Kapittel

Vedlegg 4

Datatilsynet i Danmark og Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) i Sverige.

Beskrivelsene av Datatilsynet i Danmark og Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) i Sverige er basert på møter med de de to direktørene og andre sentrale medarbeidere, samt årsrapporter og nettsider. For mer informasjon anbefaler vi:

Datatilsynet

Integritetsskyddsmyndigheten | IMY

Datatilsynet i Danmark

Nøkkeltall

Budsjett 202459,1 mill. danske kroner
Antall ansatte78
Antall klagesaker1767
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid på klager85 dager
Antall tilsyn504
Avviksmeldinger9537
Høringsssaker688
Henvendelser på telefon9378
Bøteinnstillinger etter GDPR33
Innsynsbegjæringer426

Nøkkeltall gjelder per desember 2023 der ikke annet er angitt. Kilde: Datatilsynet.dk

Særtrekk ved Datatilsynet i Danmark

Datatilsynet i Danmark er administrativt underlagt Justisdepartementet. Datatilsynet består av et råd - Datarådet - og et sekretariat. Datarådet treffer primært avgjørelser i saker av prinsipiell karakter, mens sekretariatet ivaretar Datatilsynets daglige drift.

Datarådet nedsettes av justisministeren og består av en formann og sju andre medlemmer. Formann og medlemmer utpekes på bakgrunn av faglige kvalifikasjoner, og representerer ikke bestemte interesseorganisasjoner. De fleste medlemmene utpekes av justisministeren, men finansministeren og digitaliserings- og likestillingsministeren utpeker hvert sitt medlem.

Til forskjell fra Datatilsynet i Norge kan ikke det danske Datatilsynets beslutninger påklages, men kan bringes inn for domstolen.

Et annet særtrekk ved Danmark, sammenlignet med det fleste europeiske personvernmyndigheter, er at de ikke selv kan utstede bøter eller tvangsmulkter. Det danske Datatilsynet må vurdere botens størrelse og anmelde saken til politiet og det er deretter opp til politi og påtalemyndighet å reise tiltale og føre straffesaken for domstolen.

Organisering

Utvikling i saksbehandling

Utviklingstrekk og erfaringer

Da Gulisano tiltrådte som direktør i Datatilsynet i 2015 satte hun i gang et utviklingsarbeid som medførte å:

  • åpne myndigheten opp – være mer utadrettet
  • inngå samarbeid med andre
  • endre saksbehandlingsprosessen for å redusere saksbehandlingstiden
  • tilpasse virksomheten til GDPR

Datatilsynet benyttet konsulentbistand og innførte Lean fra 2018. Det innebar blant annet sterkere lederstyring av saksbehandlingen, med tydeligere prioritering av hvor mye tid som var forventet brukt på ulike type saker. Resultatet ble en kraftig reduksjon i saksbehandlingstiden.

Som ledd i å gjøre Datatilsynet mer utadrettet har de også prioritert opp veiledningsvirksomheten. Det betyr flere skriftlige veiledere, men også veiledning i form av podkaster, foredrag og spill. Det legges vekt på å gjøre veiledningen så konkret og målgruppeorientert som mulig.

Datatilsynet har fire kontaktutvalg: offentlig sektor, privat sektor, internasjonalt arbeid og forskning og statistikk. I kontaktutvalget for offentlig sektor møter blant annet KS og representanter for små og store kommuner. I kontaktutvalget for privat sektor møter de store interesse- og bransjeorganisasjonene.

Datatilsynet har i samarbeid med Digitaliseringsstyrelsen etablert en regulatorisk sandkasse for KI i 2024.

Datatilsynet i Danmark pekte i møtet på at utfordringene fremover er knyttet til det store antallet nye rettsakter fra EU og en stadig større forpliktelse til samarbeid med andre aktører. Tilsynet var også bekymret for redusert bevilgning og rekruttering av teknologer.

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

Nøkkeltall

Budsjett 2024181 mill. svenske kroner
Antall ansatte132
Antall klagesaker - avsluttet3346
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid på klager101 dager
Antall tilsyn170 (avsluttet)
Avviksmeldinger5961 innkommet, 6033 avsluttet
Høringssvar151
Deltakelse i utredninger20
Henvendelser på telefon4335
Skriftlige henvendelser3723
Sanksjoner/bøter etter GDPR11

Særtrekk ved IMY

IMY har oppdrag på tre hovedområder:

  • personvern (dataskydd)
  • kameraovervåkning
  • kredittopplysninger

IMY skiller seg fra Datatilsynet i Norge ved at de har oppgaver knyttet til tillatelser for kameraovervåkning og tillatelser for å innhente kredittopplysninger.

Ettersom Sverige har mange internasjonale selskaper, har IMY også mange grenseoverskridende saker. De sier selv at det har flere slike saker enn Norge og Danmark.

