Kapittel

Oppsummering og anbefalinger

Etter oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet (JD) har Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) evaluert arbeidet med gjennomføringen av nærpolitireformen. Denne rapporten er en oppfølging av rapportene om status for årene 2016, 2017, 2018 og 2019.

På grunn av covid-19 har politiet, i likhet med resten av samfunnet, måttet snu seg fort og vært kreative for å håndtere de nye utfordringene som har oppstått. Nedenfor oppsummerer vi de viktigste funnene og våre vurderinger og anbefalinger på bakgrunn av det vi har sett i 2020.

Politiets måloppnåelse er størst når det gjelder målet om sterkere fagmiljøer som kan håndtere de mest alvorlige sakene

Vår hovedkonklusjon så langt er at måloppnåelsen er størst når det gjelder å skape sterkere fagmiljøer som kan håndtere ulike former for kriminalitet. DFØs vurdering er at politiet er blitt bedre på de mer alvorlige sakene. Fagkompetansen har økt og det er mer trening og bedre kvalitet på mange av oppgavene. Det har skjedd en spissing av innsatsen. Publikum får gjennomgående bedre tjenester når det skjer noe alvorlig, og samarbeidet med de andre nødetatene fungerer godt, noe håndteringen av Gjerdrum-katastrofen i januar er et godt eksempel på. Likevel er det fortsatt store utfordringer med alvorlige saker, blant annet knyttet til organisert kriminalitet og digital kriminalitet.

Målet om økt tilstedeværelse og synlighet lokalt er så langt ikke nådd

I henhold til effektmålene skal politiet være lokalt til stede og synlig for publikum, ha tettere samarbeid med kommunene, ha god lokalkunnskap og bred kontaktflate mot lokalsamfunn og innbyggere. Tilstedeværelsen på nett skal styrkes. Særlig samarbeidet med kommunene er mer formalisert gjennom politiråd og politikontakter. Alle politidistrikter er til stede på nett, men målsettingen om flere patruljer ikke er nådd.

Flere kommuner viser til et godt samarbeid med politiet også i det daglige, men særlig små kommuner og kommuner som har mistet lensmannskontoret, mener politiets tilstedeværelse og lokalkunnskap er svekket. Etter vår vurdering har skillet mellom små og større steder økt. Selv om samarbeidet mellom politiet og kommunene er blitt mer formalisert og strukturert, opplever særlig innbyggere og kommuner i spredtbygde strøk at det samlede tjenestetilbudet er blitt dårligere.

Lokal tilstedeværelse er en del av en politisert debatt som i stort handler om distriktspolitikk, statlige arbeidsplasser og samlet offentlig tjenestetilbud der folk bor. Mange kommuner opplever heldigvis lite alvorlig kriminalitet. De er likevel opptatt av trygghet og ønsker at hverdagskriminaliteten håndteres på en bedre måte enn i dag. Her har mange kommuner, og deres innbyggere, og politiet ulike prioriteringer. For politiet handler ett politi og likere tjenester særlig om alvorlig kriminalitet og alvorlige hendelser. Politiet er opptatt av å vise distriktenes samlede tjenestetilbud og synliggjøre sammenhengen mellom det de funksjonelle driftsenhetene (FDE) og de geografiske driftsenhetene (GDE) leverer. Utviklingen i digitale tjenester og nettpatruljen er også bidrag for å styrke den lokale tilstedeværelsen. Mange innbyggere derimot, er mest opptatt av politiets ivaretakelse av hverdagskriminalitet, forebyggende innsats rettet mot barn og unge, samt tilgang på sivile tjenester som pass, våpenlisens, utlendingsforvaltning mv. Innbyggerne er også i mindre grad enn politiet nødt til å forholde seg til de økonomiske rammene. De ønsker derfor at politiet skal håndtere både den alvorlige kriminaliteten og hverdagskriminaliteten på best mulig måte.

Det tar tid og ressurser å få ny organisering og reformtiltakene til å virke etter hensikten

Som omtalt i tidligere rapporter, tar det tid før effektene av alle tiltakene som er iverksatt kan ses og måles. Vi har også påpekt at det er en krevende reform med svært ambisiøse mål. Innenfor de gitte ressursrammene vil det derfor være vanskelig å oppnå målsettingene fullt ut. Det har ikke vært nok ressurser til å etablere både sterkere fagmiljøer og mer lokalt tilstedeværende politi. Hvis politiet i større grad skal lykkes med å oppnå målene, må mål og ressurstilgang ses mer i sammenheng og målene må bli mer konkrete slik at det blir tydeligere hva innbyggerne kan forvente. Samtidig må politiet få ro til å gradvis bygge opp tjenestene som forutsatt. Det er viktig at de ikke pålegges nye store tiltak uten at det er tilstrekkelig ressurser og kompetanse til å gjennomføre tiltakene.

