Her kan du se referansene som er brukt i rapporten.
DFØ 2024a Innbyggerundersøkelsen 2024 Innbyggerundersøkelsen 2024 | DFØ (dfo.no)
DFØ 2024b Nemnd eller ikkje Nemnd? En kartlegging av organiseringen av klagebehandling i staten. DFØ-rapport 2024:1 Nemnd eller ikke nemnd – En kartlegging av organiseringen av klagebehandling i staten | DFØ (dfo.no)
DFØ 2024c Tydeligere, men fortsatt under press – en undersøkelse av utviklingen i direktoratenes faglige rolle. DFØ-rapport 2024.3 Tydeligere, men fortsatt under press – en undersøkelse av utviklingen i direktoratenes faglige rolle | DFØ (dfo.no)
Difi 2019 Hva er god statlig styring. Difi-rapport 2019:9 hva_er_god_statlig_styring._difi-rapport_2019_9_0.pdf (dfo.no)
Difi 2018 Fortsatt uavhengig? En kartlegging av uavhengige myndighetsorganer. Difi-rapport 2017:13fortsatt_uavhengig._en_kartlegging_av_uavhengige_myndighetsorganer_difi_rapport_2017_13.pdf (dfo.no)
Difi 2014 Viltvoksende klagenemnder? Om organisering og regulering av statlige klagenemneder Difi-rapport 2014:2 Rapport med forside
Difi 2011 Evaluering av Datatilsynet Difi-rapport 2011:8 Evaluering av Datatilsynet | DFØ (dfo.no)
Statskontoret 2020 Myndighetsanalys av Datainspektionen Rapport 2020:14
Agenda Kaupang 2023 Evaluering av Datatilsynets sandkasse for kunstig intelligens
Datatilsynet 2024a Ja takk til mer veiledning. Oppsummering av innspill til Datatilsynets prosjekt Kvist rapport-kvist.pdf (datatilsynet.no)
Datatilsynet 2024b Årsrapport for Datatilsynet 2023. Tall og tendenser for Datatilsynets virksomhet. 2023_arsrapport-datatilsynet.pdf
Politiet 2024 Politiets trusselvurdering 2024
EDPB 2021 edpb_report_2021_overviewsaressourcesandenforcement_v3_en_0.pdf (europa.eu)
NOU 2022: 11 Ditt personvern – vårt felles ansvar
IMY (2021 Årsredovisning 2021 Integritetsskyddsmyndigheten IMY Årsredovisning 2021 IMY (2024) Årsredovisning 2023 Integritetsskyddsmyndigheten IMY Årsredovisning 2023
DFØ-rapport 2024:8 Både vaktbikkje og førerhund?
Forord
Sammendrag
Våre hovedfunn
Datatilsynet oppnår mye med knappe ressurser
Mange små saker som tar for mye tid
Virksomhetene etterlyser mer konkret og løsningsorientert veiledning
Ulike hensyn avveies ikke alltid godt nok?
Lite oppmerksomhet om ledelse og virksomhetsstyring
DFØs vurderinger og anbefalinger
Datatilsynet bør være både en vaktbikkje og en førerhund
En mer dialogbasert arbeidsform
Økt samarbeid med andre for å løse store samfunnsutfordringer
Datatilsynet bør ta en tydeligere faglig rolle
Datatilsynet bør styrkes ressursmessig
…men samtidig må det stilles tydelige krav til effektivisering av arbeidet
Behov for tydeligere styring og ledelse og gode støttesystemer
Rollebevissthet er viktigere enn organisatorisk skille mellom ulike oppgaver
Personvern er ikke bare et spørsmål om juss, men også om politikk
Departementene bør komme enda mer på banen
DFØ anbefaler
1. Innledning
1.1 Bakgrunn
1.2 Mål og problemstillinger
Utdyping av problemstillinger
Analysemodell
1.3 Avgrensninger
1.4 Metode og datagrunnlag
Dokumentgjennomgang
Intervjuer
Møter og innlegg underveis i evalueringen
Studiebesøk i Sverige og Danmark
Presentasjon av datamaterialet
1.5 Leseveiledning
2. Datatilsynet og personvernregelverket
2.1 Personvernmyndighetene
2.2 Personvenregelverket
2.2.1 Et regelverk for å møte den teknologiske utviklingen
2.2.2 Personvernforordningen gjelder likt i alle EU/EØS-land