Klager på IMYs vedtak går til forvaltningsdomstolen, og nesten alle saker på kameraovervåkning blir påklaget.

IMY har et eget Innsynsråd. Dette er en ordning som gjelder mange statlige virksomheter i Sverige. Innsynsrådet oppnevnes av regjeringen og består av blant annet forskere og politikere. Rådet kan stille spørsmål og være rådgiver for generaldirektøren. Det skarpeste de kan gjøre er å be om ekstra møter, men de har ingen formell myndighet.

Utviklingstrekk og erfaringer

IMYs største utfordring har vært mengden klager og håndtering av dem. Inntil 2021 hadde de en risikobasert tilnærming til klagesakene. De brukte den store mengden klager til å identifisere mønstre og risikoområder som så ble grunnlag for tilsynsvirksomheten. Klagene ble som hovedregel avsluttet med et standardsvar. Denne praksisen ble slått ned på av EDPB, og fra 2021 måtte også IMY behandle alle klager individuelt. Dette var en stor forandring for IMY og saksbehandlingstiden gikk kraftig opp (IMY 2021).

For å håndtere den økte saksmengden fikk IMY en bevilgningsøkning på nesten 40 prosent fra 2023. IMY har satt i verk tiltak for å redusere saksbehandlingstiden, og opplyser i årsrapporten for 2023 at de ser en positiv tendens (IMY 2024).

Arbeidet med å redusere saksbehandlingstiden fikk drahjelp fra Statskontorets evaluering av Datainspektionen (nå IMY). Blant evalueringens anbefalinger var at Datainspektionen måtte forbedre den interne styringen ved å sette klarere mål for virksomheten og ha større oppmerksomhet på effektivitet og resultatoppfølging (Statskontoret 2020).

Utfordringer for personvernet som følge av ny teknologi er et sentralt tema for IMY. I 2019 ga regjeringen Datainspektionen (nå IMY) i oppdrag hvert fjerde år å levere en rapport på IKT-området om spørsmål som berører personvern og ny teknologi. Den første rapporten «Integritetsskyddsrapport 2020» ble utgitt i 2021.

IMY har også flere formaliserte samarbeidsarenaer med DIGG (Myndigheten for digital forvaltning), blant annet 4 årlige møter på direktørnivå, en felles utdanning for ledere i DIGG og IMY og en hospiteringsordning i 2 pluss 2 uker i hver av virksomhetene. I tillegg samarbeider de om blant annet veiledningsmateriell.

IMY har kopiert det norske Datatilsynets sandkasse, og jobber her fram en mer dialogbasert veiledning.

Oppdatert: 19. august 2024

DFØ-rapport 2024:8 Både vaktbikkje og førerhund?

Skriv ut / lag PDF

Forord

Sammendrag

Våre hovedfunn

Datatilsynet oppnår mye med knappe ressurser

Mange små saker som tar for mye tid

Virksomhetene etterlyser mer konkret og løsningsorientert veiledning

Ulike hensyn avveies ikke alltid godt nok?

