Kapittel

Kontoklasse 8 Finansposter, overføringer, periodens resultat og avregninger

Her finner du nærmere forklaring til den enkelte kontogruppe. Vi anbefaler å slå opp i standard kontoplan (vedlegg til rundskriv R-102) for informasjon om den enkelte kontogruppe. Som vedlegg til denne veiledningen følger et utdrag fra standard kontoplan der kun de kontoene som er aktuelle for virksomheter som fører regnskapet i henhold til kontantprinsippet vises.

Kontogruppe 80 Finansinntekt

Finansinntekter som rapporteres til statsregnskapet på inntektskapittel og post 01–29 bokføres i kontogruppe 80. Finansinntekter som rapporteres til statsregnskapet på post 70–89 skal som hovedregel bokføres i kontogruppe 84.

På konto 800 føres inntekter fra eierandeler i selskap m.m. for eksempel aksjeutbytte. På konto 802 skal bruttobudsjetterte virksomheter føre salgssum ved realisasjon av verdipapirer.

Eksempel – Salg av aksjer

Nedenfor viser vi et bokføringseksempel for salg av aksjer slik virksomheten skal bokføre dette på artskontoer og med eksempel på kobling mot statskonto. I eksempelet nedenfor har virksomheten kjøpt aksjer for 120 kroner. Aksjene selges for 100 kroner som gir et tap på 20 kroner på salgstidspunktet.

  Føring Konto Kontonavn Beløp i kontospesifikasjonen Rapportering til statsregnskapet
1 Debet 193 Bankinnskudd - for oppgjørskonto og arbeidskonto - inn (bruttobudsjetterte virksomheter)  100 Rapporteres på konsernkonto innbetalinger i 60-serien
1 Kredit 802 Salgssum ved realisasjon av verdipapirer (bruttobudsjetterte virksomheter) -100 Rapporteres på inntektskapittel og post 96
2 Debet 802 Salgssum ved realisasjon av verdipapirer (bruttobudsjetterte virksomheter)  100 Rapporteres ikke
2 Debet 819* Annen finanskostnad    20 Rapporteres ikke
2 Kredit 135 Investeringer i aksjer og andeler - kostpris -120 Rapporteres til kapitalregnskapet ved årsavslutningen

 

*Konto 809 Annen finansinntekt benyttes fremfor 819 Annen finanskostnad ved en eventuell gevinst.

På konto 805 føres renteinntekter og forsinkelsesrenter (morarenter). Purregebyr er en driftsinntekt og skal føres på konto 367 eller på samme artskonto som purregebyret vedrører når det er hensiktsmessig.

Valutakursgevinst (agio) føres på konto 806 Valutagevinst (agio).  Av praktiske årsaker kan valutagevinster knyttet til varekjøp og ordinære driftsutgifter bokføres på samme artskonto som varekjøpet og driftsutgiftene.

Vi gjør også oppmerksom på at i henhold til rundskriv R-101 Statens kontoplan for statsbudsjettet og statsregnskapet, skal valutakursgevinst (agio) som hovedregel føres på den posten som den underliggende transaksjonen er ført på, med mindre Stortinget har gitt fullmakt til å føre på særskilt budsjettkapittel og post.

Dersom virksomheten har en koordinatorfunksjon i et prosjekt i regi av EU og oppbevarer EU-midler på valutakonto, skal valutakursdifferansen bokføres mot en avsetningskonto i kontogruppe 29.

Konto 809 Annen finansinntekt benyttes blant annet til gevinst ved realisasjon av verdipapirer.

Kontogruppe 81 Finanskostnad

Renteutgifter inkludert forsinkelsesrenter (morarenter) føres på konto 815. Purregebyr er en driftsutgift og skal føres på konto 779 eller på samme artskonto som purregebyret vedrører når det er hensiktsmessig. Tilleggsavgifter og inkassosalær skal behandles på samme måte som purregebyr ved at det enten føres på konto 779, eller på samme artskonto som tilleggsavgiften eller inkassosalæret naturlig hører inn under.

Valutakurstap føres som hovedregel på konto 816 Valutatap (disagio). Av praktiske årsaker kan valutakurstap knyttet til varekjøp og ordinære driftsutgifter bokføres på samme artskonto som varekjøpet og driftsutgiftene.

Vi gjør også oppmerksom på at i henhold til rundskriv R-101 Statens kontoplan for statsbudsjettet og statsregnskapet skal valutakurstap (disagio) som hovedregel føres på den posten som den underliggende transaksjonen er ført på, med mindre Stortinget har gitt fullmakt til å føre på særskilt budsjettkapittel og post.

Dersom virksomheten har en koordinatorfunksjon i et prosjekt i regi av EU og oppbevarer EU-midler på valutakonto, skal valutakursdifferansen bokføres mot en avsetningskonto i kontogruppe 29.

Konto 819 Annen finanskostnad benyttes blant annet til tap ved realisasjon av verdipapirer.

