Analysene i denne temarapporten finner ingen signifikant effekt av strukturendringen på innbyggernes tilfredshet med politiet. Andre faktorer forklarer sannsynligvis bedre hvorfor innbyggernes tilfredshet med politiet har utviklet seg i samme periode.
Det overordnede målet med reformen var et tilgjengelig politi med kapasitet og kompetanse til sikre innbyggernes trygget. Nedleggelsen av en rekke tjenestesteder skulle bidra til dette gjennom styrkede fagmiljøer og bedre ressursutnyttelse. Mens noen mente at dette var et godt tiltak gitt målene som ble satt, mente andre at det var et forsøk på økt sentralisering som ikke nødvendigvis ville gi god måloppnåelse.
Analysene i denne temarapporten finner ingen effekt av strukturendringen på innbyggernes tilfredshet med politiet. Selv om de antyder en svak positiv effekt, er effekten så nære null at det er ubetydelig. Dessuten kan funnet like gjerne være tilfeldig, ettersom det ikke er statistisk signifikant.
Vi kan altså ikke si noe sikkert om effekten av dette tiltaket i nærpolitireformen, men innbyggerundersøkelsen 2021 viser at innbyggerne har blitt mer tilfredse med politiet siden 2019. I tillegg er politiet en av institusjonene som innbyggerne oppgir å ha høyest tillit til i 2021.
Noe har altså blitt forbedret de siste årene, selv om denne analysen ikke viser at strukturendringen i nærpolitireformen er årsaken til dette. Videre analyser bør undersøke mulige årsaker til denne endringen i tilfredshet, og politiets høye tillit i innbyggerundersøkelsen 2021.