Økt bevissthet rundt konsulentbruk i staten

DFØ har kartlagt oppfølgingen av regjeringens fellesføring om å redusere kjøp av konsulenttjenester. Kartleggingen viser at utgifter til konsulenttjenester har flatet ut og at fellesføringen har bidratt til økt bevissthet rundt bruken av konsulenter. Samtidig sliter mange virksomheter med å beholde og rekruttere kompetanse, særlig innenfor IKT-området.

Kartleggingen ble utført på vegne av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD), og oppdraget bestod i å gjennomgå virksomhetenes årsrapporter og gi en samlet analyse av utviklingen sammenlignet med tidligere år slik det kommer frem i statsregnskapet.no. DFØ leverte tilsvarende kartlegging i 2023. DFØ har gjenbrukt innsikt fra denne kartleggingen.

Fellesføringen har naturlige begrensninger

– Kartleggingen viser at fellesføringen fra regjeringen om å redusere konsulentbruken bidrar til at virksomhetene gjør grundigere vurderinger før de kjøper inn konsulenter. Virksomhetene har samtidig problemer med å beholde og rekruttere tilstrekkelig kompetanse, særlig innenfor IKT-området, og har derfor behov for å bruke konsulenter i en del sammenhenger, sier direktør for DFØ, Hilde Singsaas.

Utgifter ført på konsulentkontoene 670-673 går ned

Samlet er det en nedgang i prisjusterte 2023-kroner i utgifter ført på konsulentkontoene 670-673 fra 13,39 milliarder i 2022 til 13,04 milliarder i 2023. Disse kontoene er:

  • 670 Konsulenttjenester innen økonomi, revisjon og juss
  • 671 Konsulenttjenester til utvikling av programvare, IKT-løsninger mv.
  • 672 Konsulenttjenester til organisasjonsutvikling, kommunikasjonsrådgivning mv.
  • 673 Andre konsulenttjenester

Det har også vært en nedgang på 4,6 prosent fra 2021 til 2023, som er hele perioden for fellesføringen. Utgifter på konto 671 Utvikling av programvare, IKT-løsninger mv. øker. De resterende tre kontoene, 670, 672 og 673 har hatt en nedgang.

Virksomhetene er mer bevisste, men sliter med å få tak i tilstrekkelig kompetanse

En av de vanligste årsakene til at virksomhetene kjøpte inn konsulenter i 2023 var at de manglet kompetanse. Mangelen gjaldt særlig IKT-relatert kompetanse, som både er vanskelig å rekruttere og vanskelig å beholde. DFØ fant tilsvarende årsak i kartleggingen om 2022.

Virksomhetene rapporterer mer omfattende om konsulentbruk i sine årsrapporter i 2023 sammenlignet med 2022. Det viser at fellesføringen har økt virksomhetenes bevissthet rundt kjøp av konsulenttjenester.

Det er også flere virksomheter som rapporterer om tiltak de har igangsatt for å redusere konsulentbruken. Tiltakene omfatter kompetansestrategier, kost-nyttestrategier og strategier for kjøp av konsulenttjenester og omfordeling av ansatte for å dekke nye behov. Flere virksomheter rapporterer også at de har eller forsøker å erstatte konsulenter med faste ansatte.

Publisert: 6. september 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.