Kontogruppe 82 til 84 – Innkrevingsvirksomhet og andre overføringer til staten

I disse kontogruppene føres innkrevingsvirksomhet og overføringer til statskassen fordelt på tre hovedkategorier med samme inndeling som i statsbudsjettet og statsregnskapet: Kontogruppe 82 Overføring fra andre statlige regnskaper, kontogruppe 83 Overføringer fra kommunenes og fylkeskommunenes forvaltningsbudsjetter og kontogruppe 84 Skatter og avgifter, renteinntekter og utbytte m.m. Henvisning til postene i statsbudsjettet er vist i hjelpekolonnen Eksempler på kobling mot post i statens kontoplan. Bevilgninger knyttet til innkrevingsvirksomhet bevilget på post 50 til 89 skal i utgangspunktet føres i kontogruppe 82 til 84. Inntektsbevilgninger gitt på post 01–29 skal som hovedregel bokføres i kontoklasse 3 Salgs- og driftsinntekt. Det er likevel slik at det er transaksjonens art som er avgjørende for valg av konto etter standard kontoplan. Det vil si at midler som er bevilget på andre poster enn 50 til 89, i enkelte tilfeller kan føres i kontogruppe 82 til 84.

I kontogruppe 82 Overføringer fra andre statlige regnskaper føres tilbakeføringer fra statlige fond, overføringer fra forvaltningsorganer med særskilte fullmakter (nettobudsjetterte virksomheter) og overføringer fra andre statlige regnskaper. På konto 821 Tilbakeføringer fra statlige fond, føres tilbakeføringer fra statlige fond, for overføring til andre. For eksempel tilbakebetaling av bevilgning fra et fond til overordnet departement. Konto 822 Overføringer fra departementer (kun til bruk for statlige fond) skal benyttes i fondsregnskapet for inntektsføring av bevilgning på 50-post til fondet. Konto 827 benyttes til spesielle ordninger etter avtale med DFØ.

I kontogruppe 83 føres overføringer fra kommunenes og fylkeskommunenes forvaltningsbudsjetter. På konto 830 føres overføringer fra kommuner, mens overføringer fra fylkeskommuner føres på konto 831. Et eksempel på slike overføringer er tilbakebetaling av øremerkede tilskudd.

I kontogruppe 84 føres i hovedsak innkrevingsvirksomhet knyttet til statsskatt på formue og inntekt, avgifter på omsetning, produksjon og driftsmidler, avgifter på dokumenter og spill, og andre fiskalavgifter. På konto 840 føres innkreving av skatter. På konto 841 føres kun arbeidsgiveravgift og trygdeavgift som ikke gjelder egne ansatte. Utgifter til arbeidsgiveravgift for egne ansatte føres i kontogruppe 54. På konto 842 føres alle avgifter som virksomheten krever inn og som ikke inngår som driftsinntekt. Slike avgifter kjennetegnes ved at de budsjetteres på kapitlene 5507 til 5590 i statsbudsjettet. Sektoravgifter føres på konto 842. På konto 844 føres gebyrer som ikke inngår som driftsinntekt, herunder garantiprovisjoner.

På konto 845 føres renteinntekter til statskassen. Eksempler på dette er renteinntekter på lån til aksjeselskaper, driftskreditter, verdipapirer og alminnelige fordringer. På konto 845 føres også renteinntekter fra valutakonto som rapporteres til statsregnskapet på kapittel/post 5605.83. På konto 846 føres utbytte fra aksjeselskaper og på innskuddskapital i statsforetak. På konto 847 føres bøter og inndragninger. På konto 847 føres også tvangsmulkt og overtredelsesgebyr. På konto 848 føres tilfeldige inntekter som ikke er budsjettert og som skal inngå i kapittel 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse og andre inntekter som rapporteres på post 70–89 og som ikke passer inn under noen av de andre kontoene i kontogruppe 82–84.

Når en virksomhet bokfører fordringer knyttet til innkrevingsvirksomhet kan en måte å innrette bokføringen på være å debitere alle krav vedrørende innkrevingsvirksomhet på konto 151 med kreditering på relevant konto i kontogruppe 82–84. Som omtalt under konto 151, vil det være reskontrofunksjonalitet knyttet til bruken av konto 151. Dette innebærer at bokført innkrevingsvirksomhet i kontospesifikasjonen i tråd med kontantprinsippet først vil bli rapportert til statsregnskapet når innbetaling av innkrevingsvirksomheten mottas.