DFØ mener politiet fremover særlig må ha oppmerksomheten rettet mot følgende forhold:

Videreutvikling av kommune-politisamarbeidet må skje i tett dialog med den enkelte kommune

Selv om kommune-politisamarbeidet blir stadig bedre, er det ulikt hvor langt arbeidet har kommet i de enkelte kommunene. Det er fortsatt behov for videreutvikling. Hvordan mål om et synlig og lokalt tilstedeværende politi best kan nås, må avklares med den enkelte kommune ut fra et omforent og realistisk virkelighetsbilde. Det er viktig å understreke at dette ikke bare er politiets ansvar. For at samarbeidet skal fungere etter hensikten må i tillegg den enkelte kommune sette av ressurser og følge opp kommunens ansvar og forpliktelser. Det er også behov for videreutvikling av politikontaktfunksjonen. Erfaring tilsier at politikontaktene bør være personer som er dedikerte til en slik oppgave, som har tilstrekkelig tid og kapasitet til å fylle rollen og som har tilstrekkelig myndighet til å inngå forpliktende avtaler.

Det må vurderes hvordan politiet kan bli mer synlig og tilstedeværende

Hvis målet om mer lokal tilstedeværelse og synlighet skal oppnås, bør blant annet patruljestrukturen vurderes og tjenesteplanleggingen forbedres. En mulig løsning er å la patruljene dekke mindre områder. Det kan gi kortere vei til aktuelle hendelser og sannsynligvis også mer synlig politi lokalt. Det vil sannsynligvis kreve flere patruljer. En annen løsning er å vurdere hvordan patruljene organiseres. Dette henger også sammen med oppgave- og ressursfordelingen mellom funksjonelle og geografiske driftsenheter (FDE og GDE). Så lenge ressurstilgangen er begrenset, må spørsmålet om overføring av ressurser fra FDE til GDE vurderes opp mot behov for å opprettholde en forsvarlig bemanning på FDE. Forhåpentligvis vil den økte ressurstilførselen i 2020 og 2021, blant annet de 400 covid-19-stillingene, styrke politiets tilstedeværelse og gi rom for flere patruljer.

Innbyggernes muligheter for kontakt med politiet bør forbedres

Både innbyggere og kommunalt ansatte gir uttrykk for at det kan være vanskelig å få svar, eller at det tar lang tid, når de ringer 02800 eller distriktenes åtte-sifrede numre. Politiet oppgir at 70 prosent av alle samtaler blir besvart. Det innebærer at 30 prosent av samtalene av ulike årsaker ikke besvares. Politiet bør følge opp forslaget fra kapasitetsundersøkelsen om å se på åpningstider/kapasitet på sentralbordet for å avlaste operasjonssentralene (OPS) på ettermiddag/kveld når de ordinære sentralbordene ikke betjenes. Hvis tilstedeværelse i sosiale media og nettpatruljene skal være et reelt supplement til fysisk tilstedeværelse, må toveis-kommunikasjon, dedikerte ressurser, lengre åpningstider og muligheter for sikker informasjonsutveksling, også komme på plass.

Utvikling og bruk av digitale løsninger, arbeidsprosesser og tjenester må forseres

Covid-19 har resultert i økte muligheter for anmeldelser på nett, bedre straffesaks-prosess, forsert utvikling og etablering av andre digitale publikumstjenester, økte muligheter for og bruk av digitale møteplasser og digital kommunikasjon internt mv. Digitalisering er imidlertid en utfordring både når det gjelder politiets kapasitet og politiets kompetanse. I tillegg er det er en kulturell utfordring. Digitalisering er likevel avgjørende for å frigjøre ressurser slik at politiet kan ivareta behov som ikke lar seg løse digitalt. Verken nettpatruljen eller andre digitale løsninger og tjenester kan erstatte fysisk tilstedeværelse, men det kan være et godt og viktig supplement.

