D2 Spesifikasjon av andre balansekonti

Hensikt med rutinen er å bekrefte gyldighet og fullstendighet av saldo på andre konti. Rutinen omfatter alle balansekonti som ikke er avstemt i andre faner eller på annen måte av Kunden.

Interims- og gjennomgangskonti som ikke gjelder lønn (jf. fane D1) inngår også i denne avstemmingen.

Ved årets slutt skal det foreligge dokumentasjon for alle balanseposter. Omfang av dokumentasjon (avstemming) for øvrige perioder fastsettes ut fra vesentlighet og risiko.

Utløsende hendelse: Månedsavslutning

Aktuelt regelverk

Jf.  reglement §14 og bestemmelsene 4.4.6, se også 4.4.5.

Bokføringslovens § 11, bokføringsforskriftens kapittel 6 og NBS 5.

Definisjoner

Interimskonti og gjennomgangskonti

I denne veiledningen er interimskonti og gjennomgangskonti balansekonti hvor ut- og innbetalinger posteres midlertidig. En interimskonti benyttes når man trenger tid til å finne ut hvor posten egentlig skal føres. Postene overføres senere til endelige kontoer.

Framgangsmåte og arbeidsdeling (rekkefølge på arbeidet):

Utføres avOppgave - handlingReferanse
GrunntjenesteDelservice
DFØ / KundeKundeKjør browsermal i Unit 4 ERP. Under saldo balansekonti legges saldo hittil i år.

Browsermal:

D2 Spesifikasjon av andre konti

DFØ / KundeKunde

Under oversikten over aktuelle konti dokumenteres saldoen på alle konti med åpne poster. Dokumentasjonen kan eventuelt ivaretas ved hjelp av egne vedlegg eller i egne faner navngitt D2B, D2C og så videre.

 

Kjør avstemming interimskonti i Unit4 ERP for hver balansekonto.

 
DFØKunde

Konklusjon og eventuelle ytterligere dokumentasjon / kommentarer tas inn i avstemmingsskjema.

 
DFØIkke aktuelt

Eventuell informasjon til kunde om oppfølging, spørsmål og så videre, tas inn.

 
DFØ / KundeKunde

Eldre poster følges opp særskilt.

 
DFØ / KundeKundeSkjema dateres, signeres og avstemmingskode settes inn. 

 

Oppdatert: 18. januar 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.