Tidligere har det med utgangspunkt i dette veiledningsnotatet ikke vært uvanlig at virksomheter som bokfører fordringer knyttet til innkrevingsvirksomhet har foretatt posteringer ved utarbeidelsen av årsregnskapet med den hensikt å vise innkrevingsvirksomheten etter kontantprinsippet i kontospesifikasjonen. Motposten til debiteringen i kontogruppe 82–84 har vært konto 152. Dette har medført at konto 151–152 Innkrevingsvirksomhet og andre overføringer til staten har vist null i saldo i kontospesifikasjonen. Posteringen er ikke nødvendig for at rapporteringen til statsregnskapet skal skje etter kontantprinsippet. Virkningen av en slik postering er at fordringer vedrørende innkrevingsvirksomhet ikke vil framgå av noten til årsregnskapet om sammenhengen mellom bokført avregning med statskassen og rapportert mellomværende med statskassen, jf. rundskriv R-115. Dette er bakgrunnen for at DFØ ikke anbefaler å videreføre en praksis med slike posteringer. 

Eksempel – innkrevingsvirksomhet med bokføring av fordring knyttet til innkrevingsvirksomheten

En virksomhet utsteder krav på vegne av statskassen (innkrevingsvirksomhet) på 150 kroner. På tidspunktet for avleggelse av regnskapet er 100 kroner innbetalt, og det er dette beløpet som rapporteres som inntekt til statsregnskapet på artskonto 842 Avgifter og aktuell statskonto (kapittel og post).

Konto Kontonavn Beløp Sum Gruppering av kontoer
151 Fordringer vedrørende innkrevingsvirksomhet   50   50 Andre fordringer
193 Bankinnskudd - for oppgjørskonto og arbeidskonto - inn (bruttobudsjetterte virksomheter)

 

 

 100

 

 

-150

 

 

 

 

 

 -50

Avregnet med statskassen (bruttobudsjetterte)
1997 Innkrevingsvirksomhet (motpost konto 829, 839 og 849)
842 Avgifter -150  -150 Inntekter av avgifter og gebyrer direkte til statskassen
849 Avregning kontogruppe 84, føres mot 1997  150  150 Avregning med statskassen innkrevingsvirksomhet

 

Postering 1 og 2 gjøres løpende. I postering 3 avregnes innkrevingsvirksomhet og andre overføringer til staten. Denne posteringen kan gjøres samlet ved periodeavslutning. Det følger av standard kontoplan at konto 829, 839 og 849 skal benyttes ved avregning av innkrevingsvirksomhet og andre overføringer med motpost i konto 1997 Innkrevingsvirksomhet (motpost konto 829, 839 og 849). Som en forenkling kan innkrevingsvirksomhet og andre overføringer til staten inngå som en del av virksomhetens ordinære periode- eller årsavslutningspostering på konto 895 Avregning med statskassen mot konto 1999 Avregning - resultatet av periodens aktiviteter. Dersom virksomheten velger en slik forenkling benyttes ikke konto 829, 839 og 849 eller konto 1997.

Etter dette viser de aktuelle kontoene i kontospesifikasjonen følgende beløp:

Konto Kontonavn Beløp Sum Gruppering av kontoer
151 Fordringer vedrørende innkrevingsvirksomhet   50   50 Andre fordringer
193 Bankinnskudd - for oppgjørskonto og arbeidskonto - inn (bruttobudsjetterte virksomheter)

 

 

 100

 

 

-150

 

 

 

 

 

 -50

Avregnet med statskassen (bruttobudsjetterte)
1997 Innkrevingsvirksomhet (motpost konto 829, 839 og 849)
842 Avgifter -150  -150 Inntekter av avgifter og gebyrer direkte til statskassen
849 Avregning kontogruppe 84, føres mot 1997  150  150 Avregning med statskassen innkrevingsvirksomhet

 

Resultatkontoen 842 Avgifter viser det beløp som virksomheten har utstedt krav på, kroner 150. Av bankkontoen ser vi at det er innbetalt kroner 100. Virksomheten har fordringer knyttet til innkrevingsvirksomhet på kroner 50 som fremkommer på konto 151 Fordringer vedrørende innkrevingsvirksomhet. Innkrevingsvirksomhet er i eksempelet avregnet adskilt fra virksomhetens drift på konto 849 og konto 1997.

Kontogruppe 85 og 87 – Tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten

I disse kontogruppene føres tilskuddsforvaltning fordelt på to hovedkategorier: Kontogruppe 85 Overføringer til andre statlige regnskaper og kontogruppe 87 Tilskudd og stønader fra staten til andre. Virksomhetene kan ved behov opprette underkontoer innenfor den obligatoriske inndelingen. Henvisning til postene i statsbudsjettet er vist i hjelpekolonnen Eksempler på kobling mot post i statens kontoplan. Bevilgninger knyttet til tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten skal i utgangspunktet bevilges på post 50 til 85 og bokføres i kontogruppe 85 og 87. Dersom virksomheten unntaksvis har fått bevilget midler til tilskuddsforvaltning på post 01–29, skal dette bokføres i kontogruppe 85 og 87 og kobles til post 01–29.

Utgifter til drift og administrasjon av tilskuddsordninger skal som hovedregel bevilges på post 01–29. Dersom en virksomhet unntaksvis har fått tillatelse til å belaste slike administrasjonsutgifter på post 50–85, skal administrasjonsutgiftene bokføres på relevant artskonto og kobles mot post 50–85.

