Her finner dere informasjon om hvordan mellomoppgjøret i staten i 2025 implementeres i våre systemløsninger for lønn. Siden vil bli oppdatert etter hvert som vi har mer informasjon om årets mellomoppgjør. Følg også med på våre kundenotat for å motta informasjon direkte via e-post.
Utbetaling av sentralt tillegg – mellomoppgjøret 2025
Vi må avvente med å implementere endringene fra mellomoppgjøret inntil det er endelig godkjent av Stortinget.
Vi vurderer av hensyn til rydding i hovedsammenslutning og behandlingen i Stortinget at første mulige tidspunkt for utbetaling av sentrale tillegg vil være til hovedlønn i september.
Det kan fortsatt være forhold som kan påvirke tidslinjen, og vi vil komme tilbake til endelig tidspunkt for utbetaling når alle forhold er avklart.
Ulike økonomiske profiler som følge av lønnsoppgjøret 2025
Vi viser til PM 2025-6.
I avtalene som er inngått har Akademikerne/Unio, LO Stat og YS Stat ulike økonomiske profiler og må derfor behandles separat.
Det er vi som gjennomfører registrering av sentrale tillegg for alle virksomheter som har lønnstjenester levert av DFØ.
Registrering av tillegg
Før vi skal kunne iverksette lønnsoppgjøret 2025 må vi ha informasjon hvorvidt ansatte er medlem av en fagforening som følger LO Stat eller YS Stat.
Det er den nye infotypen, 9008 Hovedsammenslutning, som vil bli brukt til å hente ut data i forbindelse med dette.
Det må derfor skille de ansatte som tilhører LO Stat eller YS Stat ved å bruke verdi 02 YS og 03 LO i infotype 9008 Hovedsammenslutning på virkningstidspunktet 1. mai 2025.
Infotype 9008 Hovedsammenslutning
Vi har som nevnt over opprettet en ny infotype i SAP - 9008 Hovedsammenslutning.
I bildet under kan du se de verdiene som kan benyttes i infotype 9008.

Tidligst mulige startdato for registrering i den nye infotypen er 1. mai 2025.
Kontroll og korrigering av ny verdi i IT9008
Vi har kopiert de verdiene som lå registrert i feltet Lønn/Akademikere på ansatte i IT0001 over til IT9008.
Det er infotype 9008 Hovedsammenslutning som vil bli brukt til å hente ut data i forbindelse med lønnsoppgjøret. Det er derfor viktig at dere kontrollerer at det ikke er ansatte som ligger registrert på feil verdien når vi skal registrere tillegg på de ansatte.
Alle ansatte som lå med verdi 03 for LO/YS i IT0001 ble overført til verdi 03 LO i IT9008.
Feltet Lønn/Akademikere skal ikke lenger ha verdi fra og med 1. mai 2025. Tilleggsfeltet har blitt endret sånn at det blir stående tomt (verdi blank) på alle ansatte aktive per 1. mai 2025 – som vist på bildet under. Endringen ble utført av DFØ fredag 13.juni.

Dere kan lese mer om dette i kundenotatet vi sendte ut den 12. juni.
Der kan dere også lese mer om ny saksbehandlingsårsak 38 Hovedsammenslutning og avrunding av lønnart 108A St.ansiennitet. Årsbel.
Rapporter
Med hensyn til rapporter i SAP vil infotype 9008 i første omgang kun være tilgjengelig i Ad hoc-rapporten.
Ad-hoc-spørring kan derfor brukes til å kontrollere at ansatte er registrert med riktig verdi i den nye infotypen.
Tilpassinger av øvrige tjenesteløsninger
E-skjema
Vi har lagt til et nytt felt i Tilsetting og gjeninntredelse for registrering av hovedsammenslutning. Feltet heter Tilknyttet hovedsammenslutning og vil ligge i fanen Ansattopplysninger under feltet Kontraktstype.

