Opphør av en statlig virksomhet

Oppgaver for perioden fra beslutning frem til virksomheten opphører. Her finner du sjekklister for virksomheten og departementet.

Sjekklister for opphørsaktiviteter i virksomheten

Dialogen med overordnet departement

Det er viktig med et godt samarbeid mellom departement og virksomhet for å bidra til best
mulig opphør av virksomheten. Vedtak om opphør må formaliseres i et tildelingsbrev, og det må sette klare rammer for den enkelte virksomheten sin rolle, ansvar, oppgaver og eventuelle krav i selve opphørsperioden.

Behovet for å fastsette detaljerte krav til denne perioden vil variere. Ved organisasjonsendringer forsterkes også behovet for dialog. Departement og virksomhet har et felles ansvar for en god styringsdialog med en god forventningsavklaring.

Hvor lang tid skal vi sette av?

Fra beslutningen om opphør er tatt og til den statlige virksomheten opphører, er det mange aktiviteter som må gjennomføres. Det er viktig å sette av tilstrekkelig tid til dette. Det som vanligvis tar mest tid, og som det er viktig å starte med først, er håndtering av personalet og hvordan virksomheten skal avvikle avtaler slik som leie av lokaler. Noen aktiviteter, for eksempel det å planlegge avslutning av regnskap, må være ivaretatt i god tid før virksomheten er formelt opphørt.

Det bør gå minst ni måneder fra beslutningen om opphør til virksomheten skal være opphørt. Ved større endringer bør det være et tidsperspektiv på minst et år. Ta hensyn til at det kan være perioder med redusert kapasitet, som for eksempel sommerferie, når dere beregner hvor lang tid det bør ta.

Virksomheter det er aktuelt å kontakte

Oppdatert: 18. mars 2025

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.