En eventuell tilbakebetaling av tilskuddsmidler innenfor samme regnskapsår som tilskuddet er utbetalt, kan krediteres på samme konto som tilskuddet opprinnelig ble utgiftsført på. Dersom tilbakebetaling av tilskudd skjer i et annet år enn tilskuddet er utbetalt, er hovedregelen at tilbakebetalingen føres på konto 848 Tilfeldige og andre inntekter det året tilbakebetalingen mottas, og rapporteres på kapittel 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse. Unntatt fra denne regelen er tilskuddsbevilgninger som er gitt med stikkordet ”kan overføres” eller andre bevilgninger med overføringsadgang. Tilbakebetalinger av beløp kan i slike tilfeller krediteres vedkommende utgiftsbevilgning når tilbakebetalingen skjer i de to påfølgende år, altså i det tidsrom bevilgningen er overførbar. Dersom det for den enkelte ordning er fastsatt egen inntektspost for slike innbetalinger, skal denne uansett benyttes. 

Det er også akseptert at tilbakebetaling av bagatellmessige beløp krediteres vedkommende utgiftspost i det år beløpet blir tilbakebetalt, uansett hvilket år tilbakebetalingen gjelder.

I kontogruppe 85 Overføringer til andre statlige regnskaper føres overføringer til statlige fond (konto 851), til forvaltningsorganer med særskilte fullmakter (nettobudsjetterte virksomheter, konto 853) og til andre statlige regnskaper (konto 855). På konto 851 Overføringer til statlige fond føres også kapitalinnskudd i ordinære statlige fond som i henhold til rundskriv R-101 skal rapporteres på post 95 under avdeling 4. Konto 857 skal benyttes til renteutgifter knyttet til den innenlandske og utenlandske statsgjelden Finansdepartementet har tatt opp (post 88-89 Renteutgifter og valutakurstap). Kontogruppe 85 skiller seg fra kontogruppe 87 ved at den kun benyttes ved overføringer internt i statsforvaltningen, for eksempel ved utbetaling fra et departement til en nettobudsjettert virksomhet, av midler bevilget over postene 50–59 i statsbudsjettet.

Kontogruppe 87 gjelder for alle overføringer i form av tilskudd og stønader til andre. Denne kontogruppen er delt inn i kontoer etter hvilken institusjonell sektor tilskuddsmottaker tilhører. Mottakerne er i kontoplanen gruppert etter åtte sektorer, hvorav sju innenlands og en samlet for utlandet. Grupperingen følger en statistisk standard som benyttes av Statistisk sentralbyrå blant annet ved utarbeidelsen av nasjonalregnskapet, og som bygger på systemer utviklet av FN og EU. Inndelingen av kontoer etter institusjonell sektor innebærer at Finansdepartementet innenfor kontogruppe 87 har valgt et annet inndelingskriterium enn utgiftsart. Inndelingen gir nyttig tilleggsinformasjon om fordelingen av tilskudd og stønader fra staten, som samlet utgjør en betydelig andel av statsbudsjettets utgifter.

Ved regnskapsføring av tilskudd og stønader i kontogruppe 87 er førstehånds mottaker av midlene avgjørende for hva som er riktig valg av konto. Noen ganger er ikke førstehånds mottaker og endelig målgruppe for tilskuddet samme enhet, da er det som hovedregel sektortilhørighet til førstehånds mottaker som er avgjørende. Det gjelder for eksempel ved utbetaling av tilskudd til kommuner og regionale helseforetak, der brukere av tjenester – dvs. husholdningene – er en målgruppe. Dette innebærer at en tilskuddsordning kan være splittet på flere kontoer i kontogruppe 87 selv om målgruppen for tilskuddsordningen er ensartet. I andre tilfeller innebærer det at det ved en tilskuddsordning med en sammensatt målgruppe, likevel skal benyttes bare én konto i kontogruppe 87.

Følgende sektorer er spesifisert i kontogruppe 87:

