Kapittel

Forord

Direktorat for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har på oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet gjennomført piloten Oppdragslaboratoriet.

Oppdraget inngår som en del av vårt arbeid knyttet til mobilitet, innovasjon og nye arbeidsmåter i forvaltningen.

Vi vil gjerne takke alle departementsbyråkrater som hadde lyst til å være med på eksperimentet. Sammen med 25 medarbeidere fra 13 av 15 departement har vi på denne piloten fått testet ut mer utforskende og eksperimenterende arbeidsmåter og metodikk. Piloten ble gjennomført i tidsrommet november 2021 til mai 2022.

Dette notatet oppsummerer våre erfaringer og læringspunkter. DFØ står ansvarlig for innholdet og vurderingene, som både baserer seg på deltakernes innspill og tilbakemeldinger og prosjektgruppens observasjoner og analyser.

Prosjektet har vært gjennomført i samarbeid mellom DFØ og konsulenter med kompetanse på designmetodikk.  Prosjektgruppen som har utviklet og gjennomført Oppdragslaboratoriet er Ingrid Mørk (tidligere Skatteetaten, nå DFØ), Kirsten Eidsaa Hall (DFØ) og Kristin Lundtveit (prosjektleder/DFØ), med støtte fra Lars Van Marion (Rambøll), Heidi Dolven (tidligere Halogen, nå NAV) og Simon Sandoval (Halogen).

Cathrine Haugene Ljoså (seksjonssjef/DFØ) har vært prosjekteier.

Oslo, oktober 2022

Joar Sæterdal Vik
Avdelingsdirektør – avdeling for kompetanseutvikling

Oppdatert: 14. februar 2023

DFØ-notat 2022:4 Lisens til å eksperimentere? Erfaringer fra Oppdragslaboratoriet

Skriv ut / lag PDF

Forord

Dette er Oppdragslaboratoriet

Hvorfor Oppdragslaboratoriet?  

Formålet med piloten

Departementene som målgruppe  

Tverrgående utfordringer som læringsarena

Utviklingen av Oppdragslaboratoriet

Kartlegging og inspirasjon

Behov for bistand

Metodikk og innhold

Programdesign av Oppdragslaboratoriet

Sprintene i Oppdragslaboratoriet

Sprint 1 Kartlegge - fra delvis til helhetlig problemforståelse

Sprint 2: Utforske – fra problemer til muligheter

Sprint 3: Eksperimentere - fra usikkerhet til treffsikkerhet

Sprint 4: Fortelle - fra læring til handling

Erfaringer fra Oppdragslaboratoriet

Krevende, men nyttig å delta

Lisens til å eksperimentere, eller mandat til å representere?

Felles problemforståelse – en prosess uten fasit?  

Rammene for læring – virkelighet eller konstruksjon?  

Å jobbe mer utforskende – en holdning og flere handlinger

Oppsummering

Å skape trygge rom ​for utforsking og eksperimentering​

Å utforske et større mangfold av innganger og perspektiver ​

 Å teste ut både problemforståelse og løsning tidlig​

Å lære gjennom å prøve, gjøre og reflektere

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.