DFØ gjennomfører flere aktiviteter som bidrar til å gi informasjon om statlig ressursbruk.
Vi publiserer regnskapsinformasjon på statsregnskapet.no, og har egne nettsider som viser nøkkeltall og statistikk om ansatte og organisering i staten. I tillegg kartlegger vi antall ansatte i stats- og sentralforvaltningen, og gjennomfører undersøkelser, analyser og evalueringer som blant annet belyser ressursbruk og som publiseres på våre nettsider. Vårt arbeid med å utvikle en digital oversikt over statlige tilskudd til frivillig organisasjoner, som blant annet gir informasjon om statlige tilskudd og tildelinger, bidrar også til å tilgjengeliggjøre kunnskap om statlig ressursbruk. Våre oppdrag og utviklingsaktiviteter innenfor disse fagområdene fremgår i omtalen under.
3.4.1 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside
Vi vurderer at DFØ gjennom løsningen statsregnskapet.no har lagt godt til rette for at offentligheten har enkel tilgang til informasjon om statlig ressursbruk. Statsregnskapet.no er en åpen nettløsning hvor brukerne er anonyme.
Statsregnskapet.no er DFØs viktigste kanal for informasjon om statlig ressursbruk til offentligheten. For å måle nytte av løsningen følger vi med på utviklingen i antall besøk og utviklingen i aktivitetsnivået. I tillegg har vi i 2021 gjort en brukerundersøkelse blant deltakere på kompetansetiltak, om bruk og nytte av statsregnskapet.no.
I 2021 var det om lag 15 000 eksterne besøk på statsregnskapet.no. Det er en økning på 20 prosent sammenliknet med 2020. Det var i 2021 flere besøk, både fra nye og tilbakevendende besøkende sammenliknet med 2020. Økningen i disse kategoriene var henholdsvis 24 og 14 prosent.
Ser vi på utviklingen i aktivitetsnivået på statsregnskapet.no, ble det i 2021 gjennomført om lag 63 000 handlinger (sidevisninger, nedlastinger, søk mm.). Det er en økning på 15 prosent sammenliknet med 2020. Både nye og tilbakevendende besøkende gjennomførte flere handlinger i 2021 sammenliknet med 2020. Økningen i disse kategoriene var henholdsvis 14 og 17 prosent.
Ser vi nærmere på antall handlinger pr. besøk viser statistikken en nedgang fra 4,4 i 2020 til 4,2 i 2021. Nye besøkende gjennomførte 4 handlinger pr. besøk i 2020 og 3,7 i 2021. Tilbakevendende besøkende gjennomførte 4,9 handlinger pr. besøk i 2020 og 5 i 2021.
DFØ har også gjennomført en brukerundersøkelse rettet mot deltakere på et kompetansetiltak om bruk og nytte av statsregnskapet.no i forbindelse med St. Meld. 3. Respondentene ga positive tilbakemeldinger om statsregnskapet.no. 67 prosent av respondentene bekreftet også at de hadde anbefalt andre å besøke statsregnskapet.no.
I DFØs kunde- og brukerundersøkelse i 2021 svarte 64 prosent av respondentene at deres virksomhet har stor nytte av statsregnskapet.no. Tilsvarende andel i 2020 var 63 prosent. Videre svarte 67 prosent av respondentene at deres virksomhet har stor nytte av månedlige rapporter fra statsregnskapet. Tilsvarende andel i 2020 var 70 prosent.
Statsregnskapet.no bidrar til FNs bærekraftsmål 16.10 «Sikre allmenn tilgang til informasjon og beskytte grunnleggende friheter» gjennom å legge rette for enkel og god tilgang til informasjon om statlig ressursbruk og bidra til økt åpenhet om hva staten bruker penger på.
3.4.2 Styringsparameter: Utvikling i bruk av DFØs nettside for rapporter og statistikk
DFØ formidler fakta og datagrunnlag for våre fagområder gjennom nettsiden «Rapporter og statistikk» på dfo.no. I 2021 registrerte vi nærmere 112 000 sidevisninger inkludert de tilknyttede undersidene. Dette er en solid oppgang fra 79 000 i 2020. Vi har registrert en særlig interesse for innbyggerundersøkelsen og rapporten om nærpolitireformen.