  • kommuner (konto 870):
    • Sektoren omfatter kommunal administrasjon og annen kommunal eller felleskommunal virksomhet med eget særregnskap. Omfatter også vannforsyning, kloakk- og renovasjonsvirksomhet samt kommunal bygge- og anleggsvirksomhet.
  • fylkeskommuner (konto 871):
    • Sektoren omfatter fylkeskommunal administrasjon og annen fylkeskommunal virksomhet med eget særregnskap.
  • ikke-finansielle foretak (konto 872):
    • Dette er en samling av enheter som hovedsakelig er engasjert i markedsrettet produksjon av varer og ikke-finansielle tjenester. Private ikke-finansielle foretak og næringslivsorganisasjoner inngår i denne sektoren. Videre inngår statens forretningsdrift, statlig eide foretak og kommunale foretak når virksomheten er markedsrettet (dvs. at bl.a. de regionale helseforetakene ikke inngår i denne sektoren, se konto 877).
  • finansielle foretak (konto 873):
    • Eksempler på finansielle foretak er statlige låneinstitutter (som Husbanken, Statens lånekasse for utdanning, Innovasjon Norge og Garantiinstituttet for eksportkreditt), forretnings- og sparebanker, kredittforetak og forsikringsselskaper.
  • husholdninger (konto 874):
    • Husholdningenes prinsipielle funksjon er å tilby arbeidskraft, konsumere varer og tjenester og utøve næringsvirksomhet. Husholdningene består av personlig næringsdrivende, borettslag, lønnstakere, pensjonister, trygdede, studenter, felleshusholdninger o.a.
  • ideelle organisasjoner (konto 876):
    • Ideelle organisasjoner er egne juridiske og institusjonelle enheter som tilbyr sine tjenester til husholdningene og som er engasjert i ikke-markedsrettet virksomhet. Deres viktigste inntektskilder er overføringer fra offentlig forvaltning, medlemskontingenter og frivillige bidrag fra husholdninger og foretak.
  • statsforvaltningen (konto 877):
    • Omfatter statskassen inklusive folketrygden og andre stats- og trygderegnskaper. Statens forretningsdrift og statlig eide foretak regnes ikke som en del av statsforvaltningen når de driver markedsrettet virksomhet. Et eksempel på ikke-markedsrettede foretak er de regionale helseforetakene, som regnes som del av statsforvaltningen i denne sammenheng.
  • utlandet (konto 878):
    • Denne institusjonelle sektoren omfatter alle utenlandske institusjonelle enheter som foretar transaksjoner med innenlandske institusjonelle enheter.

Opplysninger om institusjonell tilhørighet og sektorkode kan finnes i Enhetsregisteret i Brønnøysund, der virksomhetene ved behov kan undersøke innenlandske mottakeres sektortilhørighet. Dette gjelder med unntak av husholdninger (som ikke er selvstendig næringsdrivende). Oppslag mot registeret kan gjøres via internett (www.brreg.no). Ved å skrive inn navnet på foretaket/selskapet, får en opp nøkkelopplysninger inkl. sektorkode og -navn. Sammenhengen mellom kontoer i kontogruppe 87 og sektorkoder slik de brukes av Statistisk sentralbyrå og i Enhetsregisteret, fremgår nedenfor:

  • Kommuner og fylkeskommuner, konto 870 og 871: Sektorkode 6500.
  • Ikke-finansielle foretak, konto 872: Sektorkoder som begynner med 1000 og 2000.
  • Finansielle foretak, konto 873: Sektorkoder som begynner med 3000, 4000 og 5000.
  • Husholdninger, konto 874: Sektorkoder som begynner med 8000.
  • Ideelle organisasjoner, konto 876: Sektorkode 7000.
  • Statsforvaltningen, konto 877: Sektorkode 6100.
  • Utlandet, konto 878: Sektorkode 9000.

Tilskudd til privatpersoner som er trekk- og avgiftspliktig og som går via lønnssystemet skal føres på konto 874 Tilskudd til husholdninger. Arbeidsgiveravgiften anses som en del av tilskuddet og føres derfor også i kontogruppe 87 med motpost 1986 Arbeidsgiveravgift. Ved avstemming av arbeidsgiveravgiften må både kontoklasse 5 og kontoklasse 8 hensyntas.

Etter bestemmelsene foreligger det ikke krav om at tilsagn om tilskudd må bokføres. Dette innebærer at det ikke er krav om bokføring av tilskudd før på utbetalingstidspunktet. Etter bestemmelsene punkt 6.3.4 er det imidlertid krav om at tilskuddsforvalter skal ha oversikt over inngåtte forpliktelser. Dette er bakgrunnen for at noen virksomheter bokfører tilsagn om tilskudd og krav om tilbakebetaling av tilskudd. De benytter altså kontospesifikasjonen og reskontro til å holde oversikt over gjeld knyttet til tilskuddsforvaltning. Dersom en virksomhet velger å bokføre tilsagn om tilskudd og krav om tilbakebetaling av tilskudd er det tidligste tidspunktet for bokføring av henholdsvis forpliktelsen og fordringen vedtakstidspunktet.

Dersom en virksomhet velger å bokføre tilsagn om tilskudd og krav om tilbakebetaling av tilskudd, kan en måte å innrette bokføringen på være å kreditere all gjeld vedrørende tilskuddsforvaltning på konto 250–251 med debitering på relevant konto i kontogruppe 85 og 87. Som omtalt under kontogruppe 25, vil det være reskontrofunksjonalitet knyttet til bruken av kontogruppe 25. Dette innebærer at det bokførte tilskuddet i kontospesifikasjonen i tråd med kontantprinsippet først vil bli rapportert til statsregnskapet når tilskuddet blir utbetalt eller tilbakebetalingen av tilskuddet mottas.