Politidistriktene må få til mer samarbeid på tvers av distriktsgrensene

Historisk sett har det vært lite samarbeid på tvers av distriktene. Inntrykket er at dette fortsatt gjelder, med noen unntak for erfaringsutveksling først og fremst gjennom de etablerte fagnettverkene. Hva det bør samarbeides om, og hvordan samarbeidet mellom politidistriktene kan organiseres, bør settes på dagsordenen. Det gjelder både praktisk patruljesamarbeid på GDE-nivå og samarbeid om sentrale funksjoner på FDE-nivå. Der det er naturlige samarbeidsregioner, må samarbeidet gjøres hensiktsmessig og ikke hindres av ulike vaktordninger, lange beslutningslinjer mv. Små distrikter må kunne dele på og samarbeide mer om spesialfunksjoner og spesialkompetanse med andre små distrikter eller ett eller flere av de store distriktene. Eventuelt kan spesialfunksjoner legges til et særorgan, slik politiet har gjort med etableringen av Nasjonalt cyberkrimsenter (NC3).

Styringen av politiet må bli mer overordnet og langsiktig

Styringen av politiet omfatter stort og smått og er gjennomgående lite strategisk. Detaljstyringen av politiet gir ineffektive og suboptimale løsninger. Dette kan ha sammenheng med at politiet ikke er flinke nok til å utarbeide god resultatinformasjon og gode beslutningsgrunnlag som grunnlag for styring, jf. Justis- og beredskapsdepartementets og Finansdepartementets områdegjennomgang av etaten. Dette er noe politiet bør ta på alvor. Det er viktig at både embetsverk og politisk ledelse får et helhetlig og realistisk bilde av resultater, inklusive eventuelle konsekvenser som følger av styringen. Det er imidlertid også viktig at styringen av politiet blir mer strategisk og gir etaten og etatens ledelse en reell mulighet til å se ressurstilgang og måloppnåelse i sammenheng. Som en del av en forbedret styring kan det være naturlig å se på om det er en hensiktsmessig fordeling av ansvar og oppgaver mellom Politidirektoratet, politidistriktene og særorganene. Politidirektoratets roller og ansvar bør tydeliggjøres.

Oppdatert: 21. mai 2021

DFØ-rapport 2021:1 Evaluering av nærpolitireformen – statusrapport 2020

Skriv ut / lag PDF

Forord

Oppsummering og anbefalinger

Politiets måloppnåelse er størst når det gjelder målet om sterkere fagmiljøer som kan håndtere de mest alvorlige sakene

Målet om økt tilstedeværelse og synlighet lokalt er så langt ikke nådd

Det tar tid og ressurser å få ny organisering og reformtiltakene til å virke etter hensikten

Videreutvikling av kommune-politisamarbeidet må skje i tett dialog med den enkelte kommune

Det må vurderes hvordan politiet kan bli mer synlig og tilstedeværende

Innbyggernes muligheter for kontakt med politiet bør forbedres

Utvikling og bruk av digitale løsninger, arbeidsprosesser og tjenester må forseres

