Kapittel

4. Veien videre – forslag til tiltak

Denne områdegjennomgangen synliggjør at enkeltstående tilskudd krever oppmerksomhet og oppfølging. Selv om flere enkeltstående tilskudd har blitt foreslått avviklet og flere er innlemmet i nye eller eksisterende ordninger, mener vi det fortsatt er potensial for videre arbeid og mulige innsparinger.

Under skisserer vi tiltak som kan støtte opp under formålet med områdegjennomgangen, og generelt mer effektiv ressursbruk, i det videre.

Vi oppfatter det som hensiktsmessig med langsiktige tiltak som gir departementene mulighet til å endre praksis over tid. Flere departementer sier at de ønsker å arbeide videre med utvikling av tilskuddsforvaltningen, men at dette vil kreve prosesser med lenger tidshorisont enn denne gjennomgangen. De foreslåtte tiltakene kan være til støtte i dette arbeidet.

4.1 Vurdere regelverksendring 

Unntaksbestemmelsen om enkeltstående tilskudd er kort og overordnet. Den gir ikke klare føringer eller begrensninger for bruken av enkeltstående tilskudd.

DFØs veiledning om enkeltstående tilskudd som ble publisert i april i år, tilsier en høyere terskel for bruk av enkeltstående tilskudd enn det dagens praksis hos departementene tyder på. DFØ vil vurdere om bestemmelsene bør tydeliggjøres, slik at også regelverksteksten gir tydelige holdepunkter for hvordan unntaksbestemmelsen skal kunne brukes.

Det bør også vurderes om forholdet mellom tilskudd og anskaffelser skal omtales i bestemmelsene om tilskuddsforvaltning, se foreslått tiltak om forholdet mellom tilskudd og anskaffelser. 

4.2 Kompetansehevende tiltak i forvaltningen

DFØ er opptatt av at alle som forvalter tilskudd i departementene og underliggende virksomheter, har god kompetanse på tilskuddsforvaltning, at de kjenner regelverket godt og at forvaltningen gjennomføres effektivt og i tråd med regelverket. Her ser vi behov for kompetansehevende tiltak.   

Tilskuddsforvaltningen kan styrkes på ulike måter. Departementene kan selv ta i bruk veiledning på DFØs nettsider. DFØ arbeider nå med å forbedre og utvikle veiledningen. Erfaringene fra denne gjennomgangen vil legges til grunn for det videre arbeidet.

Denne gjennomgangen tyder på at det er ulik praksis og ulike utfordringer i departementene. Det kan derfor også være hensiktsmessig at DFØ deltar i departementsvise tiltak som målrettes til det enkelte departementets utfordringer og behov. I forbindelse med slike tiltak får også DFØ bedre kjennskap til praksis i tilskuddsforvaltningen.

4.3 Veiledning om forholdet mellom tilskudd og anskaffelse

Det er viktig at departementene har et bevisst forhold til grensedragningen mellom tilskudd og anskaffelse slik at man unngår at anskaffelser feilaktig håndteres som tilskudd.

DFØ vil vurdere et prosjekt for å tydeliggjøre forholdet mellom tilskudd og anskaffelser og utvikle veiledningsmateriell blant annet til bruk i vurderingen av om det er hensiktsmessig å benytte tilskudd eller anskaffelse.

4.4 Samlet oversikt over statlige tilskudd

En samlet oversikt over statlige tilskudd kan være et viktig grunnlag for oppfølging og kontroll av tilskudd, samt for å kunne vurdere bedre samordning.

DFØ gjennomfører nå pilotprosjektet Digitilskudd i samarbeid med KUD. Prosjektet etablerer en samlet oversikt over statlige tilskudd til frivillige organisasjoner. Oversikten viser både enkeltstående tilskudd og tildelinger fra tilskuddsordninger med beløp og tilskuddsmottakere. Se eksempel på oversikt over statlige tilskudd til en av mottakerne som mottar tilskudd under flere departementer på tilskudd.dfo.no. Pilotprosjektet involverer omtrent halvparten av de statlige tilskuddsforvalterne og de fleste departementene.

Det er ikke nødvendigvis problematisk i seg selv at en mottaker får tilskudd fra flere departementer, da mottakeren kan bidra til måloppnåelse i flere sektorer. Det kan imidlertid oppstå tilfeller av dobbeltfinansiering, og det vil være hensiktsmessig å vurdere overlapp mellom formål og tildelinger til samme mottaker fra flere departementer.

