Her presenterer vi hovedtrekkene i utviklingen av antall arbeidsforhold som primært jobbet med kommunikasjon i statsforvaltningen fra 2016 til 2021.
2.1 Utviklingen i antall kommunikasjonsansatte er relativt stabil fra 2016 til 2021
I 2021 var det 1 907 arbeidsforhold som primært jobbet med kommunikasjon i 167 virksomheter i statsforvaltningen. Figur 1.1. i vedlegget viser det fullstendige tallgrunnlaget om antall kommunikasjonsansatte fra kartleggingen, samt en omtale av antall svar per år.
Figur 2: Antall ansatte i statsforvaltningen og antall kommunikasjonsansatte i 2021
I figur 3 skiller vi ut de 115 virksomhetene som har oppgitt tall for alle årene i kartleggingen, for å håndtere usikkerheten som følger av at det er flere virksomheter som oppgir tall i de senere årene. Figuren viser at det har vært en økning på 40 kommunikasjonsansatte fra 2016 til 2021 i disse virksomhetene, og at det dermed har vært en relativt stabil utvikling i antall kommunikasjonsansatte i perioden.
Figur 3: Antall kommunikasjonsansatte i 115 virksomheter med informasjon for alle årene fra 2016-2021
Ser vi på andeler, utgjorde arbeidsforholdene som primært jobbet med kommunikasjon rundt 1 prosent av det totale antallet arbeidsforhold i virksomhetene som har svart på kartleggingen fra 2016 til 2021. Andelene holder seg relativt stabil i alle årene, med en total økning på 0,02 prosentpoeng fra 2016 til 2021. Figur 1.2 i vedlegget viser andel kommunikasjonsansatte av totalt antall arbeidsforhold i perioden 2016-2021.
2.2 Størst andel kommunikasjonsansatte i departementene
Sammenligner vi departement og underliggende virksomhet, er det totalt et høyere antall arbeidsforhold som primært jobbet med kommunikasjon i de underliggende virksomhetene. Regnet i prosent er det imidlertid flere kommunikasjonsansatte i departementene sammenlignet med de underliggende virksomhetene, slik vi ser i figur 4.
Figur 4: Andel kommunikasjonsansatte av totalt antall arbeidsforhold i perioden 2016-2021, fordelt på departementer og underliggende virksomheter
Kommunikasjonsansatte utgjorde rundt 3 prosent av det totale antallet arbeidsforhold i departementene i perioden 2016-2021. I de underliggende virksomhetene var det rundt 1 prosent kommunikasjonsansatte i samme periode. Utviklingen er relativt stabil i begge gruppene. I 2021 var det 150 kommunikasjonsansatte i departementene, mens det var 1 757 kommunikasjonsansatte i de underliggende virksomhetene. Figur 1.3 i vedlegget viser antall arbeidsforhold som primært jobbet med kommunikasjon i perioden 2016-2021, fordelt på departementer og underliggende virksomheter.
2.3 Flest jobber med kommunikasjon i Kunnskapsdepartementet med underliggende virksomheter
Figur 5 viser antall kommunikasjonsansatte fordelt på departementsområder. Vi ser at flertallet av det totale antallet arbeidsforhold som primært jobbet med kommunikasjon i 2020 og 2021 befant seg i Kunnskapsdepartementet med underliggende virksomheter. I 2020 utgjorde kommunikasjonsansatte på kunnskapsområdet 602 arbeidsforhold, og i 2021 utgjorde de 696 arbeidsforhold, tilsvarende omtrent 34 prosent av det totale antallet kommunikasjonsansatte i 2020, og omtrent 37 prosent i 2021.
Til sammenligning var det færre enn 200 arbeidsforhold som primært jobbet med kommunikasjon under hvert av de andre departementsområdene. Det er verdt å merke seg at en overvekt av virksomhetene i statsforvaltningen befinner seg under Kunnskapsdepartementet, noe som kan forklare mengden kommunikasjonsansatte.
