Kapittel

Forord

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) fikk i tildelingsbrevet for 2025 i oppdrag fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) å utarbeide et notat om utfordringsbildet for forvaltningen.

Ettersom dette er en omfattende tematikk, har vi valgt å ta utgangspunkt i forvaltningspolitikk, med vekt på sentrale utviklingstrekk og utfordringer innen områdene organisering, styring og ledelse. Vi løfter fram noen gjennomgående utfordringer som forvaltningen står overfor i dag, og hva dette innebærer på kortere og lengre sikt. Ved at oppdraget er innrettet mot det som fungerer mindre bra eller som kan bli utfordrende, betyr det at vi i mindre grad omtaler de positive sidene ved hvordan norsk forvaltning fungerer i dag.

Notatet er utarbeidet på bakgrunn av en gjennomgang og analyse av eksisterende kunnskap fra ulike offentlige utredninger, rapporter og forskning, delvis ved bruk av KI. Vi vil takke DFD for god dialog underveis om oppdraget.

Avdelingsdirektør (fung.) Siri Bjørtuft Ellingsen er prosjektansvarlig. Arbeidet er utført av Oddbjørg Bakli, Vivi Lassen, Anna Aschjem, Guro Lien og Aud-Sissel Meringdal (prosjektleder). Notatet er kvalitetssikret av Eivor Bremer Nebben.

DFØ står ansvarlig for innhold og vurderinger i notatet.

Oslo, april 2025

Liv Mari Hatlen

Divisjonsdirektør (fung.)

Oppdatert: 30. april 2025

DFØ-notat: 2025:3 Utfordringsbildet i forvaltningen

Skriv ut / lag PDF

Forord

1. Innledning

1.1 Norsk forvaltning påvirkes av globale utviklingstrekk

1.2 Forvaltningspolitikken er satt høyere på agendaen i samfunnsdebatten

1.3 Forvaltningspolitikk er hvordan forvaltningen blir styrt, organisert, ledet og virker

Forvaltningen omfatter både staten og kommunene

Forvaltningspolitikken er tverrsektoriell i sin karakter

De fire forvaltningsverdiene gir retning for forvaltningens rolle i samfunnsutviklingen

1.4 Leseveiledning

Fotnoter

2. Hva preger utfordringsbildet i norsk forvaltning?

2.1 En forvaltning med statlige endringer i oppgavefordeling og organisering

2.1.1 Mange reformer og endringer innen sektorene enkeltvis

2.1.2 Få endringer i departementsstrukturen, sammenholdt med direktoratene og forvaltningen ellers

Utflytting av oppgaver og færre og større enheter

Kommunene har blitt færre, men mange strever med kapasitet og kompetanse

2.2 Statens styring legger ikke nok til rette for helhet og prioriteringer

2.2.1 Styring på innsatsfaktorer og aktiviteter, samt tilsyn og kontroll, gir mindre handlefrihet og binder ressurser

Ulike kulturer og styringstradisjoner påvirker graden av detaljstyring

Summen av ulike styringskrav forsterkes nedover i styringslinjen

Tilsyn og kontroll binder ressurser og øker frykten for å gjøre feil

Statens styring av kommunene er omfattende og lite helhetlig

EU stiller mer detaljerte krav til organisering på tilsyns- og kontrollområdet

2.2.2 Budsjettprosessen er lite innrettet på helhetlige og strategiske diskusjoner

Budsjettprosessen preges av for mye smått og for lite om det store

Flate kutt legger i mindre grad til rette for politisk styring og prioritering

2.2.3 Behov for mer sektorovergripende samarbeid og samordning på alle forvaltningsnivåer

Økte forventninger til samarbeid og samordning

Sektorgrenser og manglende insentiver gjør tverrsektorielt samarbeid krevende

Intern koordinering i statsforvaltningen er ikke god nok

2.2.4 Digitalisering skjer i parallelle løsninger og legger ikke til rette for deling av data

De færreste lykkes med å ta gevinster ut av digitaliseringsprosjekter

Utdaterte systemer og teknisk gjeld gir problemer

For lite deling og gjenbruk av offentlige data

Mangelfull samordning og avklaring av juridiske problemstillinger

2.2.5 Vanskelig å få til god styring både på kortere og lengre sikt

2.3 Ledere og ansatte må håndtere omstilling og økt usikkerhet

2.3.1 Det er krevende å skape en utviklingsorientert og omstillingsdyktig kultur

Behov for å investere i opplæring og utvikling for å sikre rett kompetanse

2.3.2 Knapphet på arbeidskraft og kompetanse vil tvinge fram økt omstilling

Strukturelle grep og prioriteringer nødvendig for å møte omstillingsbehov

Den norske modellen og partssamarbeidet er under press

2.3.3 Ledelse dreier seg mer om å håndtere endring

2.3.4 Innovasjon og utvikling utfordrer tradisjonelle strukturer og prosesser

Ledere og ansatte må i større grad være villige til å prøve og feile

Nye arbeidsformer innebærer økt delegering og selvstendighet

Digitalt utenforskap - en økende utfordring?

2.4 Innbyggernes tillit til forvaltningen kan ikke tas for gitt

Økte forventninger til hva det offentlige kan tilby av tjenester

Innbyggernes tillit til forvaltningen synker

Åpenhet om faglige råd er viktig for en opplyst samfunnsdebatt

Fotnoter

3. Hva er de gjennomgående utfordringene i forvaltningen?

3.1 Hvordan gjennomføre effektivisering i forvaltningen?

Effektivisering kommer ofte i konflikt med andre mål og hensyn

En utfordring at gevinstene av ny teknologi er mindre enn ventet

3.2 Hvordan få til nødvendige prioriteringer i forvaltningen?

3.3 Hvordan styrke evne og vilje til omstilling i forvaltningen?

Lov- og regelverk henger etter utviklingen i forvaltningen

Nye arbeidsformer og -prosesser utfordrer eksisterende strukturer og styringslinjer

Omstilling og omorganisering møter ofte motstand hos ledere og medarbeidere

Fotnoter

4. Avslutning

Fotnoter

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.