Anskaffelseskonferansen 2019

Anskaffelseskonferansen er møteplassen for ledere og ansatte som jobber med offentlige anskaffelser, både i det offentlige og i det private. Konferansen ble arrangert 28. oktober 2019, og her finner du presentasjoner og opptak fra konferansen.

Tema på Anskaffelseskonferansen 2019

I 2019 har vi fått ny Stortingsmelding som staker ut kursen for offentlige anskaffelser, der innovasjon, effektivisering og profesjonalisering er viktige tiltak og mål. Hvilke konsekvenser får meldingen for innkjøpere og leverandører?

Presentasjoner og opptak fra hovedprogrammet

Åpning av årets anskaffelseskonferanse

Dag Strømsnes, avdelingsdirektør

Konferansier – Silvija Seres

Sammen om smartere innkjøp

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Hva kjennetegner fremtidens anskaffelser?

Presentasjon av Anita Krohn Traaseth (PDF)

Panelsamtale – Hvordan lykkes med å få flere tilbydere

  • Jan Christian Vestre, Chief Executive Officer (CEO), Vestre
  • Stina Lintho Lippestad, daglig leder, Lintho Steinmiljø
  • Lars-Johan Frøyland, direktør forretningsutvikling, Sykehusinnkjøp HF

Sammen gjør vi hverandre gode

Presentasjon av Per Harbø, programleder, Nasjonalt program for leverandørutvikling (PDF)

Kontraktsoppfølging – steg for steg i riktig retning

Presentasjon av Christine Skarbø Berglund, rådgiver konserninnkjøp, Ålesund kommune (PDF)

Menneskerettigheter og bærekraftige anskaffelser – utfordringer og nye muligheter

Presentasjon av Heidi Furustøl, daglig leder, Etisk handel Norge (PDF)

Smarte innkjøp, en forutsetning for digitalisering

  • Paul Chaffey, statssekretær, Kommunal- og moderniseringsdepartementet
  • Silvija Seres, styremedlem og investor

Anskaffelsesprisen

Anskaffelsesprisen deles ut til en oppdragsgiver og leverandør som kan vise til et spesielt godt samarbeid i en anskaffelsesprosess. I 2019 vant Elverum kommune og Betonmast Innlandet for prosjektet Ydalir skole Anskaffelsesprisen. 

Årets hederpris

Hedersprisen gikk til Lennart Hovland, redaktør av Anbud365. 

Selvledelse i en tid med omstilling

Silvija Seres, styreleder og investor

Hva har vi lært?

  • Direktør Steffen Sutorius, Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi)
  • Direktør Hilde Singsaas, Direktoratet for økonomistyring (DFØ)

Sesjon 1: God styring gir smarte innkjøp – hva er god styring?

Fagansvarlig for denne sesjonen: Marit Bersvendsen Grønli, Difi

Når målet er «Smartere – bedre – billigere». «Slik gjør vi det hos oss»

Presentasjon av Torstein Øygarden, avdelingsdirektør for Strategiske anskaffelser i Forsvarets logistikkorganisasjon (PDF).

Hva er vårt oppdrag?

Presentasjon av Morten Liberg og Åse Louice Rolfsøn Skogø, kategorileder transport, Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) (PDF). 

Forsvarets transportkjøper

Åse Louice Rolfsøn Skogø, kategorileder transport, Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO). Presentasjonen ligger sammen med Morten Liberg over.

Spørsmål

Sesjon 2: Datafangst – grunnmur for smarte innkjøp

Fagansvarlig for denne sesjonen: Paul Are Angel Killie, Difi

Vi skal fange data

Presentasjon av Paul Are Killie, Difi (PDF).

Mer for mindre, hvordan kan teknologien gjøre jobben for oss?

Presentasjon av Morten Dalsmo, konserndirektør i SINTEF Digital og leder av Digital21 (PDF). 

Vi drukner i data - vi må lære å svømme!

Presentasjon av Eiliv Mæhle Liljevik, avdelingsdirektør Strategi og IT, OBOS (PDF).

Oppsummering

Sesjon 3: Kontraktsoppfølging gir gevinster – hvordan gjennomføre profesjonell kontraktsoppfølging?