Tidligere har det med utgangspunkt i dette veiledningsnotatet ikke vært uvanlig at virksomheter som bokfører tilsagn om tilskudd og krav om tilbakebetaling av tilskudd har foretatt posteringer ved utarbeidelsen av årsregnskapet med den hensikt å vise tilskuddsforvaltningen etter kontantprinsippet kontospesifikasjonen. Motposten til krediteringen i kontogruppe 85 eller 87 har vært konto 255. Dette har medført at kontogruppe 25 Gjeld vedrørende tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten har vist null i saldo i kontospesifikasjonen. Posteringen er ikke nødvendig for at rapporteringen til statsregnskapet skal skje etter kontantprinsippet. Virkningen av en slik postering er at gjeld vedrørende tilskuddsforvaltning ikke vil framgå av noten i årsregnskapet om sammenhengen mellom bokført avregning med statskassen og rapportert mellomværende med statskassen, jf. rundskriv R-115. Dette er bakgrunnen for at DFØ ikke anbefaler å videreføre en praksis med slike posteringer.

Eksempel bruttobudsjettert virksomhet – tilskuddsforvaltning bokføres ved utbetaling

En bruttobudsjettert virksomhet har mottatt bevilgning på post 70 til utdeling av tilskudd til andre (tilskuddsforvaltning). Virksomheten har gitt tilsagn om tildeling av tilskudd på 150 kroner. På tidspunktet for avleggelse av regnskapet er 100 kroner utbetalt til tilskuddsmottakere. Virksomheten bokfører tilskuddsforvaltningen først ved utbetaling.

  Forklaring Føring Konto Kontonavn Beløp
1 Utbetaling Debet 872 Tilskudd til ikke-finansielle foretak  100
1 Kredit 194 Bankinnskudd - for oppgjørskonto og arbeidskonto - ut (bruttobudsjetterte virksomheter) -100
2 Avregning tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten Debet 1998 Tilskuddsforvaltning (motpost konto 859 og 879)  100
2 Kredit 879 Avregning kontogruppe 87 -100
  Kontrollsum           0

 

Postering 1 gjøres løpende. I postering 2 avregnes tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten. Denne posteringen kan gjøres samlet ved periodeavslutning. Det følger av standard kontoplan at konto 859 og 879 skal benyttes ved avregning av tilskuddsforvaltning og andre overføringer med motpost i konto 1998 Tilskuddsforvaltning (motpost konto 859 og 879). Som en forenkling kan tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten inngå som en del av virksomhetens ordinære periode- eller årsavslutningspostering på konto 895 Avregning med statskassen mot konto 1999 Avregning - resultatet av periodens aktiviteter. Dersom virksomheten velger en slik forenkling benyttes ikke konto 859 og konto 879 eller konto 1998.

Etter dette viser de aktuelle kontoene følgende beløp:

Kontonummer Kontonavn Beløp Sum Gruppering av kontoer
194 Bankinnskudd - for oppgjørskonto og arbeidskonto - ut (bruttobudsjetterte virksomheter) -100 0
 
Avregnet med statskassen (bruttobudsjetterte)
1998 Tilskuddsforvaltning (motpost konto 859 og 879)  100
872 Tilskudd til ikke-finansielle foretak  100 100 Utbetalinger av tilskudd til andre
879 Avregning kontogruppe 87 -100 -100 Avregning med statskassen

 

Resultatkontoen 872 Tilskudd til ikke-finansielle foretak viser det beløp som virksomheten har utbetalt til tilskuddsforvaltning, kroner 100. Av bankkontoen ser vi at det er utbetalt kroner 100. Virksomheter som bokfører tilskuddsforvaltning ved utbetaling vil ikke vise noen gjeld knyttet til tilskuddsforvaltning. Tilskuddsforvaltningen er i eksempelet avregnet adskilt fra virksomhetens drift på konto 879 og konto 1998.

Eksempel bruttobudsjettert virksomhet – tilskuddsforvaltning med bokføring av tilsagn om tilskudd

En bruttobudsjettert virksomhet har mottatt bevilgning på post 70 til utdeling av tilskudd til andre (tilskuddsforvaltning). Virksomheten har gitt tilsagn om tildeling av tilskudd på 150 kroner. På tidspunktet for avleggelse av regnskapet er 100 kroner utbetalt til tilskuddsmottakere, og det er dette beløpet som rapporteres som inntekt til statsregnskapet på artskonto 872 Tilskudd til ikke-finansielle foretak og aktuell statskonto (kapittel og post).

