Kapittel

4. Avslutning

Innledningsvis i dette notatet har vi pekt på de globale utfordringene som forvaltningen i Norge står overfor. Internasjonalt er demokratiet under press og mange er urolige for konsekvensene det kan få også for norsk demokrati og forvaltning.

Tilliten til forvaltningen og våre institusjoner er ikke noe vi kan ta for gitt.74, 75 Forvaltningen er en viktig grunnpilar for demokratiet og de ansatte må være blant demokratiets viktigste voktere.

Forvaltningsverdiene skal være en tydelig rettesnor for hvordan vi navigerer i utfordringene framover. Da må forvaltningen balansere mellom å:

  • Være en tydelig beskytter av de demokratiske verdiene som ligger i vårt samfunnssystem. Den skal være lojal til den enhver tid sittende regjering og Stortingets vedtak, åpen for innsyn og et kritisk blikk utenfra på forvaltningens virkemåte, og legge til rette for deltakelse fra innbyggere og ansattes medbestemmelse.
  • Være en garantist for rettssikkerhet og likebehandling. Forvaltningen skal særlig passe på at de som ikke selv kan fremme sine interesser blir hørt.
  • Gi velbegrunnede og kunnskapsbaserte råd til regjeringen og ut fra beste skjønn sørge for at politiske vedtak iverksettes. Faglige råd fra underliggende virksomhet bør være offentlige og bidra til en kunnskapsbasert offentlig debatt. Forvaltningen skal være politisk nøytral.
  • Være effektiv og bruke ressursene slik det er politisk bestemt. Forvaltningen må selv ta initiativ til forbedring og effektivisering.

De iboende målkonfliktene som ligger i spenningsfeltet mellom de enkelte forvaltningsverdiene, kan i seg selv bero på krevende avveininger og valg mellom ulike hensyn og behov. Et sentralt spørsmål i den sammenheng er om forvaltningen i tilstrekkelig grad er rustet til å møte de ulike målkonfliktene og dilemmaene som de vil måtte stå i framover i møte med effektivisering, sterkere prioriteringer og omstilling.

Fotnoter

74NOU 2023:21. Embetsordningen – i takt med tiden. Kommunal- og distriktsdepartementet og

75Knutsen, C. H., Dahlum, S., m.fl. (2023). Tilstandsanalyse av det norske demokratiet. Universitetet i Oslo.

Oppdatert: 30. april 2025

DFØ-notat: 2025:3 Utfordringsbildet i forvaltningen

Skriv ut / lag PDF

Forord

1. Innledning

1.1 Norsk forvaltning påvirkes av globale utviklingstrekk

1.2 Forvaltningspolitikken er satt høyere på agendaen i samfunnsdebatten

1.3 Forvaltningspolitikk er hvordan forvaltningen blir styrt, organisert, ledet og virker

Forvaltningen omfatter både staten og kommunene

Forvaltningspolitikken er tverrsektoriell i sin karakter

De fire forvaltningsverdiene gir retning for forvaltningens rolle i samfunnsutviklingen

1.4 Leseveiledning

Fotnoter

2. Hva preger utfordringsbildet i norsk forvaltning?

2.1 En forvaltning med statlige endringer i oppgavefordeling og organisering

2.1.1 Mange reformer og endringer innen sektorene enkeltvis

2.1.2 Få endringer i departementsstrukturen, sammenholdt med direktoratene og forvaltningen ellers

Utflytting av oppgaver og færre og større enheter

Kommunene har blitt færre, men mange strever med kapasitet og kompetanse

2.2 Statens styring legger ikke nok til rette for helhet og prioriteringer

2.2.1 Styring på innsatsfaktorer og aktiviteter, samt tilsyn og kontroll, gir mindre handlefrihet og binder ressurser

Ulike kulturer og styringstradisjoner påvirker graden av detaljstyring

Summen av ulike styringskrav forsterkes nedover i styringslinjen

Tilsyn og kontroll binder ressurser og øker frykten for å gjøre feil

Statens styring av kommunene er omfattende og lite helhetlig

EU stiller mer detaljerte krav til organisering på tilsyns- og kontrollområdet

2.2.2 Budsjettprosessen er lite innrettet på helhetlige og strategiske diskusjoner

Budsjettprosessen preges av for mye smått og for lite om det store

Flate kutt legger i mindre grad til rette for politisk styring og prioritering

2.2.3 Behov for mer sektorovergripende samarbeid og samordning på alle forvaltningsnivåer

Økte forventninger til samarbeid og samordning

Sektorgrenser og manglende insentiver gjør tverrsektorielt samarbeid krevende

Intern koordinering i statsforvaltningen er ikke god nok

2.2.4 Digitalisering skjer i parallelle løsninger og legger ikke til rette for deling av data

De færreste lykkes med å ta gevinster ut av digitaliseringsprosjekter

Utdaterte systemer og teknisk gjeld gir problemer

For lite deling og gjenbruk av offentlige data

Mangelfull samordning og avklaring av juridiske problemstillinger

2.2.5 Vanskelig å få til god styring både på kortere og lengre sikt

2.3 Ledere og ansatte må håndtere omstilling og økt usikkerhet

2.3.1 Det er krevende å skape en utviklingsorientert og omstillingsdyktig kultur

Behov for å investere i opplæring og utvikling for å sikre rett kompetanse

2.3.2 Knapphet på arbeidskraft og kompetanse vil tvinge fram økt omstilling

Strukturelle grep og prioriteringer nødvendig for å møte omstillingsbehov

Den norske modellen og partssamarbeidet er under press

2.3.3 Ledelse dreier seg mer om å håndtere endring

2.3.4 Innovasjon og utvikling utfordrer tradisjonelle strukturer og prosesser

Ledere og ansatte må i større grad være villige til å prøve og feile

Nye arbeidsformer innebærer økt delegering og selvstendighet

Digitalt utenforskap - en økende utfordring?

2.4 Innbyggernes tillit til forvaltningen kan ikke tas for gitt

Økte forventninger til hva det offentlige kan tilby av tjenester

Innbyggernes tillit til forvaltningen synker

Åpenhet om faglige råd er viktig for en opplyst samfunnsdebatt

Fotnoter

3. Hva er de gjennomgående utfordringene i forvaltningen?

3.1 Hvordan gjennomføre effektivisering i forvaltningen?

Effektivisering kommer ofte i konflikt med andre mål og hensyn

En utfordring at gevinstene av ny teknologi er mindre enn ventet

3.2 Hvordan få til nødvendige prioriteringer i forvaltningen?

3.3 Hvordan styrke evne og vilje til omstilling i forvaltningen?

Lov- og regelverk henger etter utviklingen i forvaltningen

Nye arbeidsformer og -prosesser utfordrer eksisterende strukturer og styringslinjer

Omstilling og omorganisering møter ofte motstand hos ledere og medarbeidere

Fotnoter

4. Avslutning

Fotnoter

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.