Oppgaver og forberedelser når en virksomhet skal starte opp. Denne sjekklisten gjelder organisering og styring.
Gi innspill til instruks og tildelingsbrev
- Gi eventuelle merknader til kravene til
- Beskrivelse av samfunnsoppdraget
- Beskrivelse av virksomhetens, myndighet og oppgaver knyttet til drift slik som oppfølging av forvaltningsansvar som følger av fastsatte lover og regler
- Beskrivelse av rolle og ansvar
- Gi eventuelle innspill til kravene til
- Oppstartsperioden
- Årsrapport og øvrig rapportering i oppstartsperioden.
- Publiser tildelingsbrev, eventuelle supplerende tildelingsbrev, og instruks så snart disse er mottatt fra departementet.
Vurder statusrapporteringen
- Vurder om statusrapportene har rett format, avsender, innhold og frekvens.
- Vurder behovet for endringer i statusrapporteringen og avklar dette med departementet.
- Vurder om rapportering på gjennomføring av ordinær drift er i tråd med fastsatte forventninger, krav og behov.
- Utarbeid en sluttrapport for oppstart av virksomheten i tråd med krav fra departementet.
Resultatoppfølging
- Følg opp rutiner og prosesser eller eksplisitte nye krav for systematisk resultatoppfølging. Framskaff styringsinformasjon som belyser virkningene av oppstarten i lys av formål med denne, eksempelvis:
- Realisering av produksjonseffektivitet slik som omdisponering av sparte midler til annen tjenesteyting/virkemiddelbruk.
- Formålseffektivitet, dvs. hvordan endret tjenesteyting/virkemiddelbruk, påvirker oppnådde brukereffekter i tråd med formålet for oppstart.
- Avstem dette innholdsmessig og tidsmessig med rapporteringen på den nye virksomhetens drift, jf. innholdet i tildelingsbrev og instruks for virksomheten. Jf. kravene til rapportering i årsrapporten del III og del IV.
- Det sentrale momentet er at etableringen av systemet for resultatoppfølging ivaretas av virksomheten som opphører inntil det overføres til ny virksomhet.