  Forklaring Føring Konto Kontonavn Beløp
1 Bokføring av tilsagn om tildeling av tilskudd Debet 872 Tilskudd til ikke-finansielle foretak  150
1 Kredit 250 Gjeld vedrørende tilskuddsforvaltning -150
2 Utbetaling Debet 250 Gjeld vedrørende tilskuddsforvaltning  100
2 Kredit 194 Bankinnskudd - for oppgjørskonto og arbeidskonto - ut (bruttobudsjetterte virksomheter) -100
3 Avregning tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten Debet 1998 Tilskuddsforvaltning (motpost konto 859 og 879)  150
3 Kredit 879 Avregning kontogruppe 87 -150
  Kontrollsum          0

 

Postering 1 og 2 gjøres løpende. I postering 3 avregnes tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten. Denne posteringen kan gjøres samlet ved periodeavslutning. Det følger av standard kontoplan at konto 859 og 879 skal benyttes ved avregning av tilskuddsforvaltning og andre overføringer med motpost i konto 1998 Tilskuddsforvaltning (motpost konto 859 og 879). Som en forenkling kan tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten inngå som en del av virksomhetens ordinære periode- eller årsavslutningspostering på konto 895 Avregning med statskassen mot konto 1999 Avregning - resultatet av periodens aktiviteter. Dersom virksomheten velger en slik forenkling benyttes ikke konto 859 og konto 879 eller konto 1998.

Etter dette viser de aktuelle kontoene følgende beløp:

Kontonummer Kontonavn Beløp Sum Gruppering av kontoer
250 Gjeld vedrørende tilskuddsforvaltning   -50   -50 Annen kortsiktig gjeld
194 Bankinnskudd - for oppgjørskonto og arbeidskonto - ut (bruttobudsjetterte virksomheter) -100    50 Avregnet med statskassen (bruttobudsjetterte)
1998 Tilskuddsforvaltning (motpost konto 859 og 879)  150  150
872 Tilskudd til ikke-finansielle foretak  150 -150 Utbetalinger av tilskudd til andre
879 Avregning kontogruppe 87 -150   Avregning med statskassen

 

Resultatkontoen 872 Tilskudd til ikke-finansielle foretak viser nå det beløp som virksomheten har gitt tilsagn om tilskudd til, kroner 150. Av bankkontoen ser vi at det er utbetalt kroner 100. Virksomheten har gjeld knyttet til tilskuddsforvaltning på kroner 50 som fremkommer på konto 250 Gjeld vedrørende tilskuddsforvaltning. Tilskuddsforvaltningen er i eksempelet avregnet adskilt fra virksomhetens drift på konto 879 og konto 1998.

Kontogruppe 88 Disponering - Periodens resultat (til virksomhetskapital)

Konto 880 Disponering (periodens resultat) benyttes til å overføre periodens resultat til virksomhetskapital, konto 205. Denne kontogruppen benyttes bare av virksomheter som har særskilt fullmakt til å opptjene virksomhetskapital.

Konto 882 Disponering fond – til/fra opptjent fondskapital benyttes ved disponering av periodens resultat for statlige fond med motpost 208 Opptjent fondskapital.

Kontogruppe 89 Avregning - Resultat av periodens aktiviteter

Konto 895 benyttes til å avregne periodens resultat for bruttobudsjetterte virksomheter. Motposten er underkonto 1999 Avregning - resultat av periodens aktiviteter.

Oppdatert: 6. mars 2024

Veiledning i bruk av standard kontoplan – kontantprinsippet

Skriv ut / lag PDF

Innledning

Formål og virkeområde

Målgruppe

Oppbygning av notatet

Overordnet om standard kontoplan for statlige virksomheter

Inndeling og oppbygging av standard kontoplan for statlige virksomheter

Eksempel på obligatorisk nivå og underkontonivå i standard kontoplan

Bruk av standard kontoplan ved nettoføring av tilbakebetalinger av utlegg og utgiftsdeling

Eksempler på artskontoer og kobling mot bevilgnings- og kapitalregnskapet

Kontoklasse 1 Eiendeler

Kontogruppe 13 Finansielle anleggsmidler

Kontogruppe 15 Kortsiktige fordringer

Kontogruppe 16 Merverdiavgift o.l. til gode

Kontogruppe 18 Kortsiktige finansinvesteringer

Kontogruppe 19 Bankinnskudd, kontanter og avregning med statskassen

Konto 190-192 Kontanter og bankinnskudd utenfor konsernkontoordningen

Konto 193-195 Bankinnskudd – for oppgjørskonto og arbeidskonto

Avstemming av bankkonto for bruttobudsjetterte virksomheter

Avregning med statskassen – bruttobudsjetterte virksomheter

Årsavslutningspostering – bruttobudsjetterte virksomheter

Overføring av balansekontoer til nytt år – bruttobudsjetterte virksomheter

Kontoklasse 2 Statens kapital og gjeld

Kontoklasse 2 Statens kapital og gjeld

Kontogruppe 20 Virksomhetskapital

Kontogruppe 22 Annen langsiktig gjeld

Kontogruppe 23 Kortsiktige lån, obligasjonslån og gjeld til finansinstitusjoner

Kontogruppe 24 Leverandørgjeld

Kontogruppe 25 Gjeld vedrørende tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten

