Mulige løsninger for manglende NAV-refusjoner på hovedlønn april

NAV-refusjonene kom ikke med på hovedlønn april og er dermed ikke bokført i Unit4 ERP.

Vi viser til kundenotat fra 29. mars 2023: 14/2023 Endringer i systemløsningen til hovedlønn april.

Det er ikke mulig å lese inn K27 i Unit4 ERP utenom hovedlønnskjøringene. Det er derfor ikke mulig å få til en helhetlig inntektsføring for refusjoner mottatt i april ettersom listene ikke gir tilstrekkelig informasjon om ansattnummer eller koststed på de personene det gjelder.

For å få et korrekt resultatregnskap for periode april må dere foreta en manuell postering i regnskapet. Vi foreslår å bokføre totalbeløpet til kredit på konto 580 og 581 mot belastning av interimskonto 1574. Denne periodiseringen tilbakeføres i mairegnskapet, hvor refusjonene for april vil komme på vanlig måte med koststed og ansattnummer sammen med K27 for mai.

Det er ikke mulig for DFØ å bryte ned refusjonene på koststed. Vårt forslag er derfor å føre refusjonene på et sentralt koststed. Det vil være opp til hver virksomhet om dere ønsker å ompostere dette sjablongmessig mot aktuelle koststed.

For kunder som fører regnskap etter SRS og velger å inntektsføre NAV-refusjoner i april, må avsetning av påløpte refusjoner korrigeres tilsvarende på konto 580 og 581 mot konto 1579 med tilhørende arbeidsgiveravgift. Vi anbefaler at dere benytter gjennomsnittssats for arbeidsgiveravgift per 31. desember 2022. Dette tilbakeføres også i mairegnskapet.

Gi oss tilbakemelding

Vi ber om tilbakemelding senest mandag 24. april kl. 16.00 dersom dere ønsker at DFØ skal foreta inntektsføring. Send til bilag-regnskap@dfo.no og husk å oppgi koststed.

K27-rapporten for april ligger på DFØ Fildel på samme sted som for tidligere perioder.

Publisert: 13. april 2023

Kontakt

Kundesenter for lønn

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.