Etterkontroll

Brukerveiledning for hvordan du med rollen Etterkontroll kan behandle faktura som har stoppet i etterkontroll.

Faktura stopper i etterkontroll grunnet utslag på forhåndsdefinerte kriterier som virksomheten selv definerer. Stoppkriterer settes ved bestilling til DFØ.

Fullstendig liste over stoppkriterier finnes her: Bestille stopp i for- og etterkontroll

Se instruksjonsfilm for hvordan du med rollen Etterkontroll kan behandle faktura. Etterkontroll vises i steg 4 i filmen.

For å se hvilket stoppkriterie som var utslagsgivende for faktura kan du velge Loggbok i handlingslinjen nederst i bildet. Her vil du se hvilket stoppkriterie som stoppet faktura i etterkontroll.

Dersom faktura er korrekt

  • Velg Godkjenne

Faktura legges nå til bokføring.

Dersom det er feil på faktura

Du har ikke mulighet til å endre opplysninger på hodedata i etterkontrollen. Du kan korrigere konteringen av faktura, men alle endringer av BDM-verdier som er ført som nivåer i fullmaktsmatrisen vil bli sendt på ny flyt for godkjenning. Dersom det for eksempel er satt opp koststed og konto som nivåer i fullmaktsmatrisen, kan øvrige dimensjoner og avgiftskode endres uten at faktura går på ny godkjenningsflyt.

Dersom det er registrert feil kan faktura sendes tilbake til regnskap eller attestant.

Dersom kontering på faktura er feil

  • Velg Avvise til attestant

Dersom hodedata på faktura er feil

  • Velg Avvise til regnskap

Koble leverandørfaktura til innkjøpsordre

Dersom en faktura tilhørende innkjøp foretatt i innkjøpsløsningen blir lest inn uten gyldig innkjøpsordrenummer, leses den inn som leverandørfaktura.

Du kan manuelt koble faktura til innkjøpsordre i etterkontrollen slik at fakturaen går på ny flyt som innkjøpsfaktura.

Se egen brukerveiledning for kobling av leverandørfaktura til innkjøpsordre.

Oppdatert: 28. februar 2024

Kontakt

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.