Krav til virksomhetsstyring
Både regelverket for økonomistyring i staten og bestemmelser om økonomistyring i staten stiller krav til virksomhetsstyringen. Kravene gjelder også for departementenes interne styring.
Både regelverket for økonomistyring i staten og bestemmelser om økonomistyring i staten stiller krav til virksomhetsstyringen. Kravene gjelder også for departementenes interne styring.
Virksomhetsstrategien er i utgangspunktet et internt styringsdokument for virksomhetens ledelse og ansatte. Den er altså en del av virksomhetsstyringen. Departementet har derfor vanligvis ikke en formell rolle i utviklingen eller godkjenningen av den, men strategien bør likevel forelegges departementet.
Karl Georg Øhrn, avdelingsdirektør i seksjon for økonomi og styring i Kunnskapsdepartementet, svarer på spørsmål om strategiarbeid.
Guri Lande, strategidirektør i Arkivverket, svarer på spørsmål om strategiarbeid.
I staten er hovedformålet med et strategiarbeid å styrke virksomhetens evne til å løse samfunnsoppdraget sitt og nå de overordnede målene sine. Dette skal den gjøre gjennom planlegging, gjennomføring og oppfølging av oppgaver og ressurser i et flerårig perspektiv, jf. kravene i økonomiregelverket.
Det er mange måter å arbeide med strategiutvikling og -gjennomføring på, men vår dialog med virksomhetene viser at det å ha strukturerte prosesser for dette er viktig.
En statlig virksomhet skal løse et bestemt samfunnsoppdrag eller formål på oppdrag fra overordnet myndighet, og er politisk bestemt. Dette utgangspunktet legger rammer for utformingen av og innholdet i strategier i statlig sektor. Statlige virksomheters strategiarbeid skiller seg derfor fra strategiarbeid i private virksomheter som friere kan endre sine målsettinger.
Dette dialogverktøyet er et hjelpemiddel til styringsdialogen om informasjonssikkerhet mellom departement og virksomhet. Målgruppen er primært etatsstyrere i departementene, men verktøyet kan også være et nyttig for virksomheter. Dialogverktøyet kan benyttes både som forberedelse til, og i selve styringsdialogen.
Denne delen av dialogverktøyet tar for seg hvordan risiko knyttet til informasjonsbehandling påvirker virksomhetens mål og resultater.
Denne delen handler om systematisk arbeid på informasjonssikkerhetsområdet og tar for seg hvordan ledelsen oppnår god informasjonssikkerhet ved å bruke styringssystemet som sitt redskap for å ha styring og kontroll.