DFØ mottar jevnlig spørsmål fra departementer og statlige virksomheter om fortolkning og forståelse av økonomiregelverket. Noen henvendelser er spørsmål om et konkret fagtema, om virksomhetenes rutiner, eller om endringer virksomheten ønsker å gjennomføre er i tråd med regelverket. Andre henvendelser handler om å formidle kunnskap om krav i økonomiregelverket og hvordan virksomheten eventuelt kan tilpasse seg dette.
I dette kapittelet gir vi innsikt i hovedtrekkene for henvendelser besvart av DFØ som regelverksforvalter i 2023, samt utviklingen i antall henvendelser de siste årene. Noen svar vi gir er av prinsipiell karakter og er publisert som tolkningsuttalelser (se kapittel 5).
Tabell 1 gir en oversikt over henvendelser om økonomiregelverket som vi har behandlet de siste fem årene. Vi har kategorisert henvendelsene etter hvilket tema og kapitler i bestemmelsene de sorterer under. I 2020 mottok vi en del henvendelser knyttet til statlige regnskapsstandarder, men også pandemirelaterte spørsmål. Dette er nærmere forklart i DFØ rapport 2021:4.
Tema og tilhørighet i kapitler i bestemmelsene | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|
Styring (kap. 1–2) | 75 | 128 | 76 | 47 | 32 |
Felles standarder og prinsipper (kap. 3) | 85 | 127 | 115 | 92 | 67 |
Bokføring, dokumentasjon, oppbevaring (kap. 4) | 31 | 43 | 44 | 29 | 25 |
Lønn, anskaffelser og inntekter (kap. 5) | 9 | 4 | 5 | 0 | 1 |
Tilskudd, stønader og garantier (kap. 6–8) | 37 | 40 | 42 | 27 | 34 |
Annet | 28 | 2 | 3 | 2 | 4 |
Sum antall henvendelser | 245 | 344 | 285 | 197 | 163 |
Det har vært en nedgang i antall henvendelser siden 2020, og nedgangen gjelder de fleste temaene. Dette kan skyldes at det har vært få endringer i regelverket de siste fem årene. Erfaringsmessig kan regelverksendringer gi en økning i henvendelser på de temaene som er gjenstand for endring. Samtidig er kompleksiteten i problemstillingene DFØ mottar, økende. En årsak kan være at flere statlige virksomheter bruker DFØs regnskaps- og lønnstjenester og at mange spørsmål avklares i kundekontakten med regnskaps- og lønnsdivisjonene i DFØ. Dette samsvarer med at det i 2023 var en økning i antall henvendelser som blir besvart i samarbeid mellom forvalter av økonomiregelverket (SOL) og enten Lønnsdivisjonen eller Regnskapsdivisjonen, sammenlignet med tidligere år. Vi samarbeider tett med fagmiljøene i tjenestedivisjonene for å sikre god kvalitet i svarene vi gir til statlige virksomheter.
Flere av henvendelsene vi behandlet i 2023 ligger i skjæringspunktet mellom økonomiregelverket og annet regelverk. Dette er henvendelser hvor problemstillingen som tas opp inneholder elementer som er regulert i annet regelverk, f.eks. forvaltningsloven, offentlighetsloven, merverdiavgiftsloven, bokføringsloven eller bevilgningsreglementet. For å kunne svare godt på disse er det behov for å se de ulike lovene og regelverket i sammenheng. I noen av disse sakene har det derfor vært nødvendig å kontakte de virksomhetene som har forvaltningsansvaret for de aktuelle regelverkene. En slik koordinering og dialog med andre regelverksforvaltere bidrar til at vi kan gi brukerne bedre svar og bidrar på sikt til vår faglige utvikling.
Vi opplevde i 2023 en økning i antall henvendelser som omhandler nettoføringsordning for budsjettering og regnskapsføring av merverdiavgift i statsforvaltningen. Flere av henvendelsene var om problemstillinger innen bygg og anlegg, men forholdet mellom nettoføringsordningen og merverdiavgiftslovgivningen var også tema i flere av henvendelsene. Vi har også opplevd en økning i antall henvendelser knyttet til åpningsbalanser. Dette er som forventet, fordi flere virksomheter jobber med dette som en del av overgangen til å utarbeide årsregnskapet etter SRS.