Kapittel

Vedlegg 2

Intervjuguide eksterne

Kontakt med Datatilsynet

  • I hvilke sammenhenger har du/din virksomhet kontakt med Datatilsynet?
    • Tilsyn, veiledning, samarbeid?
  • Når hadde du/dere sist kontakt med Datatilsynet?
    • Hyppighet
  • Hvordan opplever du kontakten med Datatilsynet (god/mindre god)?
  • Dersom din virksomhet samarbeider med Datatilsynet - hvordan fungerer dette samarbeidet?
    • Hva samarbeider dere om (temaer og type oppgaver)?  
    • Er det etablert faste samarbeidsfora eller samarbeider dere mest i konkrete saker?
    • Fungerer samarbeidet godt?

Datatilsynets resultater, roller og oppgaver

  • Overordnet om Datatilsynets resultater:
    • Hva lykkes Datatilsynet med? Hva lykkes Datatilsynet ikke med? 
  • Hvordan ivaretar Datatilsynet sine ulike roller (tilsyn, veiledning, ombud)? 
    •  Har du synspunkter på måten Datatilsynet driver tilsyn?
      • Valg av metodikk?
      • Samarbeid med andre tilsynsmyndigheter?
    • Har du synspunkter på måten Datatilsynet driver veiledning?
    • Har du synspunkter på måten Datatilsynet ivaretar rollen som pådriver (ombud) for personvern?
  • I hvilken grad opplever du at Datatilsynet avveier ulike hensyn i sine vedtak, sine tilsyn og i sin veiledning? 
  • Hvordan har utviklingen vært over tid – vektlegging av rollene? 
  • Hvordan synes du at kombinasjonen av roller fungerer? 
  • Hvilken av rollene/virkemidlene mener du er mest egnet for å oppnå målet om godt personvern?
  • Er det en rolle du mener bør prioriteres høyere enn andre? Og i så fall hvorfor?
  • Datatilsynet har et bredt spekter av oppgaver. Er det oppgaver som det etter din vurdering ikke er nødvendige å gjøre? Eller som bør prioriteres ned?
  • Er det oppgaver som kan gjøres av andre enn Datatilsynet? 

Datatilsynets organisering, arbeidsformer og kompetanse

  • Har du synspunkter på hvordan Datatilsynet er organisert?
  • Har du synspunkter på måten Datatilsynet jobber på (arbeidsformene)?  
    • Effektive arbeidsformer?
    • Fleksibel bruk av kompetanse mellom avdelinger?
  • Hvordan vurderer du kompetansen i Datatilsynet? 
  • Er den riktig sammensatt sett i lys av oppgavene?
    • Er den riktig sett i lys av behovene i tiden fremover?
    • Er det noen type kompetanse Datatilsynet mangler eller har for lite av?

Utfordringer og utviklingsbehov framover 

  • Hvilke utfordringer/utviklingstrekk i samfunnet må Datatilsynet være forberedt på hvis vi ser tre til fem år framover (f.eks., teknologisk utvikling/digitalisering, geopolitisk situasjon, kriminalitetsutvikling, innbyggernes holdninger til personvern)? 
  • Hvordan kan Datatilsynet best møte disse utfordringene? Hva må til for å lykkes? 
  • Hvilken betydning vil utviklingstrekkene kunne få for Datatilsynets ressurser, organisering, kompetanse, digitalisering, arbeidsformer mm? 
Oppdatert: 19. august 2024

DFØ-rapport 2024:8 Både vaktbikkje og førerhund?

Skriv ut / lag PDF

Forord

Sammendrag

Våre hovedfunn

Datatilsynet oppnår mye med knappe ressurser

Mange små saker som tar for mye tid

Virksomhetene etterlyser mer konkret og løsningsorientert veiledning

Ulike hensyn avveies ikke alltid godt nok?

