Som del av det overordnede arbeidet for å legge til rette for bedre oppfølging og dokumentasjon av gevinster fra områdegjennomganger, har DFØ fått i oppdrag av Finansdepartementet å etterevaluere gjennomførte områdegjennomganger.
1DFØ har i 2024 gjennomført en etterevaluering av områdegjennomgangen av ID-forvaltningen fra 2019. Det er undersøkt om besluttede oppfølgingspunkter er igangsatt og hvilke gevinster som er oppnådd så langt. Videre er de involvertes erfaringer fra prosessen rundt områdegjennomgangen blitt kartlagt med tanke på å identifisere bevarings- og forbedringspunkter ved områdegjennomgang som verktøy.
1.1 Om områdegjennomgangen av ID-forvaltningen
I 2018 ble det besluttet å gjøre en områdegjennomgang av identitetsforvaltningen i Norge. ID-forvaltningens oppgaver består blant annet i å sikre at den enkelte har en sikker identitet registrert i relevante offentlige registre, og at denne kan bevises gjennom en ID-kontroll. ID-forvaltningen har videre i oppgave å utstede ID-dokumenter til norske borgere og enkelte utenlandske borgere med oppholdsrett i Norge.
Mandatet for områdegjennomgangen var todelt. Første del besto av å kartlegge om ID-forvaltningen var innrettet og organisert på en hensiktsmessig og kostnadseffektiv måte. Deretter skulle gjennomgangen komme med anbefalinger om arbeidsformer, organisering, styring og lovendringer på feltet med sikte på å oppnå høyere effektivitet, sikkerhet og brukervennlighet i ID-forvaltningen.
Områdegjennomgangen ble gjennomført som et prosjekt i samarbeid mellom Finansdepartementet (FIN), Justis- og beredskapsdepartementet (JD), Samferdselsdepartementet (SD) og det daværende Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD). Det ble nedsatt en prosjektgruppe og et prosjektstyre med representanter fra de fire departementene.
Oppdraget med selve gjennomføringen ble satt ut til Capgemini Invent (heretter kalt utrederen eller konsulenten), som gjennomførte oppdraget i perioden april til desember 2019. Det ble videre nedsatt en referansegruppe bestående av medlemmer fra Nærings- og fiskeridepartementet (NFD), Utenriksdepartementet (UD), Kunnskapsdepartementet (KD), Arbeids- og sosialdepartementet (ASD) og Helse- og omsorgsdepartementet (HOD). Utreder overleverte sine to rapporter, én hovedrapport og én tilleggsrapport, i hhv. september og desember 2019.
1.2 Fremgangsmåte for etterevalueringen
Ifølge rammeverket for områdegjennomganger, skal etterevalueringen undersøke hvilke gevinster som er oppnådd på bakgrunn av besluttede tiltak. Vi har lagt til grunn at gevinst i denne sammenheng enten kan være:
- budsjettmessige konsekvenser av besluttede tiltak som lar seg spore i budsjettprosessene (i denne rapporten omtalt som kvantitative gevinster), og/eller,
- nyttevirkninger som ikke nødvendigvis gjenspeiles i budsjettprosessen. Nytten kan eksempelvis bestå i økt brukervennlighet, sikkerhet, eller annen nytte av kvalitativ karakter (i denne rapporten omtalt som kvalitative gevinster).
Arbeidet med etterevalueringen har vært delt inn i tre faser. Det innledende arbeidet besto i en kartlegging av tilgjengelig, skriftlig informasjon om anbefalinger, og departementenes oppfølging av disse. På bakgrunn av funn i kartleggingen, utarbeidet DFØ et brev med spørsmål om status for oppfølging og erfaringer fra områdegjennomgangen. Dette ble sendt Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD),2 Finansdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet og Samferdselsdepartementet. Endelig ble det gjennomført møter med de aktuelle departementene der svarene på DFØs brev ble utdypet.
Rammen for etterevalueringen innebærer at DFØ ikke har vært i kontakt med utreder eller andre involverte aktører i ID-forvaltningen utover nevnte departementer. Det tas derfor forbehold om at funnene ikke nødvendigvis er representative for alle de involvertes synspunkter eller for alle deler av ID-forvaltningen. DFØ forutsetter at ansvarlige fagdepartementer kan uttale seg om forhold i sine respektive sektorer, og at informasjonen vi har mottatt kan danne grunnlag for vår analyse.
Samferdselsdepartementet ble foreslått som deltaker i prosjektstyret ettersom førerkort i praksis brukes som ID-bevis og fordi områdegjennomgangen av Statens vegvesen hadde vist at de bruker betydelige ressurser på ID-kontroll og fotografering ved utstedelse av førerkort. DFØ har kontaktet SD på lik linje med de øvrige departementene fra prosjektstyret. På grunn av manglende svar har DFØ ikke hatt grunnlag for å omtale SD og eventuelle beslutninger for trafikkområdet i dette notatet. De øvrige departementene har imidlertid forklart at det ikke ble besluttet tiltak av betydning på SDs fagområder som følge av områdegjennomgangen av ID-forvaltningen.
Fotnoter
1Se DFØs tildelingsbrev fra Finansdepartementet for 2024.
2DFD ble opprettet i januar 2024 og overtok KMDs portefølje knyttet til eID og oppfølging av områdegjennomgangen.