Liten vekst i antall ansatte i statsforvaltningen
Fra 2022 til 2023, vokste statsforvaltningen med 0,3 prosent, eller 578 ansatte. Dette går frem av en kartlegging fra DFØ.
Fra 2022 til 2023, vokste statsforvaltningen med 0,3 prosent, eller 578 ansatte. Dette går frem av en kartlegging fra DFØ.
I dette notatet presenterer vi utviklingen av antall ansatte i statsforvaltningen i perioden 2022 til 2023. Undersøkelsen bruker statistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og data fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sin kartleggingsundersøkelse.
DFØ har kartlagt oppfølgingen av regjeringens fellesføring om å redusere kjøp av konsulenttjenester. Kartleggingen viser at utgifter til konsulenttjenester har flatet ut og at fellesføringen har bidratt til økt bevissthet rundt bruken av konsulenter. Samtidig sliter mange virksomheter med å beholde og rekruttere kompetanse, særlig innenfor IKT-området.
Les hvordan den fiktive virksomheten «Direktoratet for miljøavtrykk» innførte periodisert regnskap etter de statlige regnskapsstandardene (SRS), og hvordan dette sammen med andre tiltak ga dem bedre styringsinformasjon.
Temaet for dette veiledningsnotatet er de sentrale kravene forvaltningsloven og økonomiregelverket i staten stiller til utformingen av regelverk for statlige tilskuddsordninger og forvaltningen av ordningene.
Denne rapporten omhandler DFØs forvaltning av økonomiregelverket i 2023
Denne veilederen gir en innføring i informasjonssikkerhet i underliggende virksomheter og viser hvordan departementet kan følge opp informasjonssikkerheten i styringsdialogen.
Denne veilederen skal fremheve etatsstyringens sentrale posisjon i departementenes arbeid med å iverksette politiske vedtak. Veilederen er bygd opp med drøfting av noen sentrale temaer i etatsstyringen.
Dette er en digital versjon av Finansdepartementets «Veileder i etatsstyring» fra 2011. Mars 2020 ble denne veilederen flyttet fra regjeringen.no til dfo.no. Les mer i innledningen.
Denne veilederen gir en innføring i hva internrevisjon er i en statlig sammenheng og hvordan du kan gjennomføre og dokumentere selve vurderingen.
Denne veilederen handler om innretning av internrevisjon. Den gir råd til virksomheter som skal etablere en internrevisjon med utgangspunkt i kravene i Finansdepartementets rundskriv R-117.