Lite oppmerksomhet om ledelse og virksomhetsstyring

DFØs vurderinger og anbefalinger

Datatilsynet bør være både en vaktbikkje og en førerhund

En mer dialogbasert arbeidsform

Økt samarbeid med andre for å løse store samfunnsutfordringer

Datatilsynet bør ta en tydeligere faglig rolle

Datatilsynet bør styrkes ressursmessig

…men samtidig må det stilles tydelige krav til effektivisering av arbeidet

Behov for tydeligere styring og ledelse og gode støttesystemer

Rollebevissthet er viktigere enn organisatorisk skille mellom ulike oppgaver

Personvern er ikke bare et spørsmål om juss, men også om politikk

Departementene bør komme enda mer på banen

DFØ anbefaler

1. Innledning

1.1 Bakgrunn

1.2 Mål og problemstillinger

Utdyping av problemstillinger

Analysemodell

1.3 Avgrensninger

1.4 Metode og datagrunnlag

Dokumentgjennomgang

Intervjuer

Møter og innlegg underveis i evalueringen

Studiebesøk i Sverige og Danmark

Presentasjon av datamaterialet

1.5 Leseveiledning

2. Datatilsynet og personvernregelverket

2.1 Personvernmyndighetene

2.2 Personvenregelverket

2.2.1 Et regelverk for å møte den teknologiske utviklingen

2.2.2 Personvernforordningen gjelder likt i alle EU/EØS-land

2.2.3 Et omfattende regelverk som stiller store krav til både Datatilsynet og behandlingsansvarlige

2.3 Datatilsynets virkemidler

Saksbehandling

Tilsyn

Veiledning og kommunikasjon

Utredninger

Regulatorisk sandkasse

Personvernombudsordningen

2.4 Datatilsynets organisering

Fotnoter

3. Resultater, roller og oppgaver

3.1 Et synlig tilsyn som setter personvern på dagsordnen

3.2 Sterk vekst i oppgavemengde - mange små saker tar (for) mye tid

3.3 Aktive internasjonalt

3.4 Lett tilgjengelig veileder, men for lite konkret

3.4.1 Virksomhetene etterlyser mer løsningsorientert veiledning

3.4.2 Sandkassa oppleves nyttig, men kan utnyttes enda bedre

3.5 Bred enighet om at tilsyn er nyttig og bør prioriteres

3.6 Etterlyser mer dialog også i tilsynsrollen

3.7 Datatilsynet skal balansere ulike roller

3.7.1 Omtaler ikke lenger seg selv som ombud

3.7.2 Å kombinere veiledning og tilsyn oppleves ikke som noe problem, men aktiviteter som utfyller hverandre

3.7.3 Ulike hensyn avveies ikke alltid like godt nok?

Fotnoter

4. Interne faktorer som påvirker resultatene

4.1 Vekst i antall ansatte, men fortsatt en liten virksomhet

4.2 Høy, men sårbar kompetanse

4.3 Alle roser arbeidsmiljøet

4.4 Digitale støttesystemer utnyttes ikke godt nok

4.5 Lite oppmerksomhet om ledelse og virksomhetsstyring

Flere etterlyser bedre rutiner for prioritering av saker

Ledelse har i begrenset grad vært tema

Ønske om mer administrativ støtte

Flere forbedringstiltak på gang

4.6 Organiseringen fungerer ikke optimalt

Fotnoter

5. Eksterne faktorer som påvirker resultatene

5.1 Sterk og detaljert styrt av GDPR

5.2 Godt forhold til departementene, men begrenset kontakt med JD

5.3 Personvernnemnda gir føringer for Datatilsynets arbeid

5.4 Datatilsynet har grenseflater mot mange aktører

5.5 Utviklingstrekk og utfordringer i tiden framover

Et digitalt samfunn

Flere reguleringer fra EU

Kriser, krig og kriminalitet

Sammenhengende og effektive offentlige tjenester

Fortsatt stor saksmengde

Fotnoter

6. Vurderinger og anbefalinger

6.1 Er Datatilsynet rustet til å møte utfordringene?

6.2 Datatilsynets rolle - vaktbikkje eller førerhund?

6.2.1 Lengre ut på kvisten?

Mer konkret og løsningsorientert veiledning

Mer pragmatiske?

6.2.2 En mer dialogbasert arbeidsform

6.2.3 I større grad være konstruktiv (og kritisk) medspiller for å løse store samfunnsutfordringer?

6.3 Behov for å sikre ressurser til viktige oppgaver

6.3.1 Saksbehandlingstiden må ned!

6.3.2 Datatilsynet bør ta en tydelige rolle

6.3.3 Datatilsynet bør styrkes ressursmessig

6.4 Behov for effektivisering

6.4.1 Flere ressurser løser ikke alle utfordringer

6.4.2 Behov for tydeligere styring og ledelse

6.4.3 Ta i bruk styrings- og støttesystemer

6.5 Organisering og kompetanse må tilpasses fremtidige behov

6.5.1 Rollebevissthet er viktigere enn organisatorisk skille mellom ulike oppgaver

6.5.2 Organiseringen må legge til rette for at kompetanse og ressurser brukes best mulig

6.5.3 Behov for å opprettholde fagkompetansen og sikre forvaltningskompetansen

6.6 Hvor er den "store" personverndiskusjonen?

6.6.1 Personvern er ikke bare et spørsmål om juss, men også om politikk

6.6.2 Departementene må komme enda mer på banen

6.6.3 Behov for mer faglig dialog mellom departementene og Datatilsynet

6.6.4 Behov for å vurdere Personvernnemnda?

6.7 Hovedkonklusjon og oppsummerte anbefalninger

Referanser

Vedlegg 1

Vedlegg 2

Kontakt med Datatilsynet

Datatilsynets resultater, roller og oppgaver

Datatilsynets organisering, arbeidsformer og kompetanse

Utfordringer og utviklingsbehov framover 

Vedlegg 3

Datatilsynets oppgaver, ressurser og mål

Overordnet om Datatilsynets resultater 

 Datatilsynets roller og virkemidler

Organisering, arbeidsformer, ledelse og kompetanse (interne faktorer som påvirker resultatene)

 Eksterne faktorer som påvirker Datatilsynets resultater

 Utfordringer og utviklingsbehov framover 

Vedlegg 4

Datatilsynet i Danmark

Nøkkeltall

Særtrekk ved Datatilsynet i Danmark

Organisering

Utvikling i saksbehandling

Utviklingstrekk og erfaringer

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

Nøkkeltall

Særtrekk ved IMY

Utviklingstrekk og erfaringer

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.