Feltet for Lønn/Akademikere i skjemaet Tilsetting og gjeninntredelse for registreringer der tilsettingsdato er fra og med 1. mai 2025 skal ikke fylles ut.
DFØ HR
For DFØ HR-kunder er det opprettet et nytt kort på personprofilen som skal oppbevare hovedsammenslutning. Verdien som registerets i dette kortet vil bli overført til IT9008 Hovedsammenslutning i lønnssystemet.
Verdier fra feltet Hovedsammenslutning i kortet Stillingsdetaljer (IT0001) er overført til det nye kortet for hovedsammenslutning (IT9008).
Tilsetting og arbeidskontrakt
Løsningen er tilpasset den nye verdien i IT9008. Du kan lese mer om dette i kundenotat.
Ansatte som uorganiserte eller ikke er medlem i en fagforening tilknyttet hovedsammenslutningene
Det kan oppstå behov for å skille ut ansatte som uorganiserte eller ikke er medlem i en fagforening tilknyttet hovedsammenslutningene fra andre ansatte.
Dersom enkelte virksomheter velger å ikke registrere disse på verdi 05 Annet i IT9008, er det virksomhetene selv som må melde fra om hvilke ansatte som inngår i denne gruppen per 1. mai 2025, hvis behovet oppstår.
Når de nødvendige avklaringer angående håndtering av denne gruppen er offentliggjort ber vi virksomheter som har valgt å benytte en annen verdi enn 05 Annet, om å raskt gjennomføre nødvendige endringer.
Tilhørighet i tariffperioden
Vi vil med det samme benytte anledningen til å minne om at:
- ansatte som har vær organiserte under hele tariffperioden (1. mai 2024 – 30. april 2026) skal følge tariffavtalen som den enkelte var bundet av per 1. mai 2024. Dette gjelder også dersom en ansatte i løpet av denne perioden melder seg ut eller bytter organisasjon.
- uorganiserte som melder seg inn i en organisasjon, blir fra og med innmeldingsdato bundet av den hovedtariffavtalen som organisasjonen er tilsluttet.
Nye verdier for tariffgrupper i IT0008 Grunnlønn og IT0509 Aktivitet med høyere lønn for ansatte på stige
I SAP har vi opprettet to nye tariffgrupper for ansatte som er registrert med stige på tarifftype 73 individuell lønn. De nye verdiene er Stige KORT og Stige LANG. Disse erstatter STIGE1 og vil være gyldige fra 1. mai 2025.
For registreringer før 1. mai 2025, skal man fortsatt benytte tariffgruppe STIGE1.
I helgen 13.–15. juni flyttet vi alle aktive ansatte som var registrert med STIGE1 til de nye tariffgruppene Stige KORT og Stige LANG, i IT0008 og IT0509 pr. 1. mai 2025.
Dere kan også lese mer om dette i kundenotatet Endringer i systemløsninger i SAP som vi sendte ut 12. juni.
I forbindelse med flyttingen er det oppdaget at rekkefølgen på lønnarter i IT0008 i noen tilfeller har blitt feil. Vi korrigerer dette fortløpende.
Feillister
I forbindelse med flyttingen fikk vi noen feilmeldinger på ansatte som lå registrert feil i SAP. Virksomhetene med feil har mottatt en sak om dette i Kundesenter på nett den 17. juni 2025.
Sakene er sendt til kontaktpersonene som er oppgitt som kontaktperson på lønn. Vi ønsker å minne dere på at dersom dere har flere kontaktpersoner på lønn, vil kun en av kontaktpersonene få varsel i disse sakene.
De virksomhetene som mottar feilliste, må gå gjennom de ansatte i listen. Basis- og delservicekunder korrigerer de ansatte selv. Grunntjenestekunder melder tilbake til oss i saken dere mottok listene i.
Registrering etter implementering av de nye verdiene
For ansatte på stige skal de følgende tariffgruppene benyttes fra 1. mai 2025:
- KORT (KORT_DP for direkteplasserte)
- LANG (LANG_DP for direkteplasserte)
- STIGE2
Dere finner fremgangsmåte for hvordan dere registrerer ansatte over på de nye tariffgruppene på denne siden.
Fra 20. juni kan dere også finne disse i DFØ Brukerdokumentasjon.
Tilpasninger av øvrige tjenesteløsninger
De nye verdiene på tariffgruppe har bli gjort tilgjengelig i E-skjema, ToA-løsningen, DFØ HR og systemløsning Lokale lønnsforhandlinger.
Lokale lønnsforhandlinger
Vi viser til kundenotat publisert 12. juni.
Pågående aktiviteter rundt lønnsoppgjøret 2025 er blant annet følgende:
- Opprette tre lønnsoppgjør i systemløsningen
- Ny plassering av de uorganiserte
- Nye minstelønnssatser
- Ny infotype 9008
Kunder som benytter Lokale lønnsforhandlinger må ferdigstille arbeidet med å flytte ansatte til korrekt verdi i infotype 9008, innen torsdag 19. juni.
Importen til systemløsningen er foreløpig stanset, i påvente av at ansatte blir registrert med riktig verdi i infotype 9008.
Det vil komme et eget kundenotat for mottakere av notat om DFØ lønnsforhandlinger når systemet er klart.
Abonner på våre kundenotat
På denne siden kan du registrere deg for å abonnere på våre kundenotat.
Kontakt
- Kundesenter på nett
- lonn [at] dfo.no (lonn[at]dfo[dot]no)
- 40 63 40 21