Denne brukerveiledningen beskriver hvordan du med rollen Avviste poster kan behandle faktura som havner i dette steget.
Se instruksjonsfilm for hvordan du med rollen Avviste poster kan behandle faktura. Behandling av avviste poster vises i steg 1 i filmen.
Faktura som havner i avviste poster er avvist fra attestant eller godkjenner.
Avviste poster finner du under Dine oppgaver.
Se veiledningen Oppgave til behandling for tips til sortering og filtrering av oppgavelisten.
I avviste poster kan du gjøre nødvendige endringer i hodedata dersom noe er lest inn feil.
Fliken for Faktura viser hodedata på faktura, mens du under Regnskap finner konteringslinjene.
Vær oppmerksom på at attestanter eller godkjennere ikke har tilgang til å endre beløp på lagrede rader, eller slette konteringsrader. Disse blir derfor avvist til steget avviste poster. Endring av beløp på konteringsrader og sletting av rader gjøres i fliken for regnskap.
Arbeidsflytlogg
For å se kommentarer på hvorfor faktura er returnert til regnskap må du gå til fliken for Regnskap. Her finner du arbeidsflytloggen.
I flytloggen ser du først dato og klokkeslett for handlingen som er gjort, deretter brukeren og hvilken handling (attestere, avvis til regnskap og så videre). Til slutt finner du kommentaren som er lagt inn av brukeren i klammene.
Eksempelet under viser «Avvise til regnskap».
Dersom du ønsker å legge til en kommentar når du behandler oppgaven, gjør du dette her. Skriv inn kommentar og trykk deretter lagre på oppgaven. Vær oppmerksom på at teksten forsvinner dersom du går til en annen fane før du lagrer oppgaven.
Endre beløp og balansere bilag
Dersom det legges til en konteringsrad og beløpene endres, kan du velge Saldotransaksjon for å balansere bilaget. Da vil beløpet på raden du står på (markert i blått), endres slik at faktura balanserer.
Send faktura på flyt
Når nødvendige korrigeringer er foretatt på faktura:
- Sjekk at korrekt mottaker ligger inne i feltet Attestant i Faktura -fliken
- Velg Lagre
- Faktura sendes til attestasjon til valgt bruker
Faktura sendes alltid ut til ny attestasjon etter behandling i avviste poster. Dersom noen av konteringradene skal sendes ut til en annen attestant enn det som er definert i faktura-fliken kan dette endres i fliken for regnskap:
- Trykk deg inn på ønsket konteringsrad
- Legg inn brukerreferanse i feltet for Attestant nederst på siden
- Velg Lagre
Slette faktura
Det er ikke mulig å slette en faktura direkte herfra ettersom den åpnes som en oppgave.
Kontakt
Kontakt kundesenter for regnskap
- e-post: regnskap [at] dfo.no (regnskap[at]dfo[dot]no)
- Kundesenter på nett
- telefon: 407 67 157