Fagansvarlig for denne sesjonen: Fredrik Rolf Young Mortensen, Difi

Kontraktsoppfølging i Kystverket – en historie om hva vi gjør for å etterleve egne rammer

Presentasjon av Olav Inge Mork, innkjøpsleder Kystverket (PDF)

Kontraktsoppfølging med begrensede ressurser

Presentasjon av Hans Jørgen Kibsgaard, innkjøpsleder, Nordland fylkeskommune (PDF)

Hvordan gjøre god kontraktsoppfølging ved hjelp av enkle elektroniske verktøy?

Presentasjon av Christine Frølich-Braathen, innkjøpsansvarlig, Eiendoms- og byfornyelsesetaten, Oslo kommune (PDF). 

Kontraktsoppfølging bygget på tillit og relasjonskompetanse

Presentasjon av Ragnhild Kvålshaugen, professor, BI Institutt for strategi og entreprenørskap (PDF). 

Panelsamtale

  • Olav Inge Mork, Kystverket
  • Hans Jørgen Kibsgaard, Nordland fylkeskommune
  • Christine Frølich-Braathen, Eiendoms- og byfornyelsesetateten Oslo kommune
  • Ragnhild Kvålshaugen, Norges handelshøyskole-BI

Sesjon 4: God styring gir smarte innkjøp – hva gjør innkjøp smartere?

Fagansvarlig for denne sesjonen: Margit Bersvendsen Grønli, Difi

God planlegging og samhandling på tvers

Statens innkjøpssenter

Presentasjon av Kjetil Østgård, avdelingsdirektør, Statens innkjøpssenter, Difi (PDF).

Hvilke problemer skal løses?

Presentasjon av Margit Bersvendsen Grønli, prosjektleder kategoristrategi reiser, Statens innkjøpssenter, Difi (PDF). 

Reiseprosessen

Presentasjon av Brit Lillian Nordbø, rådgiver, seksjon for tid og reise, lønnsavdelingen, Direktoratet for økonomistyring (DFØ) (PDF)

Ny flyavtale – kva fann vi ut?

Presentasjon av Gunda Djupvik, Travel Manger, NAV (PDF). 

Sesjon 5: Data – fra gråstein til gull!

Fagansvarlig for denne sesjonen: Paul Are Angell Killie

Statistikk som grunnlag for god styring

Presentasjon av Jostein Engen, Difi (PDF).

829 mia. NOK. – Dette har vi lært av å analyse verdens største offentlige innkjøpsdatabase

Presentasjon av Mathias Winther, indkøbsanalytiker fra danske Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) (pdf)

Data fra gråstein til gull

Presentasjon av Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser, Nye Veier (PDF).

St. melding 22, kap. 17.1

Informasjon om gjennomførte anskaffelser vil gi oppdragsgiverne, leverandørene, sentrale myndigheter og offentligheten bedre kunnskap om omfang, type og karakteristika ved anskaffelsene og hvem som blir tildelt kontraktene. Dette er informasjon som kan bidra til mer effektive offentlige innkjøp i fremtiden, og bedre utnyttelse av knappe offentlige ressurser.

Sesjon 6: Kontraktsoppfølging gir gevinster

Takk for at du ga meg sparken, det lærte vi masse av!

8 råd for vellykket implementering

Presentasjon av Frode Olsen, salgssjef, Servicegrossistene (PDF).

Å følge opp kontrakter

Presentasjon av Terje Ilje, har vært innleid som byggherre i flere kommuner og statlige virksomheter (PDF). Han har fulgt opp mange byggekontrakter.

Praktikum v/Difi

Elisabeth Sandnes, Difi

Konflikthåndtering

Presentasjon av Steinar Ask, Contract Manager, Avinor og ekspert på konfliktforebygging (PDF).

Panelsamtale

  • Frode Olsen, salgssjef, Servicegrossistene
  • Terje Ilje, byggherre, innleid hos diverse kommuner og stat
  • Steinar Ask, Contract Manager, Avinor
  • Elisabeth Sandnes, Difi
Tidligere anskaffelseskonferanser
Oppdatert: 22. januar 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.