Her finner dere informasjon om hvordan mellomoppgjøret i staten i 2025 implementeres i våre systemløsninger for lønn. Siden vil bli oppdatert etter hvert som vi har mer informasjon om årets mellomoppgjør. Følg også med på våre kundenotat for å motta informasjon direkte via e-post.
Utbetaling av sentralt tillegg – mellomoppgjøret 2025
Helgen den 16.–17. august registrerte vi det sentrale tillegget for 2025, for ansatte tilknyttet hovedsammenslutningene LO Stat og YS Stat, samt uorganiserte ansatte i virksomheter der LO Stat/YS Stat er det største avtaleområdet i henhold til brevet om lokale forhandlinger.
De virksomhetene som har ansatte som har fått registrert sentralt tillegg, har fått en sak fra oss i Kundesenter på nett med informasjon om dette.
For de ansatte det har blitt registrert for vil utbetalingen komme til hovedlønn september.
Korrigeringer i SAP som følge av sentralt tillegg bør meldes inn innen frister for hovedlønn september.
Du kan lese mer om dette i kundenotatene fra 11. og 18. august.
Ulike økonomiske profiler som følge av lønnsoppgjøret 2025
Vi viser til PM 2025-6.
I avtalene som er inngått har Akademikerne/Unio, LO Stat og YS Stat ulike økonomiske profiler og må derfor behandles separat.
Infotype 9008 Hovedsammenslutning
Vi har opprettet en ny infotype i SAP - 9008 Hovedsammenslutning.
I bildet under kan du se de verdiene som kan benyttes i infotype 9008.

Tidligst mulige startdato for registrering i den nye infotypen er 1. mai 2025.
Tilleggsfeltet i IT0001
Feltet Lønn/Akademikere skal ikke lenger ha verdi fra og med 1. mai 2025. Tilleggsfeltet har blitt endret sånn at det blir stående tomt (verdi blank) på alle ansatte aktive per 1. mai 2025 – som vist på bildet under. Endringen ble utført fredag 13. juni 2025.

Dere kan lese mer om dette i kundenotatet vi sendte ut den 12. juni 2025.
Rapporter
Dere kan bruke Ad-hoc-spørring til å finne ut hvilken verdi ansatte er registrert med i den nye infotypen.
Tilpassinger av øvrige tjenesteløsninger
E-skjema
Feltet Tilknyttet hovedsammenslutning skal benyttes for å registrere hovedsammensluttning i IT9008. Det nye feltet ligger i fanen Ansattopplysninger under Kontraktstype.

Feltet for Lønn/Akademikere i skjemaet Tilsetting og gjeninntredelse, for registreringer der tilsettingsdato er fra og med 1. mai 2025, skal ikke fylles ut.
Webskjema i Kundesenter på nett – Hovedsammenslutning
Det er nå opprettet et eget skjema for å endre hovedsammenslutning i IT9008 som kan benyttes når dere skal endre eller korrigere hovedsammenslutning på èn enkelt ansatt.
Tilsetting og arbeidskontrakt
Løsningen er tilpasset den nye verdien i IT9008. Du kan lese mer om det i dette kundenotatet.
Ansatte som uorganiserte eller ikke er medlem i en fagforening tilknyttet hovedsammenslutningene
Stortinget har vedtatt at uorganiserte skal følge det avtaleområdet som er størst i virksomheten. I de virksomhetene der avtaleområdet til LO Stat og YS Stat er størst, vil de uorganiserte følge den avtalen som dekker flest årsverk i hver enkelt virksomhet innenfor dette avtaleområde.
Tilhørighet i tariffperioden
Vi vil med det samme benytte anledningen til å minne om at:
- ansatte som har vær organiserte under hele tariffperioden (1. mai 2024 – 30. april 2026) skal følge tariffavtalen som den enkelte var bundet av per 1. mai 2024. Dette gjelder også dersom en ansatte i løpet av denne perioden melder seg ut eller bytter organisasjon.
- uorganiserte som melder seg inn i en organisasjon, blir fra og med innmeldingsdato bundet av den hovedtariffavtalen som organisasjonen er tilsluttet.
Nye verdier for tariffgrupper i IT0008 Grunnlønn og IT0509 Aktivitet med høyere lønn for ansatte på stige
I SAP har vi opprettet to nye tariffgrupper for ansatte som er registrert med stige på tarifftype 73 individuell lønn. De nye verdiene er Stige KORT og Stige LANG. Disse erstatter STIGE1 og vil være gyldige fra 1. mai 2025.
For registreringer før 1. mai 2025, skal man fortsatt benytte tariffgruppe STIGE1.
Feillister
I forbindelse med flyttingen til nye verdier for tariffgruppe i IT0008 Grunnlønn og IT0509 Aktivitet med høyere for ansatte på stige fikk vi noen feilmeldinger på ansatte som lå registrert feil i SAP.
De virksomhetene som mottok feilliste, må gå gjennom de ansatte i listen. Basis- og delservicekunder korrigerer de ansatte selv. Grunntjenestekunder melder tilbake til oss i Kundesenter på nett i den saken dere mottok listene i.
Registrering etter implementering av de nye verdiene
For ansatte på stige skal de følgende tariffgruppene benyttes fra 1. mai 2025:
- KORT (KORT_DP for direkteplasserte)
- LANG (LANG_DP for direkteplasserte)
- STIGE2
Dere finner fremgangsmåte for hvordan dere registrerer ansatte på de nye tariffgruppene i DFØ Brukerdokumentasjon.
Tilpasninger av øvrige tjenesteløsninger
De nye verdiene på tariffgruppe har bli gjort tilgjengelig i E-skjema, ToA-løsningen, DFØ HR og systemløsning Lokale lønnsforhandlinger.
Lokale lønnsforhandlinger
Vi viser til kundenotat publisert 12. august 2025.
Endringer i forbindelse med lønnsoppgjøret 2025 er nå implementert, og systemløsningen er klar for bruk.
Abonner på våre kundenotat
På denne siden kan du registrere deg for å abonnere på våre kundenotat.
Kontakt
- Kundesenter på nett
- lonn [at] dfo.no (lonn[at]dfo[dot]no)
- 40 63 40 21