3.4.3 Andre tiltak på området
Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen
DFØ har de siste årene hatt som en del av instruksen å levere kunnskapsgrunnlag om utvikling i antall arbeidsforhold i stats- og sentralforvaltningen. DFØ gjennomførte i 2021 en ny kartlegging av utviklingen i antall ansatte i stats- og sentralforvaltningen, basert på statistikk fra SSB og vår egen undersøkelse (DFØ-notat 2021:2). Hensikten er å gi Kommunal- og distriktsdepartementet en oversikt over utviklingen i antall ansatte og årsverk i staten, med formål om å sikre et godt faktagrunnlag for videre planlegging av statlig organisering og fordeling av personressurser. Som en del av kartleggingen fikk DFØ i oppdrag å se nærmere på hvor mange nyansettelser som kunne forklares av pandemien og om stillingene var midlertidige eller faste.
Kartleggingen viser at det var en nedgang på fire prosent i antall arbeidsforhold i sentralforvaltningen fra 2019-2020. Antall arbeidsforhold totalt i staten gikk ned med 0,1 prosent, mens sysselsettingsveksten i Norge var på -1,1 prosent. Som en del av kartleggingen ser vi også etter årsaker som forklarer økning og nedgang i antall arbeidsforhold. Naturlige svingninger er den viktigste årsaken til at antallet arbeidsforhold varierer fra år til år. I tillegg er det effektivisering og endring i oppgaveportefølje som fremheves som drivere for reduksjon i antall ansatte. Endret arbeidsmengde, koronapandemien, oppgaveportefølje og naturlige svingninger trekkes fram som drivere for økningen i antall arbeidsforhold.
Digitilskudd - Digital oversikt over statlige tilskudd til frivillig organisasjoner
Digitilskudd er et samarbeidsprosjekt mellom DFØ og Kultur- og likestillingsdepartementet, som skal resultere i en digital oversikt over statlige tilskudd til frivillig sektor. Formålet er at tjenesten senere skal utvides til å inkludere statlige tilskudd til alle sektorer. Digitilskudd er et pilotprosjekt som varer fra 2019 til 2022, og har fått midler fra medfinansieringsordningen til Digdir. Pilotprosjektet inngår i arbeidet med en av de syv livshendelsene; «å starte og drive en frivillig organisasjon». Pilotprosjektets to samfunnsmål er at samfunnets ressurser brukes på en god, effektiv og transparent måte, samt å legge til rette for en sterk og uavhengig frivillig sektor.
Årlig utbetaler staten om lag en tredjedel av statsbudsjettet i tilskudd. Digitilskudd skal gi bedre oversikt og kunnskapsgrunnlag om statlig tilskudd, og vil være en viktig digital grunnmur for videre digitalisering og deling av data på tilskuddsområdet. I 2021 har vi særlig arbeidet med å utvikle tjenesten, samle inn data og hatt dialog med brukere. Tjenesten vil bli lansert høsten 2022.
Nettsted for kunnskapsdokumenter
Gjennom den oppdaterte Evalueringsportalen får offentligheten tilgang til evalueringsrapporter og liknende dokumenter som belyser måloppnåelse, resultater og effektivitet i statsforvaltningen på ett sted. Eksempler på slike dokumenter er riksrevisjonsrapporter, områdegjennomganger, forhåndsutredninger, NOU’er og årsrapporter. Gjennom løsningen blir det dermed mulig å få rask oversikt over hva som finnes av beslutningsgrunnlag og styringsinformasjon.
Løsningen ble tilgjengeliggjort i desember 2021 som en MVP (minimal viable product). DFØ har i 2021 etterregistrert et stort antall avleveringspliktige evalueringsrapporter fra departementer og virksomheter. DFØ og Nasjonalbiblioteket har startet arbeidet med å se på løsninger for å automatisere pliktavlevering. I 2022 vil vi også fortsette arbeidet med å videreutvikle funksjonalitet og brukervennlighet.