4.5 Jevnlig vurdering av den samlede porteføljen

DFØ anbefaler at det vurderes tiltak som bidrar til jevnlig vurderinger av enkeltstående tilskudd. Det kan være i form av sykliske områdegjennomganger av samtlige enkeltstående tilskudd på alle departementsområder, eller i form av strengere rammer for opprettelse av nye enkeltstående tilskudd.

Etter hvert som handlingsrommet i statsbudsjettene blir mindre, vil behovet for verktøy og mekanismer som legger til rette for strengere prioritering også av eksisterende utgifter, øke. Områdegjennomganger er et verktøy for å vurdere eksisterende utgiftsområder. Et mulig tiltak er derfor å gjennomføre områdegjennomganger av enkeltstående tilskudd jevnlig, for eksempel i begynnelsen av hver nye stortingsperiode.

Et annet alternativ er bruk av såkalte «solnedgangsklausuler». I NOU 2021:4 Norge mot 2025 pekes det på at nye tiltak kan utformes med en klar tidshorisont. Det kan for eksempel innebære at alle nye enkeltstående tilskudd opprettes for tre år. Dersom det ikke gjennomføres en effektevaluering og tas nye aktive beslutninger, vil tilskuddet automatisk avvikles etter tre år.

Dersom det er et ønske om å arbeide videre med å øke oppmerksomheten og kompetansen om enkeltstående tilskudd, kan det som det som forberedelse til statsbudsjettet for 2024 gjøres en gjennomgang av samtlige begrunnelser for enkeltstående tilskudd i departementenes budsjettproposisjoner, jf. at dette er en ny føring i hovedbudsjettskrivet for 2023-budsjettet. En slik gjennomgang kan danne et kunnskapsgrunnlag for videre arbeid på området. Det kan også brukes inn i arbeid med å støtte de departementene som peker på at de ønsker å jobbe med videre omlegginger frem mot 2024-budsjettet.

4.6 Særskilt oppfølging av enkelte departementer

Flere departementer har pekt på at en omlegging av tilskudd tar tid, og at større grep bør gjennomføres med lengre tidshorisont enn fra år til annet. Vi mener hensynet til tilstrekkelig tid til gode prosesser viktig, men det må balanseres opp mot hensyn til fremdrift og tilstrekkelige insentiver til å gjennomføre endringer.

På grunnlag av de innkomne innspillene, vil DFØ ta initiativ til dialog med enkelte departementer der vi mener det er særlig grunnlag for videre oppfølging av dagens praksis.

4.7 Orientere Stortinget om pågående arbeid med enkeltstående tilskudd

I hovedbudsjettskrivet for 2023 ble det gitt retningslinjer for omtale og begrunnelse av enkeltstående tilskudd i budsjettproposisjonene, jf. punkt 3.1. Vi mener i tillegg at funn og vurderinger fra denne gjennomgangen bør omtales for Stortinget som del av budsjettfremlegget.

Bruk av enkeltstående tilskudd handler også om forholdet mellom regjering og Storting. Vi tror økt oppmerksomhet og kunnskap også hos bevilgende myndighet kan bidra til bedre praksis på sikt.

Oppdatert: 22. januar 2023

DFØ-notat 2022:3 Spisset områdegjennomgang om enkeltstående tilskudd

Skriv ut / lag PDF

1. Oppsummering og anbefalinger

1.1 Bakgrunn

1.2 Resultater og anbefalinger

2. Hva er tilskudd?

2.1 Enkeltstående tilskudd - et unntak i tilskuddsforvaltningen

2.2 Omfang av enkeltstående tilskudd

2.3 Risiko ved enkeltstående tilskudd

2.4 Retningslinjer for omtale i budsjettforslaget

3. Trekk ved dagens praksis

3.1 Lav terskel for å bruke unntaksbestemmelsen

3.2 Variasjoner i praksis og begrepsbruk – manglende kjennskap til regelverket?

3.3 Enkeltstående tilskudd eller anskaffelse?

3.4 Manglende oversikt og samordning

3.5 Forholdet til Stortinget

4. Veien videre – forslag til tiltak

4.1 Vurdere regelverksendring 

4.2 Kompetansehevende tiltak i forvaltningen

4.3 Veiledning om forholdet mellom tilskudd og anskaffelse

4.4 Samlet oversikt over statlige tilskudd

4.5 Jevnlig vurdering av den samlede porteføljen

4.6 Særskilt oppfølging av enkelte departementer

4.7 Orientere Stortinget om pågående arbeid med enkeltstående tilskudd

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.