Kapittel

1. Innledning

1.1 Norsk forvaltning påvirkes av globale utviklingstrekk

Økt geopolitisk ustabilitet, klimaendringer, digitalisering og demografiske endringer, kombinert med stadig mer sammenvevde globale og nasjonale kriser, har preget samfunnsutviklingen og i sterkere grad norsk forvaltning de siste tiårene. Sikkerhet og beredskap er satt høyere på dagsordenen. Flere sentrale avtaler innen klima og bærekraft forplikter Norge til handling og oppfølging. Digitalisering og ny teknologi har bidratt til å modernisere og forbedre ulike deler av offentlig sektor. Samtidig setter demografisk utvikling, med knapphet på arbeidskraft og migrasjon, i tillegg til lav produktivitetsvekst, velferdssamfunnet under press. Utviklingen med fallende tillit til styresett og demokratiske institusjoner i flere land, kommer også til uttrykk her hjemme, ved at innbyggernes tillit til forvaltningen viser en synkende tendens.

1.2 Forvaltningspolitikken er satt høyere på agendaen i samfunnsdebatten

Samtidig som globale og nasjonale utviklingstrekk veves tettere sammen, reiser ulike stemmer i samfunnsdebatten kritiske spørsmål til norsk forvaltnings evne til å møte, fornye og tilpasse seg det til enhver tid gjeldende utfordringsbildet. Evnen til å effektivisere, prioritere, omstille og følge opp de stadig høyere forventningene som innbyggerne har til forvaltningens rolle i velferdssamfunnet, er sentrale aspekter ved dette.

OECD viser til at offentlig sektors evne til å håndtere store framtidige utfordringer er den viktigste faktoren for tillit til myndighetene, i tillegg til kvalitet på offentlige tjenester.1  Halvparten av de spurte mener samtidig at myndighetene ikke gjør nok for å møte store framtidige utfordringer, som å sikre en bærekraftig velferdsmodell, nå klimamålene og opprettholde tilliten til offentlige institusjoner.

1.3 Forvaltningspolitikk er hvordan forvaltningen blir styrt, organisert, ledet og virker

Forvaltningen omfatter både staten og kommunene

Forvaltningen kan forstås på flere måter. I forrige forvaltningsmelding ble begrepet avgrenset til statsforvaltningen.2 I den grad forvaltningen brukes synonymt med offentlig forvaltning kan det også inkludere kommuner og fylkeskommuner. I dette notatet bruker vi forvaltningen i betydningen av både staten og kommunene. Gjennom iverksetting av nasjonal politikk og som forvalter av sentrale tjenester ut til innbyggerne, ivaretar kommunene ansvar for betydelige oppgaver som staten legger rammer for gjennom ulike styringsvirkemidler. Innenfor rammene av det kommunale selvstyret påvirker samtidig kommunene hvordan nasjonale mål og prioriteringer blir fulgt opp og gjennomført lokalt. Samhandlingen mellom forvaltningsnivåene er derfor også sentralt for hvordan forvaltningen fungerer.

Forvaltningspolitikken er tverrsektoriell i sin karakter

Forvaltningspolitikk handler om hvordan forvaltningen blir styrt, organisert og ledet og hvordan den virker.3 Det er tidligere påpekt at forvaltningspolitikk skiller seg fra annen politikk ved at den er rettet innover mot det administrative apparatet, og dermed er en form for indirekte politikk.4 Videre at bruken av begrepet avhenger av at det foreligger et bevisst og målrettet forhold mellom mål og virkemiddelbruk. Det betyr at forvaltningspolitikk er mer enn en samlebetegnelse for endringer som skjer i forvaltningen, og er koblet til mål og virkemidler som sikrer at forvaltningen kan ivareta demokratiske verdier og gi grunnlag for politisk styring. Et annet kjennetegn er at forvaltningspolitikken er tverrsektoriell i sin karakter, på den måten at den gir allmenne retningslinjer og råd for utforming av forvaltningen på tvers av ulike departementsområder og forvaltningsnivåer.

De fire forvaltningsverdiene gir retning for forvaltningens rolle i samfunnsutviklingen

Gjennom ansvaret for å iverksette politikk, håndheve lover og regler og sikre at innbyggerne mottar de tjenestene de har rett på, har forvaltningen en sentral rolle i samfunnsutviklingen. Ut over de forvaltningsrettslige reglene og prinsippene som er nedfelt i ulike lover,5 er de fire grunnleggende verdiene demokrati, rettssikkerhet, faglig integritet og effektivitet retningsgivende for norsk forvaltning.6

1.4 Leseveiledning

Videre i notatet oppsummerer vi noen av de mest sentrale utviklingstrekkene som har preget norsk forvaltning de siste to tiårene, slik de er beskrevet i ulike kunnskapsgrunnlag.

I kapittel 2 beskriver vi sentrale utviklingstrekk ved hvordan forvaltningen (staten og kommunene) er organisert, styrt og ledet, og aktuelle utfordringer som er adressert i ulike kunnskapsgrunnlag om disse temaene og om innbyggernes tillit til forvaltningen.

I kapittel 3 oppsummerer vi noen gjennomgående utfordringer som forvaltningen står overfor med hensyn til effektivisering, prioritering, og omstilling, og løfter fram ulike dilemmaer som utviklingen reiser for forvaltningspolitikken framover.