3.3.4 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
Vi vurderer at de tjenester og løsninger som DFØ leverer bidrar til å oppnå hovedmålet.
Statsregnskapet.no legger til rette for at offentligheten får informasjon om statlig ressursbruk. Den positive utviklingen i antall besøk og antall handlinger på statsregnskapet.no, samt tilbakemeldingene fra kunde- og brukerundersøkelsene, gir gode indikasjoner på at statsregnskapet.no blir opplevd som nyttig. Andelen virksomheter som har stor nytte av månedlige rapporter fra statsregnskapet.no er fortsatt høy.
Nettsidene for nøkkeltall og statistikk bidrar til å gi offentligheten informasjon om ansatte og organisering av staten. Vi vurderer at antall sidevisninger er tilfredsstillende, men vil følge med på bruken framover.
Publisering av våre rapporter og kartlegginger bidrar også til at informasjon om ressursbruk og resultater gjøres lettere tilgjengelig for offentligheten. Blant annet har vi opplevd særlig stor interesse for kartleggingen av antall arbeidsforhold i staten, som også har resultert i en del mediedekning om temaet.
DFØs årsrapport 2021
1. Leders beretning 2021
2. Introduksjon til virksomheten 2021
2.1 DFØs samfunnsoppdrag
2.2 Organisasjon og ledelse
2.3 Utvalgte hovedtall
2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter
Fotnoter
3. Årets aktiviteter i 2021
Koronasituasjonen i 2021
Hovedmål for DFØ
Hovedmål 1 i 2021: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs fellestjenester på økonomiområdet gir effektivitet og gevinster
3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen
3.1.3 Styringsparameter: Utvikling i bruken av DFØs digitaliserte løsninger
3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene
Felles HR-system i staten
Selvbetjening lønnstjenester på mobil og nett
Løsning for lokale lønnsforhandlinger
Automatisering av lønnsutbetaling
Selvbetjening regnskapstjenester på mobil
Distribusjonskanal
Budsjettstyring
Utvikling av standarder
Obligatoriske statlige regnskapsstandarder (SRS)
Ny innkjøps- og fakturaløsning
Periodeavstemmingsverktøy
3.1.5 Opptak av nye kunder
3.1.6 Prioriterte tiltak
Utvidet tjenestetilbud - opptak av universitetene i Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø (BOTT)
Finansiering av DFØs tjenester
3.1.7 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring
Hovedmål 2 i 2021: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser
3.2.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs digitale løsninger og tilrettelegging for digitalisering på anskaffelsesområdet
3.2.2 Styringsparameter: Grad av modenhet for bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser
3.2.3 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster
3.2.4 Prioriterte tiltak
Mer effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser
Veiledning og verktøy og kompetanseløft for gjennomføring av gode anskaffelser
Digitalisering av offentlige anskaffelser
Nordisk og europeisk samarbeid
Veiledning på prioriterte områder og markeder
Innovasjon
Bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser
Prioriterte kategorier
Grønt kompetanseløft
Bedre tilgang til statistikk og data om grønne og innovative anskaffelser
Økt samarbeid mellom oppdragsgivere og nordisk og europeisk samarbeid
Bedre innkjøpsdata fra statlige virksomheter
Retningslinjer for kjøp av konsulenttjenester i staten
Styrking av Statens innkjøpssenter
Markedsplass for skytjenester
Innovasjon i offentlige anskaffelser - StartOff
3.2.5 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser
Fotnoter
Hovedmål 3 i 2021: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
3.3.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning
Aktiviteter på regelverksområdet
Statlige regnskapsstandarder
Omlegging av pensjonspremiemodellen
Regelverksutvikling
Utredningsinstruksen
Samfunnsøkonomisk analyse
Tilskudd
3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling
3.3.3 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet
3.3.4 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester
