering
4.2 Utviklingstrekk i kommunikasjonsoppgavene
4.3 Virksomhetene har størst utgifter til brukerkommunikasjon, nettredaksjon og ledelse- og arbeidsgiverkommunikasjon
4.4 Utviklingstrekk i kjøp av konsulenttjenester til kommunikasjon
4.5 Virksomhetene har størst behov for å kjøpe inn tjenester til brukerkommunikasjon, men løser i stor grad mediehåndtering og internkommunikasjon selv
4.6 Departementene og underliggende virksomheter jobber med kommunikasjon på ulike måter
4.7 Tanker om fremtidens kommunikasjonsfunksjon
4.8 Kommunikasjonsfunksjonen utfordres på kapasitet og kompetanse
4.9 Veien videre
5. Vedlegg