Figur 5: Antall arbeidsforhold som primært jobbet med kommunikasjon i 2020 og 2021, fordelt på departementsområder
Dessuten er mange av virksomhetene i universitets- og høgskolesektoren, underlagt Kunnskapsdepartementet, store virksomheter med mange arbeidsforhold totalt, noe som også er en mulig forklaring. Mens Kunnskapsdepartementet har 31 underliggende virksomheter som har svart, har f.eks. Utenriksdepartementet kun to.
Figur 6 viser at kommunikasjonsansatte utgjør en relativt liten andel av det totale antall arbeidsforhold i alle departementsområdene. Kunnskapsdepartementet med underliggende virksomheter, som stod for det høyeste antallet kommunikasjonsansatte i 2020 og 2021, hadde 1,1 prosent kommunikasjonsansatte begge årene.
Statsministerens kontor hadde den høyeste andelen kommunikasjonsansatte i 2020 og 2021, med henholdsvis 7,9 og 12,2 prosent av det totale antallet arbeidsforhold i sin virksomhet. Figur 5 viser at Statsministerens kontor hadde syv kommunikasjonsansatte i både 2020 og 2021, så økningen i andelen skyldes altså en reduksjon i antallet arbeidsforhold generelt, ikke en økning i antallet kommunikasjonsansatte.
Figur 6: Andel kommunikasjonsansatte av totalt antall arbeidsforhold i 2020 og 2021, fordelt på departementsområder
DFØ-rapport 2023:3 Mye mer enn ord
Sammendrag
Hovedfunn
1. Bakgrunn og data
1.1 Bakgrunn
Om statens kommunikasjonspolitikk
1.2 Data
1.2.1 Databehov og vurdering av eksisterende data
1.2.2 Utvikling av kartleggingsskjema og brukerinvolvering
Kommunikasjonsansatte
Type kommunikasjonsoppgaver
Kjøp av kommunikasjonstjenester
1.2.3 Datakvalitet og metodiske hensyn
Kommunikasjonsansatte
Type kommunikasjonsoppgaver
Kjøp av kommunikasjonstjenester
Tolkning av åpne svar
Øvrige utfordringer med datakvalitet og tiltak vi har gjort
1.3 Gjennomføring og svarprosent
2. Antall kommunikasjonsansatte
2.1 Utviklingen i antall kommunikasjonsansatte er relativt stabil fra 2016 til 2021
2.2 Størst andel kommunikasjonsansatte i departementene
2.3 Flest jobber med kommunikasjon i Kunnskapsdepartementet med underliggende virksomheter
3. Kjøp av kommunikasjonstjenester
3.1 Statsforvaltningen brukte rundt 1,5 prosent av konsulentutgifter på kommunikasjon i 2021
3.2 Kunnskapsdepartementet og underliggende virksomheter hadde størst utgifter på kommunikasjonstjenester
3.3 Helse- og omsorgsdepartementet med underliggende virksomheter brukte mest på kommunikasjon per arbeidsforhold
4. Kommunikasjonsoppgaver
4.1 Kommunikasjonsansatte i statsforvaltningen bruker mest tid på nettredaksjon, brukerkommunikasjon og mediehåndtering
4.2 Utviklingstrekk i kommunikasjonsoppgavene
4.3 Virksomhetene har størst utgifter til brukerkommunikasjon, nettredaksjon og ledelse- og arbeidsgiverkommunikasjon
4.4 Utviklingstrekk i kjøp av konsulenttjenester til kommunikasjon
4.5 Virksomhetene har størst behov for å kjøpe inn tjenester til brukerkommunikasjon, men løser i stor grad mediehåndtering og internkommunikasjon selv
4.6 Departementene og underliggende virksomheter jobber med kommunikasjon på ulike måter
4.7 Tanker om fremtidens kommunikasjonsfunksjon
4.8 Kommunikasjonsfunksjonen utfordres på kapasitet og kompetanse
4.9 Veien videre
5. Vedlegg