Arbeidet med å videreutvikle økonomiregelverket skjer i tråd med den overordnede planen for regelverksutvikling for perioden 2022 til 2026, som ble fastsatt høsten 2022. Planen gir en oversikt over fagtema innenfor statlig økonomistyring hvor vi ser behov for utviklings-arbeider og der disse arbeidene kan munne ut i forslag til regelverksendringer.
Vi ser at vi har kommet kortere og ferdigstilt mindre enn det som var planlagt i 2023. Årsakene til dette er sammensatte. Delvis viser oppgaver seg til å være mer omfattende enn først antatt, både i kompleksitet innenfor det enkelte fagområdet og ved at de berører flere fagområder. Vi ser videre at komplekse problemstillinger i henvendelser fra statlige virksomheter, hasteoppdrag og bidrag til områdegjennomganger tar mye kapasitet, og har ført til at vi har måttet prioritere dette framfor andre planlagte arbeidsoppgaver.
Vi vil i 2024 prioritere oppgavene under.
Fortsette med veilednings- og informasjonsarbeid
En viktig del av DFØs forvaltning av økonomiregelverket er å gi informasjon og veiledning til statlige virksomheter. Det inkluderer også innhenting av brukerinnsikt og brukertesting av tjenestene våre. Vi jobber derfor kontinuerlig med dette på alle fagområder, og i 2023 spesielt på styrings- og tilskuddsområdet.
Vi vil prioritere veilednings- og informasjonsarbeid også i 2024. Et eksempel er et oppdrag fra tildelingsbrevet 2024 om videreutvikling av veiledning og regelverk på tilskuddsområdet.
Ferdigstille påbegynt regelverksarbeid
Av prioriterte oppgaver i regelverksplanen for 2023, har arbeidet kommet langt eller er i sluttfasen for følgende problemstillinger:
- Vi vil vurdere å foreslå endringer i reguleringen i bestemmelsene punkt 3.6 om forvaltning av finansielle eiendeler og midler.
- Vi vil fortsette arbeidet med oppfølging av forslag oversendt i 2023 om endringer i reguleringen av enkeltstående tilskudd.
- For inngående fakturaer vurderer vi om det er behov for endringer i økonomiregelverket når det gjelder krav til attestasjon og bokføring. Dette er en oppgave som inngikk i leveransen om omtvistede fakturaer til FIN i november 2023. Gjenstående spørsmål er sannsynligvis så omfattende at vi heller ikke blir ferdig med å utrede dette i 2024.
Vi vil i 2024 fullføre arbeidet med disse oppgavene.
Hjelpe virksomheter med å ta i bruk statlige regnskapsstandarder
Innføringen av de statlige regnskapsstandardene (SRS) er høyt prioritert i DFØ. Vi har dermed lagt betydelig innsats i å bistå statlige virksomheter i deres prosess med å innføre SRS. Vi har samarbeidet tett med regnskapsdivisjonen i opplæringsløpet til virksomhetene. Vi har videre prioritert arbeidet med å videreutvikle standardene og veilede om bruken av disse. Omfanget av dette arbeidet er stort, og vi har gjort omprioriteringer for å øke kapasiteten i arbeidet med de nye regnskapsstandardene. Dette mener vi er avgjørende for å sikre en god implementering av obligatorisk SRS.
Vi vil i 2024 blant annet:
- videreutvikle SRS knyttet til omfattende pensjonsforvaltning. Rapport med anbefalt løsning planlegges oversendt Finansdepartementet 1. halvår i 2024.
- utrede behov for å videreutvikle SRS knyttet til omfattende tilskudds- og stønadsforvaltning.
- se på reguleringen av vederlagsfri overføring av eiendeler.
- vurdere behovet for nye regnskapsstandarder på uregulerte områder.
- starte opp arbeidet med å se på krav til når prosjektregnskap må utarbeides og til hva slike regnskap skal inneholde.
- Videreføre arbeidet med opplæring i bruk og nytte av de nye regnskapsstandardene
Vurdere behov for endringer i rundskriv
DFØ vil prioritere arbeid med oppdatering og utvikling av enkelte rundskriv i 2024. Dette vil bidra til å redusere feil i statsforvaltningen, legge til rette for standardisering i statsforvaltningen og vil kunne bidra til redusert behov for veiledning.
Vi vil i 2024 vurdere endringer i følgende rundskriv:
- videreutvikling og forenkling av SRSene - årlig vurdering av behov for endringer, jf. R-114 Bruk av de statlige regnskapsstandardene (SRS) i virksomhetsregnskapet
- nettoføringsordningen for budsjettering og regnskapsføring av merverdiavgift i staten, jf. R-116 Nettoføringsordning for budsjettering og regnskapsføring av merverdiavgift i
statsforvaltningen - regnskapsføring av pensjonspremie, jf. R-118 Regnskapsføring av pensjonspremie for statlige virksomheter
- R-104 Retningslinjer for oppgjørskontoer i Norges Bank og arbeidskontoer i banker
innenfor statens konsernkontoordning (om punktet om oppgjørskontoer bør presiseres) - årlige rundskriv: rundskriv R-102 Standard kontoplan for statlige virksomheter og R-115 Utarbeidelse og avleggelse av statlige virksomheters årsregnskap