C2 Avstemming av utleggstrekk

Veiledningen skal sørge for en periodisk avstemming av bokført og betalt utleggstrekk.

Det kontrolleres at bokført utleggstrekk blir betalt i sin helhet i neste termin.

Utløsende hendelse: Terminavslutning

Aktuelt regelverk

Reglementet §14

Bestemmelsene pkt. 4.4.6, se også pkt. 5.2.4.4 og 5.2.4.5

Bokføringslovens § 11 og NBS 5.

Framgangsmåte og arbeidsdeling (rekkefølge på arbeidet):

Utføres avOppgave - handlingReferanse
GrunntjenesteDelservice
DFØDFØ

I kolonne for inngående balanse (IB) legges det inn UB fra forrige år (normalt = 6. termin).

 
DFØDFØ

Kjør browsermal. Bokført trekk og betalt trekk for terminen hentes fra Unit4 ERP hovedbok.   

 

Bokført trekk og betalt trekk føres inn i skjema på hver sin linje i kolonne for aktuell termin.

 

Betalingsdato og bilagsnummer legges inn i skjemaet.

Browsermal:

C02 Ny avstemming av påleggstrekk

DFØDFØ

Legg inn informasjon om innrapportert utleggstrekk fra A-meldingen.

 

Hvis A-meldingen for aktuelle perioder ikke er tilgjengelig tas følgende rapport / transaksjonskode ut fra SAP:

  • PC00_M20_EDAG_DISP

Legg inn riktig periode og kryss av for "vis betalingsdata".

PC00_M20_EDAG_DISP
DFØDFØ

Det skal normalt ikke oppstå differanse.

En eventuell differanse vil framkomme på linje “Kontroll av bokført og betalt trekk” i nedre del av skjema. Differansen skal forklares slik at linjen for Kontrollsum går i null.   

 

Merk at avstemmingsskjemaet ikke tar høyde for eventuelle utleggstrekk i næringsinntekt og lignende. Disse vil da framkomme som differanser og dokumenteres / forklares særskilt.

 
DFØDFØ

Konklusjon og eventuell ytterligere dokumentasjon / kommentarer tas inn i avstemmingsskjema sammen med eventuell informasjon til kunde om oppfølging, spørsmål og så videre.

 
DFØDFØSkjemaet dateres, signeres og avstemmingskode settes inn 

 

Oppdatert: 18. januar 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.