Lite oppmerksomhet om ledelse og virksomhetsstyring

DFØs vurderinger og anbefalinger

Datatilsynet bør være både en vaktbikkje og en førerhund

En mer dialogbasert arbeidsform

Økt samarbeid med andre for å løse store samfunnsutfordringer

Datatilsynet bør ta en tydeligere faglig rolle

Datatilsynet bør styrkes ressursmessig

…men samtidig må det stilles tydelige krav til effektivisering av arbeidet

Behov for tydeligere styring og ledelse og gode støttesystemer

Rollebevissthet er viktigere enn organisatorisk skille mellom ulike oppgaver

Personvern er ikke bare et spørsmål om juss, men også om politikk

Departementene bør komme enda mer på banen

DFØ anbefaler

1. Innledning

1.1 Bakgrunn

1.2 Mål og problemstillinger

Utdyping av problemstillinger

Analysemodell

1.3 Avgrensninger

1.4 Metode og datagrunnlag

Dokumentgjennomgang

Intervjuer

Møter og innlegg underveis i evalueringen

Studiebesøk i Sverige og Danmark

Presentasjon av datamaterialet

1.5 Leseveiledning

2. Datatilsynet og personvernregelverket

2.1 Personvernmyndighetene

2.2 Personvenregelverket

2.2.1 Et regelverk for å møte den teknologiske utviklingen

2.2.2 Personvernforordningen gjelder likt i alle EU/EØS-land

2.2.3 Et omfattende regelverk som stiller store krav til både Datatilsynet og behandlingsansvarlige

2.3 Datatilsynets virkemidler

Saksbehandling

Tilsyn

Veiledning og kommunikasjon

Utredninger

Regulatorisk sandkasse

Personvernombudsordningen

2.4 Datatilsynets organisering

Fotnoter

3. Resultater, roller og oppgaver

3.1 Et synlig tilsyn som setter personvern på dagsordnen

3.2 Sterk vekst i oppgavemengde - mange små saker tar (for) mye tid

3.3 Aktive internasjonalt

3.4 Lett tilgjengelig veileder, men for lite konkret

3.4.1 Virksomhetene etterlyser mer løsningsorientert veiledning

3.4.2 Sandkassa oppleves nyttig, men kan utnyttes enda bedre

3.5 Bred enighet om at tilsyn er nyttig og bør prioriteres

3.6 Etterlyser mer dialog også i tilsynsrollen

3.7 Datatilsynet skal balansere ulike roller

3.7.1 Omtaler ikke lenger seg selv som ombud

3.7.2 Å kombinere veiledning og tilsyn oppleves ikke som noe problem, men aktiviteter som utfyller hverandre

3.7.3 Ulike hensyn avveies ikke alltid like godt nok?

Fotnoter

4. Interne faktorer som påvirker resultatene

4.1 Vekst i antall ansatte, men fortsatt en liten virksomhet

4.2 Høy, men sårbar kompetanse

4.3 Alle roser arbeidsmiljøet

4.4 Digitale støttesystemer utnyttes ikke godt nok

4.5 Lite oppmerksomhet om ledelse og virksomhetsstyring

Flere etterlyser bedre rutiner for prioritering av saker

Ledelse har i begrenset grad vært tema

Ønske om mer administrativ støtte

Flere forbedringstiltak på gang

4.6 Organiseringen fungerer ikke optimalt

Fotnoter

5. Eksterne faktorer som påvirker resultatene

5.1 Sterk og detaljert styrt av GDPR

5.2 Godt forhold til departementene, men begrenset kontakt med JD

5.3 Personvernnemnda gir føringer for Datatilsynets arbeid

5.4 Datatilsynet har grenseflater mot mange aktører

5.5 Utviklingstrekk og utfordringer i tiden framover

Et digitalt samfunn

Flere reguleringer fra EU

Kriser, krig og kriminalitet

Sammenhengende og effektive offentlige tjenester

Fortsatt stor saksmengde

Fotnoter

6. Vurderinger og anbefalinger

6.1 Er Datatilsynet rustet til å møte utfordringene?

6.2 Datatilsynets rolle - vaktbikkje eller førerhund?

6.2.1 Lengre ut på kvisten?

Mer konkret og løsningsorientert veiledning

Mer pragmatiske?

6.2.2 En mer dialogbasert arbeidsform

6.2.3 I større grad være konstruktiv (og kritisk) medspiller for å løse store samfunnsutfordringer?

6.3 Behov for å sikre ressurser til viktige oppgaver

6.3.1 Saksbehandlingstiden må ned!

6.3.2 Datatilsynet bør ta en tydelige rolle

6.3.3 Datatilsynet bør styrkes ressursmessig

6.4 Behov for effektivisering

6.4.1 Flere ressurser løser ikke alle utfordringer

6.4.2 Behov for tydeligere styring og ledelse

6.4.3 Ta i bruk styrings- og støttesystemer

6.5 Organisering og kompetanse må tilpasses fremtidige behov

6.5.1 Rollebevissthet er viktigere enn organisatorisk skille mellom ulike oppgaver

6.5.2 Organiseringen må legge til rette for at kompetanse og ressurser brukes best mulig

6.5.3 Behov for å opprettholde fagkompetansen og sikre forvaltningskompetansen

6.6 Hvor er den "store" personverndiskusjonen?

6.6.1 Personvern er ikke bare et spørsmål om juss, men også om politikk

6.6.2 Departementene må komme enda mer på banen

6.6.3 Behov for mer faglig dialog mellom departementene og Datatilsynet

6.6.4 Behov for å vurdere Personvernnemnda?

6.7 Hovedkonklusjon og oppsummerte anbefalninger

Referanser

Vedlegg 1

Vedlegg 2

Kontakt med Datatilsynet

Datatilsynets resultater, roller og oppgaver

Datatilsynets organisering, arbeidsformer og kompetanse

Utfordringer og utviklingsbehov framover 

Vedlegg 3

Datatilsynets oppgaver, ressurser og mål

Overordnet om Datatilsynets resultater 

 Datatilsynets roller og virkemidler

Organisering, arbeidsformer, ledelse og kompetanse (interne faktorer som påvirker resultatene)

 Eksterne faktorer som påvirker Datatilsynets resultater

 Utfordringer og utviklingsbehov framover 

Vedlegg 4

Datatilsynet i Danmark

Nøkkeltall

Særtrekk ved Datatilsynet i Danmark

Organisering

Utvikling i saksbehandling

Utviklingstrekk og erfaringer

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

Nøkkeltall

Særtrekk ved IMY

Utviklingstrekk og erfaringer

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.