Oppdateringer om DFØ lønnsforhandlinger

På denne siden får du informasjon og oppdateringer om DFØ lønnsforhandlinger.

Kjente feil (sist oppdatert: 14.01.2025)

Systemoppsett
FeilStatus
Funksjon for beregning av forbruk er skrudd av.
Funksjon for minsteavlønning for stillingskoder er skrudd av.
Eksterne fagforeninger som blir tilsatt 01.05.2024, men hvor brukernavn i IT0105 blir lagt til på en senere dato, vil ikke vise i listen over Fagforeningsadministratorer.

Løsning: Posten i IT0105 må endres til 01.05.2024.
Feil
Fagforeningstilknytning
FeilStatus
Ingen kjente feil
Opprett lønnsoppgjør
FeilStatus
Varsel om ulagrede endringer:
Du kan få varsel om at du har ulagrede endringer når du bytter mellom lønnsoppgjør, selv om dette ikke er tilfelle.
Feil
Kravskjema
FeilStatus
Varsel om ulagrede endringer:
Du kan få varsel om at du har ulagrede endringer, selv om dette ikke er tilfelle.
Feil
Ved endring av stillingskode blir feltet Endringsbeløp nullstilt.

Løsning: Legg inn Endringsbeløp på nytt.
Feil
Prioriteringsliste
FeilStatus
Intern merknad som er delt fra avsender viser ikke i mottatte prioriteringslister. Den viser likevel når du oppretter egen prioriteringsliste.Feil
Kolonnen Endringsprosent sorteres ikke korrekt i stigende/synkende rekkefølge.Rettet
Generelt søk fungerer ikke når kolonner er filtrerte.Feil
Filter i kolonner forsvinner når du gjør andre handlinger, f.eks. legger til kolonner eller kopierer til vurdering. Hvis du deretter filtrerer en ny kolonne, så slår det gamle filteret inn uten at det vises et filtreringssymbol på kolonnen.

Løsning: Gå ut av listen og inn igjen.
Feil
Knappen "Velg alle" fungerer ikke hvis du har filtrert i følgende kolonner:
- Faste tillegg
- Fremtidig lønnsutvikling
- Fungering
- Stillingstype
Feil
Protokoll
FeilStatus
Ingen kjente feil
Behandling av forhandlingsresultat
FeilStatus
Behandling av forhandlingsresultat:
Valget "Ansiennitetsopprykk er ikke hensyntatt i forhandlingsresultatet" fungerer ikke. For LO/YS får du en feilmelding, for AKA/UNIO blir det korrigerte beløpet likt endringsbeløpet.

Løsning: Rekalkuler ansiennitetsopprykket manuelt i excel-filen.
Rettet
Behandling av forhandlingsresultat:
Ansatte med tilleggsstilling, hvor hovedstillingen har et ansiennitetsopprykk på virkningstidspunktet, blir markert med ansiennitetsopprykk på begge stillingene.

Løsning: Kontroller om tilleggsstillingen har ansiennitetsopprykk på virkningstidspunktet i SAP. Hvis ikke skal du velge "Ansiennitetsopprykk er hensyntatt i forhandlingsresultatet" på tilleggsstillingen.
Rettet
Behandling av forhandlingsresultat:
Ansatte som har virkningsdato 02.06.2024 eller 05.06.2024 blir varslet som at de har ansiennitetsopprykk 01.05.2024. Disse ansatte skulle ikke hatt et varsel, og skulle vært markert som ferdig behandlet.

Løsning: Velg "Ansiennitetsopprykk er hensyntatt i forhandlingsresultatet" på disse ansatte.
Feil
Begge faner:
Ansatte som har nådd toppen av stigen (eks. år 17) får varselet "ansiennitetsopprykk", og har behandlingvalg som rekalkulerer ansiennitetsopprykket. Disse ansatte skal ikke rekalkuleres da de har nådd toppen av stigen.

Løsning: Velg nedtrekkmeny som ikke rekalkulerer ansiennitetsopprykket.
Feil
Fremtidige lønns- og personalopplysninger:
Kolonnen Stillingsansiennitet kan vise feil dato på fremtidige brudd, hvis det finnes en ny post etter 01.05.2024. Dette fører til feil nedtrekksvalg.

Løsning: Kontroller ansatte som har ny stillingsansiennitet etter 01.05.2024 i SAP.
Rettet
Fremtidige lønns- og personalopplysninger:
Fremtidige brudd som kommer etter et ansiennitetsbrudd har nedtrekksvalget "Oppdater med forhandlingsresultat", men her vil beregningen bli feil.

Løsning: Kontroller brudd som kommer etter ansienntitetsbrudd, og velg "Manuell endring" på disse.
Rettet
Fremtidige lønns- og personalopplysninger:
I tilfeller hvor ansatte kun har fått ny stillingskode i forhandlingen, og hvor type brudd kun er "Stillingsopplysninger", viser det verdi i kolonnen Ny lønnsstige som fører til unødvendig brudd i IT0008 ved innlesning.

Løsning: Fjern verdier i kolonnen "Ny lønnsstige" i filen for disse tilfellene.
Rettet
Fremtidige lønns- og personalopplysninger:
I tilfeller hvor ansatte kun har fått ny stillingskode i forhandlingen, og hvor type brudd kun er "Stillingsopplysninger", viser det verdi i kolonnen Ny lønnsstige som fører til unødvendig brudd i IT0008 ved innlesning.

Løsning: Fjern verdier i kolonnen "Ny lønnsstige" i filen for disse tilfellene.
Feil
Fil fra Fremtidige lønns- og personalopplysninger:
Kolonnen Ny lønnsstige viser ikke i filen.

