Kapittel

Oppsummering

DFØ fikk i tildelingsbrev for 2023 i oppdrag å gjennomgå rapporteringen av fellesføring H-1/2022 om statlig konsulentbruk. DFØ har gjennomgått virksomhetenes årsrapporter for 2022 og vurdert utviklingen av utgifter til konsulentbruk ved å se på tallene slik dette kommer frem av i statsregnskapet.no.

Ifølge årsrapportene skyldes kjøp av konsulenttjenester først og fremst behov for kompetanse

Et hovedinntrykk fra årsrapportene er at kjøp av konsulenttjenester henger tett sammen med og påvirkes av tilgangen på etterspurt kompetanse. Det gjelder særlig ulike typer spesialkompetanse og særlig IT-relatert kompetanse.

Ni av ti virksomheter rapporterer på fellesføringen i sine årsrapporter. Mer enn tre fjerdedeler av årsrapportene som rapporterer om kjøp av konsulenttjenester, trekker frem kompetansebehov som bakenforliggende årsak.

Mange virksomheter omtaler ikke tiltak for å redusere konsulentbruk i årsrapportene. Der det gjøres, handler det mye om kompetansevurderinger, kost-nyttevurderinger og strategier for kjøp av konsulenttjenester.

Ikke alle oppgir hvor store utgifter de har til kommunikasjonstjenester. Basert på tidligere undersøkelser anslår DFØ utgiftene til mellom 130 og 200 millioner kroner i 2022.1

Utgifter ført på kontoene 670-673 bremset opp og flatet ut i 2022

Statsregnskapet.no viser at utgiftene til konsulenttjenester på de fire artskontoene 670-673 som denne kartleggingen omfatter, har flatet ut eller er reduserte. Målt i prisjusterte 2022-kroner, er utgiftene på kontoene 670-673 redusert fra 13,26 milliarder kroner i 2021 til 12,99 milliarder kroner i 2022. Det tilsvarer en reduksjon på 2,1 prosent. Utgiftene i første kvartal 2023 er på nivå med utgiftene i første kvartal 2022.

103 av 179 virksomheter har redusert utgiftene på artskontoene 670-673 med om lag 1,1 milliarder prisjusterte 2022-kroner. Direktoratet for e-helse sto for vel en tredel av denne reduksjonen. To virksomheter har ikke ført utgifter på kontoene 670-673. De resterende 74 virksomhetene, står for 80 prosent av statsforvaltningens samlede utgifter på disse kontoene. De utgiftsførte om lag 1,2 milliarder mer i 2022 enn i 2021 i prisjusterte 2022-kroner.

I nær alle departementsområdene er det virksomheter som både reduserer og øker utgiftene. Det eneste unntaket synes å være at noen departementsområder har mange virksomheter hvor en gjennomgående trend synes å være nedgang (HOD), mens andre departementsområder har mange virksomheter med økning (FD, LMD, UD og SMK).

Det er for tidlig å si om fellesføringen har effekt

Fellesføringen har vart i ett år. Selv om tallene fra statsregnskapet.no viser en utflating av utgifter på kontoene 670-673, er det vanskelig å vite om dette skyldes variasjoner i aktivitetsnivå, fellesføringen eller spesielle hendelser og forhold. For å kunne si mer om effekter av fellesføringen, er det nødvendig å se på endringer over tid. Ifølge årsrapportene henger dessuten større endringer hos enkeltvirksomheter og oppgaveområder ofte sammen med utenforliggende hendelser, endrede politiske prioriteringer, generell økonomisk innstramming eller spesielle prosjekter/satsninger. Inntrykket er dessuten at behov for å kjøpe konsulenttjenester henger tett sammen med økte krav om digitalisering i statsforvaltningen.

Fotnoter

1 DFØ-rapport 2023:3 Mye mer enn ord  

Oppdatert: 20. september 2023

Kontakt

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger om innholdet i denne rapporten, ta kontakt med: 

DFØ-notat 2023:5 Statlige virksomheters arbeid med å redusere kjøp av konsulenttjenester i 2022

Skriv ut / lag PDF

Oppsummering

Ifølge årsrapportene skyldes kjøp av konsulenttjenester først og fremst behov for kompetanse

Utgifter ført på kontoene 670-673 bremset opp og flatet ut i 2022

Det er for tidlig å si om fellesføringen har effekt

Fotnoter

Innledning

1.1 Fellesføring om å redusere konsulentbruk

1.2 Formål og problemstillinger

1.3 Datakilder og utvalg

1.3.1 Kartleggingen omfatter virksomheter underlagt fellesføringen

1.3.2 Statsregnskapet.no er hovedkilden for kartleggingen av utgifter

Det er bare bruttobudsjetterte SRS-virksomheter som rapporterer utgifter på konto 107 Immaterielle eiendeler under utførelse via S-rapport

Kartleggingen bruker «utgifter» om alle innrapporterte kjøp av konsulenttjenester

Utgiftene justeres for inflasjon

Vi bruker «løpende kroner» og «pris- eller inflasjonsjusterte kroner»

1.3.3 Årsrapportene er viktigste kilde til kunnskap om status og tiltak

1.3.4 Datakvaliteten er best på overordnet nivå

Omtalen i årsrapportene er gjennomgående generell og lite konkret

Statsregnskapet.no

1.4 Struktur

Hva sier statsregnskapet.no om konsulentutgifter?

2.1 Prisjusterte utgifter på 670-673 har gått ned fra 2021 til 2022

2.1.1 Løpende utgifter på kontoene 670-673 økte fra 2019-2022

2.1.2 Utgifter ført på kontoene 670-673 for første kvartal 2023 ligger over 2022

2.1.3 Tre av fem virksomheter har redusert utgiftene på kontoene 670-673

Bildet modereres når vi justerer for inflasjon

2.2 Store forskjeller på tvers av departementsområdene

2.2.1 Størst nedgang i utgifter på HODs område fra 2021-2022

Departementene sto for 40 prosent av økningen på kontoene 670-673 fra 2021 til 2022, målt i løpende kroner

2.2.2 Samferdselsområdet utgiftsførte mest på 670-673 i 2022

2.2.3 Ingen entydig sammenheng mellom utgiftsendring og antall årsverk

2.2.4 Store variasjoner i førte konsulentutgifter opp mot lønnsutgifter

2.3 Utgifter på kontoene 670-673 utgjorde syv prosent av statsforvaltningens samlede innkjøp

2.4 Minst prosentvis nedgang på kontoene 671 og 673

Fotnoter

Hva sier årsrapportene om arbeidet med fellesføringen?

3.1 Tre av fire begrunner bruk av konsulenter med manglende kompetanse

3.2 IKT-kompetanse synes særlig vanskelig å rekruttere og beholde

3.3 Omtrent halvparten av årsrapportene omtaler kommunikasjon

3.4 Lite konkret omtale av tiltak for å redusere konsulentbruken

Referanser og vedlegg

Referanser:

Vedlegg

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.