Opprette og behandle innkjøpsforespørsel

Denne veiledningen beskriver den videre behandlingen av innkjøpsforespørselen i Unit4 ERP etter at artikler er valgt fra enten intern katalog, nettbutikk eller fritekst.

Se instruksjonsfilm for opprettelse og behandling av innkjøpsforespørsel

Opprette innkjøpsforespørsel

Gå til handlevognsymbolet oppe i høyre hjørne for å opprette en innkjøpsforespørsel basert på valgte artikler.

Innkjøpsforespørselen åpner seg i et nytt vindu.

Skjermbildet for innkjøpsforespørsel

Skjermbildet for innkjøpsforespørsel er delt inn i to seksjoner; innkjøpsforespørselshode og innkjøpsforespørselsdetaljer.

Innkjøpsforespørselshode

Inneholder generell informasjon om selve forespørselen. Eksempel på dette er hvem som er anmoder, hvor innkjøpsordren skal leveres, samt noe kontering som vil være med å komplettere konteringen av detaljene.

Feltet rekvirent (anmoder) henter ressurs tilknyttet pålogget bruker som forslagsverdi.

Innholdet i meldingsfeltet vil være synlig i godkjenningsbildene når innkjøpsforespørselen sendes ut på arbeidsflyt.

Kontering på hodenivå

Kontering som legges inn på hodenivå registreres under Oppsett og benyttes som forslagsverdier på linjenivå, der det imidlertid vil være mulig å endre disse.

Innkjøpsforespørselsdetaljer

Inneholder selve artiklene, leverandører, priser, mengde, kontering og så videre.

Når dere bestiller fra leverandør, er priser angitt uten merverdiavgift (netto pris). Når dere får faktura fra leverandøren er den inkludert merverdiavgift (brutto pris).

Se veiledningen for Manuell matching for nærmere beskrivelse av avgiftskoder og match av faktura.

Inne på innkjøpsforespørselen kan du blant annet:

  • oppdatere mengde
  • slette artikler
  • hente inn flere artikler 
  • lage innkjøpsliste basert på artiklene du har valgt (gjelder ikke artikler fra nettbutikk)

Kontering

Endre kontering

For å endre på konteringen klikker du på forstørrelsesglasset til venstre på konteringslinja.

Splitte kontering

Her er det mulig å splitte konteringen på ulike dimensjoner.

Åpne linje som skal splittes ved å trykke på Forstørrelsesglasset. Du kan splitte på prosent eller beløp.

Velg Del kostnad for å splitte linja. Angi ønsket fordeling og kontering og avslutt med Fullført.

Kopiere endret kontering til resterende linjer

Det er også mulig å kopiere endringene som er gjort til de resterende linjene på innkjøpsforespørselen. Dette gjøres ved å markere de linjene som skal endres. Åpne deretter en av linjene og gjør de nødvendige justeringer. Velg deretter Bruk kost.kat på valgte linjer.

Leveringsadresse

I Unit4 ERP må leveringsadressene som utgangspunkt være registrert i løsningen for at du skal kunne knytte dem til en innkjøpsforespørsel. Leveringsadressene er knyttet til enten firma, koststed eller ressurs.

Valg av leveringsadresse gjør du i forbindelse med opprettelsen av innkjøpsforespørselen.

Egendefinert leveringsadresse

I noen tilfeller kan det være aktuelt å registrere egendefinert leveringsadresse.

Ved valg av leveringsadresse velger du adresse 99. Se Leveransebeskrivelse for adresse (firma) i feltet Leveringskontakt

Du skal da se at Leveringsadresse settes til Se Leveransebeskrivelse for adresse 9999 EGENDEFINERT LEVERINGSSTED.

Du skriver så inn ønsket leveringsadresse i feltet Leveransebeskrivelse.

Ytterligere melding til leverandøren kan også skrives i feltet Leveransebeskrivelse.

Angi varemottaker

Som standard settes den som oppretter innkjøpsforespørselen som varemottaker, men dette kan overstyres.

Ved registrering av en ny innkjøpsforespørsel kan ønsket varemottaker registreres under Oppsett.

Legge til vedlegg

Du kan legge til vedlegg ved å benytte binders-ikonet øverst til høyre i innkjøpsforespørselen.

Bilde av bindersikon

Vi anbefaler bruk av PDF-dokument for å skire at EHF-formatet støtter dokumenttypen.

Lagre utkast av innkjøpsforespørsel

Når du jobber med en innkjøpsforespørsel kan du lagre denne som et utkast. Dette gjøres ved å klikke på knappen Lagre som utkast nede på verktøylinja.

Jobbe videre med et utkast

Om du skal finne igjen utkastet du startet med, ligger dette på startsida for innkjøp under Utkast.

Send til godkjenning

Når alle nødvendige opplysninger for innkjøpsforespørselen er fylt ut, velger du Sende til godkjenning for å sende innkjøpsforespørselen til godkjenning.

Varslinger

Varslinger er satt opp knyttet til de enkelte brukertrinnene. Det er vanlig å varsle om nye oppgaver og purre eieren av oppgaven dersom oppgaven har blitt liggende lenge på et brukertrinn.

Følgende oppsett er standard

Nye oppgaver varsles fortløpende mellom 07.00 og 19.00. Første purring skjer etter 24 timer og andre purring etter totalt 48 timer, det vil si etter ytterligere 24 timer.

Oppdatert: 3. mars 2022

Kontakt

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.