Politidistriktene må få til mer samarbeid på tvers av distriktsgrensene

Styringen av politiet må bli mer overordnet og langsiktig

1. Oppdrag og mandat for evalueringen

1.1 Mål for evalueringen

1.2 Analysemodell

2. Våre vurderinger og anbefalinger

2.1 Strukturendringer medfører stort politisk engasjement

DFØ anbefaler

2.2 Stort behov for utvikling av sentrale digitale tjenester og løsninger

2.2.1 Digitalisering er politiets største utfordring

2.2.2 Det er fortsatt krevende å se de seks funksjonene i sammenheng

2.2.3 Fortsatt behov for å vurdere arbeids- og ressursfordeling mellom FDE og GDE

2.2.4 Behov for mer samarbeid på tvers av distriktsgrensene

DFØ anbefaler

2.3 Ulike oppfatninger av hva som er viktig også i politiet

2.3.1 Store ledergrupper og mange ledernivåer gir stort kontrollspenn

2.3.2 Fortsatt behov for å utvikle lederroller og ledelsesprosesser

2.3.3 Fortsatt reformskepsis hos politiansatte

DFØ anbefaler

2.4 Styring og ledelse av og i etaten må gi handlingsrom og åpne for ulik tilpasning

2.4.1 Målkonflikter og ressursknapphet er fortsatt utfordrende

2.4.2 Styringen av etaten er ikke i tråd med prinsippene for mål- og resultatstyring

Detalj- og aktivitetsstyring kan gi målforskyvning

PODs direktoratsrolle bør tydeliggjøres

2.4.3 Det tar tid å endre tjenesteinnhold og arbeidsformer

DFØ anbefaler

2.5 Fagmiljøene er styrket, men lokal tilstedeværelse er utfordrende

2.5.1 Vanskelig å vurdere resultatene på straffesakssiden

2.5.2 Det er etablert mer robuste fagmiljøer

2.5.3 Mye godt samarbeid politi-kommune – form og innhold varierer

Politirådene fungerer i hovedsak godt, men kan bli mer strategiske

Viktig at politikontaktene har tilstrekkelig myndighet og lokal forankring

Samarbeidsavtalene vektlegges ulikt

2.5.4 Lokal tilstedeværelse er krevende for politiet

Lokal tilstedeværelse handler om tilgang på polititjenester, arbeidsplasser og distriktspolitikk

2.5.5 Tilstedeværelse på nett kan supplere, men ikke erstatte telefonkontakt og fysisk tilstedeværelse

DFØ anbefaler

3. Status for gjennomføring av reformen

3.1 Økte budsjetter, men vekst i personell og EBA påvirker etatens handlingsrom

3.1.1 Økonomi og ressursforvaltning

3.1.2 EBA og en aldrende bilpark utfordrer budsjettrammene

3.1.3 Økende andel politiårsverk i etaten

3.1.4 Politiårsverksveksten i politiet størst på GDE-nivå

3.1.5 Namsmannsfunksjonen og ansvaret for sivile saker omorganiseres

3.1.6 Områdegjennomgangen dokumenterer mye og til dels detaljert styring av og i etaten

3.2 Kvalitetstiltak videreføres – digitaliseringstiltak henger etter

3.2.1 De seks funksjonene bidrar til bedre kvalitet

Etterretning gir bedre beslutningsgrunnlag

Politidistriktene har organisert FSI på ulike måter, både når det gjelder oppgaver og kompetanse

Felles tjenestekontor (FTK) har fortsatt ikke funnet sin form

Operasjonssentralene (OPS) er blitt mer profesjonelle

Politipatruljen jobber mer kunnskapsbasert

3.2.2 Politiråd, politikontakt og samarbeidsavtaler bidrar til mer strukturert samarbeid

Politirådet er en arena for det strategiske samarbeidet mellom politi og kommune

Politikontaktordningen er det praktiske bindeleddet mellom politi og kommune

Avtalene og avtaleprosessene varierer mye mellom politidistrikt og kommuner

3.2.3 Tiltak i etterforskningsløftet videreføres som linjeoppgaver

3.2.4 Forebygging er politiets hovedstrategi

Forebygging skal bidra til at politiet er i forkant av kriminaliteten

Tradisjonelle oppfatninger preger ofte det lokale forebyggende politiarbeidet

3.2.5 Krevende å bygge kultur og utvikle ledelse i de nye distriktene

3.2.6 Politiet henger etter på digitaliseringsområdet

3.3 Både reform og covid-19 innvirker på politiets straffesaksbehandling

3.3.1 Fortsatt nedgang i anmeldte lovbrudd

3.3.2 Positiv restanseutvikling

3.3.3 Politiet som helhet innfrir krav til responstid – noe avvik på distriktsnivå

3.3.4 Uniformert politi og sosiale medier skal bidra til «et synlig politi»

Politiets synlighet og lokale tilstedeværelse er omdiskutert

Alle politidistriktene har digitale nettpatruljer, men åpningstid og aktivitet varierer

3.3.5 Politiansatte trives på jobb, men er skeptiske til reformen

3.3.6 Politiansatte er mest fornøyd med nærmeste leder

3.3.7 Politiet er ikke gode nok når det gjelder digital kriminalitet

3.4 Innbyggernes tillit til politiet og opplevd trygghet er høy – variasjoner på tvers av distrikter og kommunestørrelse

3.4.1 Innbyggernes tillit til politiet er høyere i 2020 enn i 2019

3.4.2 Innbyggernes opplevde trygghet varierer fra distrikt til distrikt

3.4.3 Kommuner og innbyggere ønsker primært fysisk tilstedeværelse

Metode og datagrunnlag

Dokumentstudier

Intervjuer

Spørreundersøkelser

Medieanalyse

Referansegruppe

Styrker og svakheter ved metoden og datagrunnlaget

Forkortelser

Dokument- og referanseliste

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.