2.2.3 Et omfattende regelverk som stiller store krav til både Datatilsynet og behandlingsansvarlige
2.3 Datatilsynets virkemidler
Saksbehandling
Tilsyn
Veiledning og kommunikasjon
Utredninger
Regulatorisk sandkasse
Personvernombudsordningen
2.4 Datatilsynets organisering
Fotnoter
3. Resultater, roller og oppgaver
3.1 Et synlig tilsyn som setter personvern på dagsordnen
3.2 Sterk vekst i oppgavemengde - mange små saker tar (for) mye tid
3.3 Aktive internasjonalt
3.4 Lett tilgjengelig veileder, men for lite konkret
3.4.1 Virksomhetene etterlyser mer løsningsorientert veiledning
3.4.2 Sandkassa oppleves nyttig, men kan utnyttes enda bedre
3.5 Bred enighet om at tilsyn er nyttig og bør prioriteres
3.6 Etterlyser mer dialog også i tilsynsrollen
3.7 Datatilsynet skal balansere ulike roller
3.7.1 Omtaler ikke lenger seg selv som ombud
3.7.2 Å kombinere veiledning og tilsyn oppleves ikke som noe problem, men aktiviteter som utfyller hverandre
3.7.3 Ulike hensyn avveies ikke alltid like godt nok?
Fotnoter
4. Interne faktorer som påvirker resultatene
4.1 Vekst i antall ansatte, men fortsatt en liten virksomhet
4.2 Høy, men sårbar kompetanse
4.3 Alle roser arbeidsmiljøet
4.4 Digitale støttesystemer utnyttes ikke godt nok
4.5 Lite oppmerksomhet om ledelse og virksomhetsstyring
Flere etterlyser bedre rutiner for prioritering av saker
Ledelse har i begrenset grad vært tema
Ønske om mer administrativ støtte
Flere forbedringstiltak på gang
4.6 Organiseringen fungerer ikke optimalt
Fotnoter
5. Eksterne faktorer som påvirker resultatene
5.1 Sterk og detaljert styrt av GDPR
5.2 Godt forhold til departementene, men begrenset kontakt med JD
5.3 Personvernnemnda gir føringer for Datatilsynets arbeid
5.4 Datatilsynet har grenseflater mot mange aktører
5.5 Utviklingstrekk og utfordringer i tiden framover
Et digitalt samfunn
Flere reguleringer fra EU
Kriser, krig og kriminalitet
Sammenhengende og effektive offentlige tjenester
Fortsatt stor saksmengde
Fotnoter
6. Vurderinger og anbefalinger
6.1 Er Datatilsynet rustet til å møte utfordringene?
6.2 Datatilsynets rolle - vaktbikkje eller førerhund?
6.2.1 Lengre ut på kvisten?
Mer konkret og løsningsorientert veiledning
Mer pragmatiske?
6.2.2 En mer dialogbasert arbeidsform
6.2.3 I større grad være konstruktiv (og kritisk) medspiller for å løse store samfunnsutfordringer?
6.3 Behov for å sikre ressurser til viktige oppgaver
6.3.1 Saksbehandlingstiden må ned!
6.3.2 Datatilsynet bør ta en tydelige rolle
6.3.3 Datatilsynet bør styrkes ressursmessig
6.4 Behov for effektivisering
6.4.1 Flere ressurser løser ikke alle utfordringer
6.4.2 Behov for tydeligere styring og ledelse
6.4.3 Ta i bruk styrings- og støttesystemer
6.5 Organisering og kompetanse må tilpasses fremtidige behov
6.5.1 Rollebevissthet er viktigere enn organisatorisk skille mellom ulike oppgaver
6.5.2 Organiseringen må legge til rette for at kompetanse og ressurser brukes best mulig
6.5.3 Behov for å opprettholde fagkompetansen og sikre forvaltningskompetansen
6.6 Hvor er den "store" personverndiskusjonen?
6.6.1 Personvern er ikke bare et spørsmål om juss, men også om politikk
6.6.2 Departementene må komme enda mer på banen
6.6.3 Behov for mer faglig dialog mellom departementene og Datatilsynet
6.6.4 Behov for å vurdere Personvernnemnda?
6.7 Hovedkonklusjon og oppsummerte anbefalninger
Referanser
Vedlegg 1
Vedlegg 3