Lønnsoppgjøret 2025 – Frister og informasjon om sentralt tillegg

Sentralt tillegg per 1. mai 2025 vil bli iverksatt helgen 16.–17. august. Vi ber alle virksomheter sikre at alle nødvendige kontroller er tatt i forkant, senest fredag 15. august, for å sikre at sentralt tillegg registreres på riktige ansatte.

Tidspunkt for kjøring av sentralt tillegg

Sentralt tillegg per 1. mai 2025 vil bli iverksatt i SAP helgen 16.–17. august.

Hvem kjøres sentralt tillegg for

For å inkluderes må ansatte oppfylle alle kriterier under den 1. mai 2025.

  • Ansatt må ha aktiv ansettelsesstatus i SAP.
  • Være registrert på tarifftype 73.
  • Ha enten verdi 02 YS, 03 LO eller 05 Annet i infotype 9008 Hovedsammenslutning.

Verdi 02 YS

Ansatte som er registrert med verdi 02 YS i infotype 9008 vil få sentralt tillegg basert på YS sin avtale. Dette innebærer et tillegg på 1,05 % av lønn per 1. mai 2025.

Verdi 03 LO

Ansatte som er registrert med verdi 03 LO i infotype 9008 vil få sentralt tillegg basert på LO sin avtale. For disse blir det et tillegg på 6600kr og 1,50% av lønn per 1. mai 2025. 1,50% blir beregnet før kronetillegget på 6600 kr legges til.

Verdi 05 Annet

Ansatte som er registrert med verdi 05 Annet i infotype 9008 vil få sentralt tillegg dersom virksomheten har LO eller YS som største avtaleområdet i sin virksomhet.

OBS! I virksomheter der Akademikerne/Unio er størst vil ikke verdi 05 Annet i infotype 9008 føre til utbetaling av sentrale tillegg.

Kontroll av hvilket område som er størst

Kunder kan selv kontrollere hvilket område som er registrert som det største for sin virksomhet i rapporten YHR_BEDRIFTSNUMMER, se kolonnen Uorg. Avt.

  • 73 = Uorganiserte følger AKAD/UNIO avtaleområdet
  • LO = Uorganiserte følger LO/YS avtaleområdet hvor LO er størst av de to. Sentralt tillegg gis basert på LO sin avtale (1,50% + 6600 kr).
  • YS = Uorganiserte følger LO/YS avtaleområdet hvor YS er størst av de to. Sentralt tillegg gis basert på YS sin avtale (1,05%).

Listen er oppdatert etter vedlegget publisert av DFD, og eventuelle beskjeder fra kunder via Kundesenter på nett.

Vi anbefaler alle kunder å kontrollere at det er registrert riktig i YHR_BEDRIFTSNUMMER, for å sikre at sentralt tillegg for uorganiserte iverksettes med riktig økning for sentralt tillegg.

Kunder som fortsatt skulle har behov for endringer fra det som nå ligger registrert for deres virksomhet må meldes i fra til oss via Kundesenter på nett så snart som mulig.

Unge arbeidstakere

Unge arbeidstakere vil få sentralt tillegg til hovedlønn september. Det er viktig å ikke endre lønn per 1. mai 2025 til ny minsteavlønning, da sentralt tillegg i slike tilfeller blir gitt på feil grunnlag.

Etter at sentralt tillegg er gitt vil det bli foretatt en kontroll på om noen har lavere lønn enn det som er oppgitt i hovedtariffavtalen til LO og YS. I de tilfeller årslønn er lavere enn minsteavlønning, kommer vi til å endre til ny minsteavlønning for alle unge arbeidstakere.

Kvittering på ansatte som har fått sentralt tillegg

Etter at sentralt tillegg er iverksatt sendes det ut en sak i Kundesenter på nett til vår kontaktperson for lønn i deres virksomhet.

Kunder bør foreta følgende kontroller

  • Sjekk at uorganiserte i tabellen YHR_BEDRIFTSNUMMER stemmer med hvilken avtale som er størst i virksomheten.
  • Sjekk at ansatte er riktig registrert i SAP. For framgangsmåte, se vår Veiledning til kontroll med Ad hoc-spørring i SAP på dfo.no.
  • Unge arbeidstakere (se eget punkt lenger oppe).
  • Kontroller at kontaktperson for lønn i Kundesenter på nett er korrekt.

Alle kontroller bør være foretatt og korrigert innen utgang av fredag 15. august 2025.

Lønnsoppgjøret 2025 for deg som er lønnskunde av DFØ

Så også vår informasjonsside om lønnsoppgjøret 2025 for mer informasjon og lenke til veiledningen for kontroll via Ad hoc-spørring.

Publisert: 11. august 2025

Kontakt

kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.