Ny rapporttype for timeføring og gjeninntredelse av eksterne

I løsning for Tilsetting og arbeidskontrakt har DFØ opprettet en ny rapporttype for registrert arbeidstid. Vi har rettet en kjent feil som omhandlet gjeninntredelse av eksterne og har kartlagt at kontrakter forsvinner fra menypunktet «Mine kontrakter» ved avgrensing og nedlegging av organisasjonsenheter.

Ny rapporttype for timeføring

Det er opprettet en ny rapporttype under menypunktet "Rapport på kontrakt" som Saksbehandler (GKK) og leder (GK2) har tilgang til i DFØ selvbetjeningsportal. Den nye rapporttypen har fått navnet "Registrert arbeidstid" og er opprettet med bakgrunn i at det skal være mulig for arbeidsgiver å hente ut informasjon om fra og til tidspunkt på førte timer mot kontrakt. Mer informasjon om funksjonalitet for rapporten er oppdatert i brukerveiledningen.  

Gjeninntredelse av eksterne

Det har vært en kjent feil i løsningen for Tilsetting og arbeidskontrakt at systemet i noen tilfeller kjører saksgang for gjeninntredelse ekstern (97/02), i stedet for saksgang for gjeninntredelse (96/01). Det ble kjørt saksgang for gjeninntredelse ekstern (97/02) i tilfeller hvor det skulle blitt kjørt saksgang for gjeninntredelse (96/01). Dette førte til at saksgang for gjeninntredelse ekstern (97/02) ikke oppdaterer ansatt med nullpost i IT0007 Planlagt arbeidstid. Resultatet ble at personen feilet på kontroll av tidevaluering, ved simulering av lønnslipp og/eller ved lønnskjøring. Feilen er nå rettet og overført til produksjon.

Kontroll på dato for "Bestiller"

Det har vært en utfordring at "Bestiller" oppretter bestillinger med ugyldige datoer. Dette har ført til at bestillingen feiler i arbeidsflyt. Enkelte bestillere har også opplevd å miste tilgang til å bestille nye kontrakter som følge av dette. Det er kartlagt at feilene oppstår dersom bestiller har klart å lagre eller sende videre en kontrakt med ugyldige datoer. Ugyldige datoer kan for eksempel være datoer som ikke passer inn i datoformatet dd.mm.yyyy. Ugyldig dato kan også innebære at bestiller velger en dato som er forskjellig fra organisasjonsenhetens gyldighetsdato. Det er med bakgrunn i dette lagt til forbedrede kontroller i feltene for «Startdato for kontrakt» og «Sluttdato for kontrakt» hos bestiller.


*Notatet inneholdt tidligere et avsnitt med undertittelen "Kontrakt registrert på en organisasjonsenhet som blir avgrenset". Dette avsnittet er nå fjernet på grunn av at det ble avdekket feil i innholdet. Oppdatert informasjon er publisert i form av et eget kundenotat med tittel "Korrigert informasjon for kontrakter knyttet til en organisasjonsenhet som blir avgrenset", publisert 19.12.2023.

Publisert: 10. november 2023 Oppdatert: 19. desember 2023

Kontakt

Kontakt kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.