Fotnoter

1OECD (2022). Drivers of Trust in public Institutions in Norway. OECD.

2St. meld.nr. 19 (2008-2009) Ei forvaltning for demokrati og fellesskap. Fornyings- og administrasjonsdepartementet.

3DFD (2022, 24. mars). Hva er forvaltningspolitikk? Regjeringen.

4Statskonsult (2006). Utviklingstrekk i forvaltningspolitikken og forvaltningen fra ca. 1990. Statskonsult 2006:10. DFØ.

5Grunnloven, forvaltningsloven, offentlighetsloven, arkivloven, statsansatteloven, personopplysningsloven, lov om offentlig anskaffelser, sikkerhetsloven

6St. Meld. 19 (2008-2009) Ei forvaltning for demokrati og fellesskap. Fornyings- og administrasjonsdepartementet.

Oppdatert: 30. april 2025

DFØ-notat: 2025:3 Utfordringsbildet i forvaltningen

Skriv ut / lag PDF

Forord

1. Innledning

1.1 Norsk forvaltning påvirkes av globale utviklingstrekk

1.2 Forvaltningspolitikken er satt høyere på agendaen i samfunnsdebatten

1.3 Forvaltningspolitikk er hvordan forvaltningen blir styrt, organisert, ledet og virker

Forvaltningen omfatter både staten og kommunene

Forvaltningspolitikken er tverrsektoriell i sin karakter

De fire forvaltningsverdiene gir retning for forvaltningens rolle i samfunnsutviklingen

1.4 Leseveiledning

Fotnoter

2. Hva preger utfordringsbildet i norsk forvaltning?

2.1 En forvaltning med statlige endringer i oppgavefordeling og organisering

2.1.1 Mange reformer og endringer innen sektorene enkeltvis

2.1.2 Få endringer i departementsstrukturen, sammenholdt med direktoratene og forvaltningen ellers

Utflytting av oppgaver og færre og større enheter

Kommunene har blitt færre, men mange strever med kapasitet og kompetanse

2.2 Statens styring legger ikke nok til rette for helhet og prioriteringer

2.2.1 Styring på innsatsfaktorer og aktiviteter, samt tilsyn og kontroll, gir mindre handlefrihet og binder ressurser

Ulike kulturer og styringstradisjoner påvirker graden av detaljstyring

Summen av ulike styringskrav forsterkes nedover i styringslinjen

Tilsyn og kontroll binder ressurser og øker frykten for å gjøre feil

Statens styring av kommunene er omfattende og lite helhetlig

EU stiller mer detaljerte krav til organisering på tilsyns- og kontrollområdet

2.2.2 Budsjettprosessen er lite innrettet på helhetlige og strategiske diskusjoner

Budsjettprosessen preges av for mye smått og for lite om det store

Flate kutt legger i mindre grad til rette for politisk styring og prioritering

2.2.3 Behov for mer sektorovergripende samarbeid og samordning på alle forvaltningsnivåer

Økte forventninger til samarbeid og samordning

Sektorgrenser og manglende insentiver gjør tverrsektorielt samarbeid krevende

Intern koordinering i statsforvaltningen er ikke god nok

2.2.4 Digitalisering skjer i parallelle løsninger og legger ikke til rette for deling av data

De færreste lykkes med å ta gevinster ut av digitaliseringsprosjekter

Utdaterte systemer og teknisk gjeld gir problemer

For lite deling og gjenbruk av offentlige data

Mangelfull samordning og avklaring av juridiske problemstillinger

2.2.5 Vanskelig å få til god styring både på kortere og lengre sikt

2.3 Ledere og ansatte må håndtere omstilling og økt usikkerhet

2.3.1 Det er krevende å skape en utviklingsorientert og omstillingsdyktig kultur

Behov for å investere i opplæring og utvikling for å sikre rett kompetanse

2.3.2 Knapphet på arbeidskraft og kompetanse vil tvinge fram økt omstilling

Strukturelle grep og prioriteringer nødvendig for å møte omstillingsbehov

Den norske modellen og partssamarbeidet er under press

2.3.3 Ledelse dreier seg mer om å håndtere endring

2.3.4 Innovasjon og utvikling utfordrer tradisjonelle strukturer og prosesser

Ledere og ansatte må i større grad være villige til å prøve og feile

Nye arbeidsformer innebærer økt delegering og selvstendighet

Digitalt utenforskap - en økende utfordring?

2.4 Innbyggernes tillit til forvaltningen kan ikke tas for gitt

Økte forventninger til hva det offentlige kan tilby av tjenester

Innbyggernes tillit til forvaltningen synker

Åpenhet om faglige råd er viktig for en opplyst samfunnsdebatt

Fotnoter

3. Hva er de gjennomgående utfordringene i forvaltningen?

3.1 Hvordan gjennomføre effektivisering i forvaltningen?

Effektivisering kommer ofte i konflikt med andre mål og hensyn

En utfordring at gevinstene av ny teknologi er mindre enn ventet

3.2 Hvordan få til nødvendige prioriteringer i forvaltningen?

3.3 Hvordan styrke evne og vilje til omstilling i forvaltningen?

Lov- og regelverk henger etter utviklingen i forvaltningen

Nye arbeidsformer og -prosesser utfordrer eksisterende strukturer og styringslinjer

Omstilling og omorganisering møter ofte motstand hos ledere og medarbeidere

Fotnoter

4. Avslutning

Fotnoter

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.