I dette kapittelet gjengir vi funn fra analysen, som ikke viser noen signifikant effekt av strukturendringen på innbyggernes tilfredshet med politiet.
Så langt har det ikke sett ut til at nedleggelsen av tjenesteder har hatt spesielt stor betydning for utviklingen av tilfredshet med politiet. For å estimere effekten av tiltaket mer nøyaktig, og samtidig kunne estimere usikkerhet og kontrollere for andre mulige påvirkningsfaktorer, har vi kjørt regresjoner. Tabell 3 viser resultatene fra en enkel modell, og en modell der vi har kontrollert for aktuelle bakgrunnsvariabler.
Effekten av strukturendringene er estimert til å være nær null i begge modellene (rundt 0,06). Dessuten er ikke resultatet signifikant i noen av modellene, som betyr at vi ikke finner noen sikker effekt av strukturendringen på utviklingen av innbyggernes tilfredshet med politiet. Dette gjelder både med og uten kontrollvariabler.
For å undersøke forskjeller mellom fylkene har vi delt opp datasettet i mindre enheter for hvert enkelt fylke. Heller ikke denne gangen finner vi noen statistisk signifikant effekt. Altså påvirker ikke nedleggelse av tjenestested utviklingen i innbyggernes tilfredshet med politiet betydelig i noen av fylkene. Den samme konklusjonen gjelder når vi kjører analyser på et utvalg som kun inkluderer innbyggere i kommuner som ikke har opplevd endring i forbindelse med kommunereform.
5.1 Andre faktorer enn tilfredshet kan være aktuelle å analysere
Observasjonene i denne temarapporten betyr selvsagt ikke at strukturendringen som skjedde i forbindelse med nærpolitireformen ikke har hatt en effekt på tilfredsheten med politiet. Innbyggere i kommuner som har opplevd nedleggelse av tjenestested kan ha tanker om hvordan nedleggelsen har påvirket politiets arbeid som våre data ikke måler.
For eksempel kan det være at vi ikke klarer å måle det vi ønsker å måle ved å se på tilfredsheten til innbyggerne. Det kan også hende at utvalget består av for få respondenter i enkelte kommuner, og/eller at utvalget i enkelte kommuner er skeivt, slik at vi ikke fanger opp meningene til innbyggere som faktisk har endret sine vurderinger som følge av strukturendringen.
Likevel indikerer resultatene fra våre analyser at nedleggelse av tjenestested i forbindelse med nærpolitireformen ikke har hatt effekt på innbyggernes tilfredshet med politiet, når vi tar utgangspunkt i akkurat dette datamaterialet.
Kontakt
Har du spørsmål eller tilbakemeldinger om innholdet i denne rapporten, ta kontakt med:
Temarapport: Nærpolitireformens effekt på innbyggernes tilfredshet med politiet
1. Sammendrag og bakgrunn
Sammendrag
Bakgrunn
2. DFØs innbyggerundersøkelse måler tilfredsheten med politiet
3. Metode i temarapporten
3.1 Datagrunnlag
4. Små forskjeller i tilfredsheten
5. Effekt av strukturendring på innbyggernes tilfredshet
5.1 Andre faktorer enn tilfredshet kan være aktuelle å analysere
6. Avslutning
Litteraturliste
Vedlegg til temarapporten