Å bruke et klart, korrekt og brukertilpasset språk bidrar til at innbyggere forstår informasjon fra det offentlige. Det kan styrke innbyggernes tillit til forvaltningen.
Informasjon som offentlige virksomheter formidler til innbyggerne kan ofte ha et vanskelig og byråkratisk språk. At innbyggere forstår informasjonen fra det offentlige er et grunnleggende demokratisk prinsipp, og bidrar til å skape åpenhet i samfunnet.
Offentlige virksomheter er gjennom Språkloven pålagt å bruke klarspråk.
Hev kompetansen
For å oppfylle kravet om et klart, forståelig og brukerrettet språk, er det viktig for deg som leder å sørge for at du og dine medarbeidere kjenner prinsippene for klarspråk og hvordan dere bruker disse. Det kan gjøres ved kontinuerlig kompetanseheving både for medarbeidere som er nyansatt og for de som har jobbet lenge i virksomheten.
Her er noen tilbud som løfter klarspråkkompetanse.
Kurset «Den gylne pennen» gir en innføring i de viktigste klarspråkteknikkene. Alle offentlige ansatte bør ta kurset.
Digitaliseringsdirektoratet og Halogen har laget en veileder for hvordan offentlig ansatte kan bruke et klart språk gjennom et helt digitaliseringsprosjekt.
Hos Språkrådet finner du generelle skriveråd, råd om språk i digitale tjenester, metoder for klarspråkarbeid og brukertesting og en rekke andre tilbud. Nettsidene er utviklet av Digitaliseringsdirektoratet, Språkrådet og kommunesektorens organisasjon (KS).
KS har en nettside om klart språk for digitalt innhold.
Språkrådet, Digitaliseringsdirektoratet og KS arrangerer nettseminarer med ulike temaer knyttet til klarspråk. På språkrådets nettsider kan du også se opptak av tidligere seminarer.
Statens kommunikasjonspolitikk inneholder sentrale mål og prinsipper for statens kommunikasjon med innbyggere, næringsliv, organisasjoner og annen offentlig virksomhet. Målene for den statlige kommunikasjonspolitikken er at innbyggerne:
- skal få korrekt og klar informasjon om sine rettigheter, plikter og muligheter
- ha tilgang til informasjon om statens virksomhet
- inviteres til å delta i utformingen av politikk, ordninger og tjenester
Statens kommunikasjonspolitikk er dermed også et nyttig verktøy for vårt andre råd om å involvere innbyggerne.