Kontogruppe 26 Skattetrekk og andre trekk

Kontogruppe 27 Skyldige offentlige avgifter

Kontogruppe 28 Annen kortsiktig gjeld

Kontogruppe 29 Annen kortsiktig gjeld

Eksempel – mottatt forskuddsbetaling

Kontoklasse 3 Salgs- og driftsinntekt

Kontogruppe 30 Salgsinntekt, avgiftspliktig

Kontogruppe 31 Salgsinntekt, avgiftsfri

Kontogruppe 32 Salgsinntekt, unntatt avgiftsplikt

Kontogruppe 33 Offentlig avgift vedrørende omsetning

Kontogruppe 34 Inntekt fra tilskudd og overføringer

Kontogruppe 36 Leieinntekt og annen driftsinntekt

Kontogruppe 37 Gebyrer med videre som inngår som driftsinntekt

Kontogruppe 38 Gevinst ved avgang anleggsmidler

Kontoklasse 4 Varekostnad og større utstyrsanskaffelser

Kontogruppe 40 Forbruk av råvarer og innkjøpte halvfabrikata

Kontogruppe 43 Forbruk av innkjøpte varer og tjenester

Kontogruppe 45 Fremmedytelse og underentreprise

Kontogruppe 47 Kjøp av immaterielle eiendeler og lignende (direkte utgiftsføring)

Kontogruppe 48 Kjøp av tomter, bygninger og annen fast eiendom (direkte utgiftsføring)

49 Kjøp av transportmidler, inventar og maskiner mv. (direkte utgiftsføring)

Kontoklasse 5 Lønnskostnad

Kontogruppe 50 Lønn fast ansatte

Kontogruppe 51 Lønn midlertidig ansatte

Kontogruppe 52 Fordel i arbeidsforhold

Kontogruppe 53 Annen oppgavepliktig godtgjørelse

Kontogruppe 54 Arbeidsgiveravgift, pensjonspremie o.l.

Kontogruppe 55 Annen godtgjørelse

Kontogruppe 57 Offentlige tilskudd vedrørende arbeidskraft

Kontogruppe 58 Offentlige refusjoner vedrørende arbeidskraft

Kontogruppe 59 Annen personalkostnad

Kontoklasse 6 Annen driftskostnad

Kontogruppe 61 Frakt og transport vedrørende salg og utdeling

Kontogruppe 62 Energi, brensel og vann vedrørende produksjon

Kontogruppe 63 Kostnader lokaler

Kontogruppe 64 Leie maskiner, inventar o.l.

Kontogruppe 65 Verktøy, inventar og driftsmaterialer som ikke skal føres i kontogruppe 10–12 eller 47–49

Kontogruppe 66 Reparasjon og vedlikehold

Kontogruppe 67 Kjøp av konsulenttjenester og andre fremmede tjenester

Kjøp av konsulenttjenester (konto 670 til 673)

Konto 670 Konsulenttjenester innen økonomi, revisjon og juss

Konto 671 Konsulenttjenester til utvikling av programvare, IKT-løsninger mv.

Konto 672 Konsulenttjenester til organisasjonsutvikling, kommunikasjonsrådgivning, mv.

Konto 673 Andre konsulenttjenester

Kjøp av andre fremmede tjenester (konto 674 til 679)

Konto 674 Innleie av vikarer

Konto 675 Kjøp av tjenester til løpende driftsoppgaver, IKT

Konto 676 Kjøp av lønns- og regnskapstjenester

Konto 678 Kjøp av andre fremmede tjenester og konto 679 Kjøp av andre fremmede tjenester, fortsettelse

Kontogruppe 68 Kontorrekvisita, bøker, møter og kurs

Kontogruppe 69 Telefon, porto o.l.

Kontoklasse 7 Annen driftskostnad, fortsettelse

Kontogruppe 70 Kostnad transportmidler

Kontogruppe 71 Kostnad og godtgjørelse for reise, diett, bil o.l.

Kontogruppe 73 Salg, reklame og representasjon

Kontogruppe 74 Kontingent og gave

Kontogruppe 75 Forsikringspremie, garanti og service

Kontogruppe 76 Lisenser og patenter

Kontogruppe 77 Annen kostnad

Kontogruppe 78 Tap o.l.

Kontoklasse 8 Finansposter, overføringer, periodens resultat og avregninger

Kontogruppe 80 Finansinntekt

Eksempel – Salg av aksjer

Kontogruppe 81 Finanskostnad

Kontogruppe 82 til 84 – Innkrevingsvirksomhet og andre overføringer til staten

Eksempel – innkrevingsvirksomhet med bokføring av fordring knyttet til innkrevingsvirksomheten

Kontogruppe 85 og 87 – Tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten

Eksempel bruttobudsjettert virksomhet – tilskuddsforvaltning bokføres ved utbetaling

Eksempel bruttobudsjettert virksomhet – tilskuddsforvaltning med bokføring av tilsagn om tilskudd

Kontogruppe 88 Disponering - Periodens resultat (til virksomhetskapital)

Kontogruppe 89 Avregning - Resultat av periodens aktiviteter

Interne transaksjoner

Vedlegg

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.