Styringskonferansen
Forvaltningskonferansen
3.3.5 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, støtte til statlige arbeidsgivere
3.3.6 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser
3.3.7 Styringsparameter: Utvikling i antall lærlinger i staten
Lærlingeundersøkelsen 2021
Lærebedriftsundersøkelsen
3.3.8 Styringsparameter: Utvikling i antall traineer i staten
3.3.9 Prioriterte tiltak
En innovativ offentlig sektor
Organisering og styring av sammenhengende digitale tjenester
Organisasjonsformer i staten
Arbeidsgiverstrategi for det statlige tariffområdet
DFØs utviklingstilbud til ledere i staten
Styrking av Statens arbeidsgiverstøtte
Sekretariat for Statens arbeidsgiverråd
Kompetansetilbud til medarbeidere i staten
Tariffavsatte kompetansemidler
Statsansatteundersøkelsen og innbyggerundersøkelsen
Statsansatteundersøkelsen
Innbyggerundersøkelsen
Strategi for departementsfellesskapet
Inkluderingsdugnaden
Tallgrunnlag om ansettelsesforhold og lønn i staten
Produksjon og bruk av data for effektiv ressursbruk
Bedre bruk av offentlige ressurser i budsjettprosessen
3.3.10 Andre tiltak på området
Nordisk utvekslingsordning
3.3.11 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse
Fotnoter
Hovedmål 4 i 2021: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
3.4.1 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside
3.4.2 Styringsparameter: Utvikling i bruk av DFØs nettside for rapporter og statistikk
3.4.3 Andre tiltak på området
Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen
Digitilskudd - Digital oversikt over statlige tilskudd til frivillig organisasjoner
Nettsted for kunnskapsdokumenter
3.3.4 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen
Resultatmatrise for styringsparametere i 2021
Resultatmatrise for hovedmål 1
Resultatmatrise for hovedmål 2
Resultatmatrise for hovedmål 3
Resultatmatrise for hovedmål 4
Ressursbruk i DFØ i 2021
3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene
3.6.2 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse
3.6.3 Ressursbruk for offentlige anskaffelser
3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet
Samlet tildeling
Bevilgningsandel
Utnyttelsesgrad post 01-29
Drift
Lønn
Fotnoter
Andre føringer og prioriterte tiltak i 2021
3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder
3.7.2 Statlig støtte til personer uten bankkonto
3.7.3 Samarbeid mellom DFØ og Digitaliseringsdirektoratet
3.7.4 Samordning og digitalisering av arkivfunksjonen i staten
4. Styring og kontroll i virksomheten i 2021
4.1 Effektiv drift og produktivitetsutvikling
4.2 Internkontroll og risikostyring
4.3 Sikkerhet og beredskap
Hendelser
Sårbarheter
4.4 Behandling av personopplysninger
4.5 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen
4.6 Bemanning og personalforvaltning
Rapportering i henhold til SSBs statistikk
Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem
Ansatte i sentralforvaltningen
Utvikling fra 2017 til 2021
Utvikling fra 2020 til 2021
Kjønnssammensetning i DFØ
Likestilling og mangfold
Ufrivillig deltid
Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn
Turnover
Tilgang på kompetanse for 2021
Sykefravær
Status for inkluderingsdugnaden i DFØ
Lærlinger
4.7 FNs bærekraftsmål
Offentlige anskaffelser
Delmål 8.2: Øke den økonomiske aktiviteten gjennom diversifisering, teknologisk modernisering og innovasjon
Delmål 13.2: Innarbeide tiltak mot klimaendringer i politikk, strategier og planlegging på nasjonalt nivå
Delmål 12.7 Fremme bærekraftige ordninger for offentlige anskaffelser, i samsvar med de enkelte landenes politikk og prioriteringer
Arbeid og utdanning
Delmål 8.6: Redusere andelen unge som verken er i arbeid eller under utdanning eller opplæring
Tilgang til offentlig informasjon
Delmål 16.10: Sikre allmenn tilgang til informasjon og beskytte grunnleggende friheter
Miljøtiltak i egen virksomhet
Delmål 12.5: Betydelig redusere avfallsmengden gjennom forbud, reduksjon, gjenvinning og ombruk
Fotnoter
5. Vurdering av fremtidsutsikter for DFØ i 2021
6. Årsregnskap for DFØ i 2021