Slik går du frem for å søke om permisjon i Selvbetjeningsportalen.
Skjemaet «Permisjonssøknad» finner du under «Arbeidsforhold» i Selvbetjeningsportalen.
![](/sites/default/files/styles/wide/public/2024-04/Permisjonss%C3%B8knad%20portal.png?itok=dv7MNu9S)
Opprette ny permisjonssøknad
Opprett ny permisjonssøknad ved å trykke på «Lag ny» nederst til venstre.
![Bildet viser knappen Lag ny](/sites/default/files/styles/wide/public/2024-04/Bilde8.png?itok=N2R4uUuT)
Fyll inn formålet med permisjonssøknaden i trinn 1: «Formål».
![Bildet viser formål](/sites/default/files/styles/wide/public/2024-04/Bilde9.png?itok=qm22IWU-)
Klikk på «Trinn 2» for å gå videre. Her registrerer du tidspunkt for permisjonen.
![Bildet viser kalender](/sites/default/files/styles/wide/public/2024-04/Bilde10.png?itok=o2YtYCu9)
Velg dato ved å bruke kalenderen eller skriv dato fra/til direkte i feltet.
Klikk på «Trinn 3» for å gå videre.
I trinn 3 velger du hvilken kategori som passer for din permisjon. Kryss deretter av for om du skal være helt eller delvis borte fra stillingen.
Velg permisjonstype i listen.
![Bildet viser velg permisjonstype](/sites/default/files/styles/wide/public/2024-04/Bilde11.png?itok=e1NE7Zma)
Klikk på «Trinn 4» for å gå videre. Du kan også trykke «Lagre» dersom du ønsker å lagre utkastet.
Beskriv hva slags permisjon du søker og hvorfor. Dersom du skal jobbe delvis må du beskrive hvordan du ønsker å jobbe i permisjonsperioden, for eksempel hvilke dager.
![Bildet viser beskriv permisjon](/sites/default/files/styles/wide/public/2024-04/Bilde12.png?itok=1Gu7hAdN)
Klikk på «Trinn 5» for å gå videre. Du kan også trykke «Lagre» for å lagre utkastet.
Dersom du har et vedtak fra NAV eller annen dokumentasjon du ønsker å legge ved, kan det gjøres i trinn 5 «Vedlegg». Det er ikke obligatorisk å laste opp vedlegg for å sende permisjonssøknaden.
![Bildet viser vedlegg](/sites/default/files/styles/wide/public/2024-04/Bilde13.png?itok=2ZRoTD99)
Dersom du har vedtak fra NAV må dette lastes opp i PDF-format.
Når permisjonssøknaden er fullført klikker du på «Gå til innsending».
Se igjennom søknaden og klikk på «Send» for å sende permisjonssøknaden. Det finnes også valg for å redigere og slette søknaden.
Bekreft innsendingen av permisjonssøknaden ved å klikke på «Send inn».
![Bildet viser sendt til godkjenning](/sites/default/files/styles/wide/public/2024-04/Bilde14.png?itok=PVhC5XKI)
Når søknaden er sendt får du melding om at søknaden er sendt til godkjenning.
![Bildet viser melding sendt til godkjenning](/sites/default/files/styles/wide/public/2024-04/Bilde15.png?itok=pKDkMzb4)
Demo av permisjonssøknad
Returnerte permisjonssøknader
Du vil få et varsel på e-post dersom din permisjonssøknad er returnert av godkjenner.
Returnerte oppgaver behandles i «Innkurv (ny)».
![Bildet viser flisen ny innkurv](/sites/default/files/styles/wide/public/2024-04/Bilde16.png?itok=AnY8w--_)
Klikk på oppgaven for mer informasjon. Her kan du også lese returmeldingen fra godkjenner.
![Bildet viser min innkurv](/sites/default/files/styles/wide/public/2024-04/Bilde17.png?itok=GZ8NPMRE)
For å korrigere eller slette søknaden klikker du på «Åpne oppgave».
![Bildet viser merknader](/sites/default/files/styles/wide/public/2024-04/Bilde18.png?itok=kL2VwWKl)
Den siste returmeldingen fra godkjenner vil dukke opp som en merknad. Du vil deretter komme direkte inn i permisjonssøknaden som skal korrigeres.
![Bildet viser merknad i returnert søknad](/sites/default/files/styles/wide/public/2024-04/Bilde19.png?itok=5MIUg1Z6)
Klikk på «Avbryt» og velg deretter om du vil redigere eller slette permisjonssøknaden.