Hensikt med rutinen er å bekrefte gyldighet og fullstendighet av saldo på andre konti. Rutinen omfatter alle balansekonti som ikke er avstemt i andre faner eller på annen måte av Kunden.
Interims- og gjennomgangskonti som ikke gjelder lønn (jf. fane D1) inngår også i denne avstemmingen.
Ved årets slutt skal det foreligge dokumentasjon for alle balanseposter. Omfang av dokumentasjon (avstemming) for øvrige perioder fastsettes ut fra vesentlighet og risiko.
Utløsende hendelse: Månedsavslutning
Aktuelt regelverk
Jf. reglement §14 og bestemmelsene 4.4.6, se også 4.4.5.
Bokføringslovens § 11, bokføringsforskriftens kapittel 6 og NBS 5.
Definisjoner
Interimskonti og gjennomgangskonti
I denne veiledningen er interimskonti og gjennomgangskonti balansekonti hvor ut- og innbetalinger posteres midlertidig. En interimskonti benyttes når man trenger tid til å finne ut hvor posten egentlig skal føres. Postene overføres senere til endelige kontoer.
Framgangsmåte og arbeidsdeling (rekkefølge på arbeidet):
Utføres av | Oppgave - handling | Referanse | |
Grunntjeneste | Delservice | ||
DFØ / Kunde | Kunde | Kjør browsermal i Unit 4 ERP. Under saldo balansekonti legges saldo hittil i år. | Browsermal: D2 Spesifikasjon av andre konti |
DFØ / Kunde | Kunde | Under oversikten over aktuelle konti dokumenteres saldoen på alle konti med åpne poster. Dokumentasjonen kan eventuelt ivaretas ved hjelp av egne vedlegg eller i egne faner navngitt D2B, D2C og så videre.
Kjør avstemming interimskonti i Unit4 ERP for hver balansekonto. | |
DFØ | Kunde | Konklusjon og eventuelle ytterligere dokumentasjon / kommentarer tas inn i avstemmingsskjema. | |
DFØ | Ikke aktuelt | Eventuell informasjon til kunde om oppfølging, spørsmål og så videre, tas inn. | |
DFØ / Kunde | Kunde | Eldre poster følges opp særskilt. | |
DFØ / Kunde | Kunde | Skjema dateres, signeres og avstemmingskode settes inn. |