Kapittel

4. Små forskjeller i tilfredsheten

I dette kapittelet presenterer vi gjennomsnittlig tilfredshet med politiet blant innbyggere som har opplevd nedlagt tjenestested og blant de som ikke har opplevd det samme. Det er små forskjeller mellom de to gruppene av innbyggere.

Ser vi på fordelingen av svarene til innbyggerne som har opplevd nedlagt tjenestested og svarene til resten, kan det se ut til at det er noen færre positive vurderinger hos de førstnevnte. Det er likevel såpass likt at det er vanskelig å se forskjellene. Fordelingen av svarene til innbyggerne i perioden før reformen sammenlignet med etter reformen er også relativt like hverandre. Du kan se en visuell fremstilling av dette i vedlegget.  

Tabell 1 viser at den gjennomsnittlige tilfredsheten med politiet i de to gruppene er svært lik hverandre både før og etter at tjenestedene ble nedlagt. Innbyggerne som opplevde nedlagt tjenestested var noe mindre fornøyde enn resten både før og etter at strukturendringene fant sted, men forskjellen mellom gruppene er mindre i året etter. Svarskalaen går fra 1-7, bortsett fra i 2021 hvor skalaen er endret til 0-10. Dette er nærmere forklart i vedlegget.  

Figur 2 viser at innbyggere i kommuner som fikk nedlagt tjenestested var noe mindre tilfredse med politiet både før og etter at nedleggelsene fant sted. Forskjellen er mindre tydelig i året etter. De grønne linjene indikerer konfidensintervallene, og vi ser at disse overlapper i perioden etter reformen. Det betyr at forskjellen mellom gruppene kan skyldes tilfeldigheter. Gruppene skiller seg altså kun signifikant fra hverandre i 2017, året før strukturendringene fant sted.  

Tabell 1: Gjennomsnittlig tilfredshet med politiet i behandlingsgruppen og kontrollgruppen, før og etter strukturendringen
Før reform (2017) Etter reform (2019)
Nedlagt tjenestested Ikke nedlagt tjenestested Nedlagt tjenestested Ikke nedlagt tjenestested
4,8 4,93 4,69 4,76
Forskjell mellom gruppene på ca. 0,13 Forskjell mellom gruppene på ca. 0,07

 

Figur 3 viser utviklingen i gjennomsnittlig tilfredshet med politiet enda tydeligere. Den viser at vi med sikkerhet kan si at innbyggerne som helhet er mindre fornøyde i 2019 sammenlignet med 2017. Det vet vi fordi begge grupper gir lavere vurdering av sin tilfredshet med politiet i perioden etter nedleggelse. Det er imidlertid ikke en statistisk signifikant forskjell mellom gjennomsnittssvarene til behandlings- og kontrollgruppene, dvs. i kommuner som har mistet tjenestedet sitt og i andre kommuner.  

I tabell 2 og figur 4 kan vi se at effekten av nedleggelse av tjenestested er estimert å være svært lav. Effekten av nedleggelse av tjenestested er estimert til å utgjøre en forskjell i gjennomsnittlig tilfredshet med politiet på omtrent 0,06. Strukturendringen kan altså se ut til å ha hatt en positiv effekt på tilfredsheten med politiet, men effekten er såpass nære null at det ikke kan sies å være av stor betydning. Tallet fremkommer i ruten nederst til høyre i tabell 2.  

Før reformEtter reformForskjell
Nedlagt tjenestested4,84,690,11
Ikke nedlagt tjenestested4,934,760,17
Forskjell0,130,070,06
Tabell 2: Gjennomsnittlig tilfredshet i behandlings- og kontrollgruppen, før og etter reform, med estimert effekt av strukturendring 

Den stiplede linjen i figur 4 representerer det kontrafaktiske utfallet, altså hva utviklingen i behandlingsgruppens gjennomsnittlige tilfredshet med politiet ville vært dersom strukturendringene i nærpolitireformen aldri fant sted. Figuren viser visuelt den samme informasjonen som tabell 2, nemlig at den estimerte effekten av strukturendringene på tilfredshet med politiet er veldig nære null.  

Oppdatert: 3. januar 2023

Kontakt

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger om innholdet i denne rapporten, ta kontakt med: 

Temarapport: Nærpolitireformens effekt på innbyggernes tilfredshet med politiet

Skriv ut / lag PDF

1. Sammendrag og bakgrunn

Sammendrag 

Bakgrunn 

2. DFØs innbyggerundersøkelse måler tilfredsheten med politiet

3. Metode i temarapporten

3.1 Datagrunnlag 

4. Små forskjeller i tilfredsheten

5. Effekt av strukturendring på innbyggernes tilfredshet

5.1 Andre faktorer enn tilfredshet kan være aktuelle å analysere 

6. Avslutning

Litteraturliste

Vedlegg til temarapporten

7.1 Fordelingen i datasettet 

7.2 Diskusjon rundt datakvalitet 

7.3 Metodisk hensyn: antakelse om parallelle trender 

7.4 Alternativ analyse: alle årstall i innbyggerundersøkelsen 

7.4.1 Heller ikke disse analysene underbygger at strukturendringene i nærpolitireformen har hatt en signifikant effekt på innbyggernes tilfredshet med politiet 

7.5 Ytterligere figurer og tabeller 

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.