Søke om permisjon

Slik går du frem for å søke om permisjon i Selvbetjeningsportalen.

Skjemaet «Permisjonssøknad» finner du under «Arbeidsforhold» i Selvbetjeningsportalen.

Permisjonssøknad i Selvbetjeningsportalen.

Opprette ny permisjonssøknad

Opprett ny permisjonssøknad ved å trykke på «Lag ny» nederst til venstre.

Bildet viser knappen Lag ny
Knappen «Lag ny».

Fyll inn formålet med permisjonssøknaden i trinn 1: «Formål».

Bildet viser formål
Trinn 1 Formål.

Klikk på «Trinn 2» for å gå videre. Her registrerer du tidspunkt for permisjonen.

Bildet viser velg permisjon
Trinn 2 Velg permisjon.

Registrer tidspunkt for permisjonen ved å trykke på Legg til fravær.

Bildet viser kalender
Velg dato for permisjon.

Velg dato ved å bruke kalenderen eller skriv dato fra/til direkte i feltet.

Velg hvilken kategori som passer for din permisjon. Kryss deretter av for om du skal være helt eller delvis borte fra stillingen.

Velg permisjonstype i listen.

Klikk på «Legg til» nede til høyre for å gå videre.

Beskriv hva slags permisjon du søker og hvorfor. Dersom du skal jobbe delvis må du beskrive hvordan du ønsker å jobbe i permisjonsperioden, for eksempel hvilke dager.

Bildet viser beskriv permisjon
Beskriv permisjonen i trinn 3.

Klikk på «Trinn 4» for å gå videre. Du kan også trykke «Lagre» for å lagre utkastet.

Dersom du har et vedtak fra NAV eller annen dokumentasjon du ønsker å legge ved, kan det gjøres i trinn 5 «Vedlegg». Det er ikke obligatorisk å laste opp vedlegg for å sende permisjonssøknaden.

Bildet viser vedlegg
Legg til vedlegg i trinn 4.

Dersom du har vedtak fra NAV må dette lastes opp i PDF-format.

Når permisjonssøknaden er fullført klikker du på «Gå til innsending».

Se igjennom søknaden og klikk på «Send» for å sende permisjonssøknaden. Det finnes også valg for å redigere og slette søknaden.   

Bekreft innsendingen av permisjonssøknaden ved å klikke på «Send inn».

Bildet viser sendt til godkjenning
Send til godkjenning.

Når søknaden er sendt får du melding om at søknaden er sendt til godkjenning.

Bildet viser melding sendt til godkjenning
Bekreftelse på innsending.

Demo av permisjonssøknad

Returnerte permisjonssøknader

Du vil få et varsel på e-post dersom din permisjonssøknad er returnert av godkjenner.

Returnerte oppgaver behandles i «Innkurv (ny)».

Bildet viser flisen ny innkurv
Bildet viser ny innkurv i Selvbetjeningsportalen.

Klikk på oppgaven for mer informasjon. Her kan du også lese returmeldingen fra godkjenner.

Bildet viser min innkurv
Bildet viser returnert permisjonssøknad.

For å korrigere eller slette søknaden klikker du på «Åpne oppgave».

Bildet viser merknader
Bildet viser returmelding og knappen «Åpne oppgave».

Den siste returmeldingen fra godkjenner vil dukke opp som en merknad. Du vil deretter komme direkte inn i permisjonssøknaden som skal korrigeres.

Bildet viser merknad i returnert søknad
Bildet viser merknad.

Klikk på «Avbryt» og velg deretter om du vil redigere eller slette permisjonssøknaden.

Oppdatert: 4. november 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.