På oppdrag fra Finansdepartementet gjennomførte DFØ i 2024 en etterevaluering av områdegjennomgangen av ID-forvaltningen.
Områdegjennomgangens formål var å kartlegge ID-forvaltningen, og deretter gi anbefalinger om arbeidsformer, organisering, lovendringer og andre former for tiltak som skulle bidra til høyere effektivitet, sikkerhet og brukervennlighet i ID-forvaltningen. Etterevalueringen har undersøkt hvilke tiltak som er i prosess eller gjennomført, og i hvilken grad forventede gevinster er realisert.
DFØs kartlegging viser at det ble besluttet åtte oppfølgingspunkter etter områdegjennomgangen og at samtlige enten er i prosess eller gjennomført. To strategiske mål er etablert for ID-forvaltningen; visjonen én person, én identitet i Norge og status UNIK i folkeregisteret. Det ble i 2024 besluttet at nasjonalt ID-kort skal tilbys en utvalgt gruppe utenlandske statsborgere. Justis- og beredskapsdepartementet forventer at nasjonalt ID-kort for utenlandske statsborgere kan lanseres første halvdel av 2025.
Arbeidet med å knytte nasjonal eID til det nasjonale ID-kortet er avviklet, og det er besluttet at utstedelse av eID i hovedsak skal utføres av aktører i det kommersielle markedet. DFD og Digdir jobber nå med gjennomføring av revidert eIDAS 2.0, for å stille krav til sikker utstedelse av eID på høyt nivå. Skatteetaten jobber med innføring av status UNIK i folkeregisteret i samarbeid med Politidirektoratet og Utlendingsdirektoratet. I 2025 skal et arbeid for å vurdere om EØS-registreringsordningen skal avvikles. På området organisering og arbeidsfordeling har DFØ ikke kunnet stadfeste hvilke tiltak som ble besluttet som oppfølging.
Informantene opplyser at det ikke har vært noen forventning om konkrete gevinster som følge av områdegjennomgangen av ID-forvaltningen. Forventningen har i stedet vært knyttet til bedre prosesser, som på sikt skal lede til økt effektivitet, sikkerhet og brukervennlighet i ID-forvaltningen.
Det synes ikke å være oppnådd konkrete gevinster som følge av besluttede tiltak per nå. Noe av forklaringen kan ligge i at det fortsatt er mange oppfølgingsprosesser som ikke er sluttført. En annen årsak kan være at siden det er store avhengigheter mellom tiltak i ulike sektorer, må flere tiltak være på plass før de ønskede virkningene skal kunne oppnås. Informantene understreker at områdegjennomgangen har bidratt til en felles virkelighetsforståelse blant aktørene i ID-forvaltningen, og at dette har vært nyttig for de involverte departementene.