Løsning: Legg til denne kolonnen manuelt til filen, med tilhørende verdier fra systemløsningen.
Rettet
Lønnsbrev
FeilStatus
Ingen kjente feil

Hva er nytt for lønnsoppgjøret 2024?

Lønnsoppgjøret 2024 har ført med seg en del nødvendige systemendringer. Her kan du lese om hvilke endringer virksomhetene og rollene må være klar over.

For nye funksjoner som ikke er forbundet med lønnsoppgjøret, se Hva er nytt per oktober 2024 og juni 2024 lenger ned på denne siden.

Systemoppsett (Administrator)

  • Fane Stillingskoder 

Det er per nå to ulike lønnsplaner i hovedtariffavtalene. Fordi det ikke er mulig å vise begge, har vi beholdt den gamle lønnsplanen. Dette vil si at det er Akademikerne og UNIO sin lønnsplan som viser i fane Stillingskoder. 

  • Fane Innstillinger

I fanen for innstillinger er det to endringer:

  1. Innstilling for Beregning av forbruk er skrudd av. Det er for oppgjøret 2024 ikke mulig å velge Avlønningsprosent, kun Dellønnsprosent.
  2. Innstilling for Minsteavlønning på stillingskoder er skrudd av. Det er for oppgjøret 2024 kun mulig å velge «Stillingskoder følger ikke minsteavlønning».

Fagforeningstilknytning (Fagforeningsadministrator)

Det er strukturelle og utseendemessige endringer:

  • Kolonne og filter for tarifftilhørighet er fjernet grunnet personvernhensyn.
  • Ansatte som tilhører den andre hovedtariffavtalen er nå grå og ikke tilgjengelig for valg. Tidligere fikk du en feilmelding ved tilknytning.
  • Det er et nytt filtervalg for å kun vise valgbare ansatte i listen.
  • Uttrekksdatoen er endret til virkningsdato per ansatt. Tidligere var uttrekksdato 01.05.2024 for alle ansatte.
  • Hvis en av dine medlemmer endrer hovedtariffavtale, får du varsel om dette neste gang du åpner appen. Dette er en ny funksjon.
  • Det finnes en endringslogg over alle endringer i medlemskap som har blitt gjort av deg eller systemet. Dette er en ny funksjon.
  • Resten er likt som før, bl.a. opplasting av medlemslister fra Excel.

Brukerveiledningen for Fagforeningstilknytning er oppdatert, du kan finne denne her:

Opprett lønnsoppgjør (Administrator)

I Opprett lønnsoppgjør er det foretatt strukturelle endringer som er viktige å sette seg inn i.

  • Trinn 1 Velg forhandling: Det er opprettet to nye tariffavtaler (LO Stat og YS Stat 2024 og Akademikerne og Unio 2024). De gamle tariffavtalene (navngitt 56B) skal ikke benyttes. Dere må derfor opprette to nye lønnsoppgjør.
  • Trinn 1 Velg forhandling: Uttrekksdato for ansatte er satt til ansattes virkningsdato. Det er derfor ulike uttrekksdatoer for de ansatte som hører til oppgjør for Akademikerne og Unio. Tidligere ble alle ansatte hentet 01.05.2024.
  • Trinn 3 Ansattutvalg: Dere må selv kontrollere ansatte som er fritatt streikerett, dette vil ikke fremgå av systemløsningen.
  • Trinn 3 Ansattutvalg: Uorganiserte vil følge virksomhetens største tariffavtale slik som tidligere, og vil være tilgjengelig i ansattutvalget til den største avtalen.

OBS! I tilfeller hvor LO/YS er største avtale, og en uorganisert melder seg inn i Akademikerne eller Unio i perioden 01.05.2024-05.06.2024, vil den ansatte være tilgjengelig i begge oppgjør. Det er opp til virksomheten hvordan dette skal løses.

  • Trinn 3 Ansattutvalg: Det er en ny kolonne for Virkningsdato som dere kan legge til for bedre oversikt.
  • Trinn 3 Ansattutvalg: Fravær over 30 dager blir hentet på virkningstidspunktet til hver enkelt ansatt. Tidligere har dette blitt hentet per 01.05.2024 for alle ansatte.
  • Trinn 3 Ansattutvalg: Timelønnede er nå med i ansattutvalget. Dere må selv vurdere om de skal være inkludert i forhandlingen eller ikke. Bruk gjerne kolonnen Medarbeiderundergruppe for å kontrollere denne gruppen ansatte.
  • Trinn 4 Forhandlingsdeltakere: Datouttrekket for rollen Leder er fortsatt 01.05.2024 og dagens dato. Hvis det har skjedd en endring i lederskap eller organisasjonsstruktur, må dere kontrollere hvilken leder som skal vurdere de ansatte.
  • Resten er likt som før: Trinn 2 Pott, trinn 5 Frister, trinn 6 Innstillinger og trinn 7 Filer og lenker.

Kravskjema (Ansatte)

  • Lønns- og stillingsendringer blir basert på hver enkelt ansatt sin virkningsdato. Tidligere var dette 01.05. for alle ansatte.

LO Stat, YS Stat og uorganiserte har sin lønns- og stillingsinformasjon fra 01.05.2024.
Akademikere har sin lønns- og stillingsinformasjon fra 02.06.2024.
UNIO har sin lønns- og stillingsinformasjon fra 05.06.2024.

  • Siste lønnsvurdering viser den ansattes siste endring før virkningstidspunktet, og inkluderer ikke sentrale opprykk.
  • Felt for lønnstrinn og kronetillegg er fjernet.

Prioriteringsliste

  • Kolonner for lønnstrinn og kronetillegg er fjernet
  • Ansattes lønns- og stillingsinformasjon viser per virkningsdato for den enkelte ansatte. Tidligere var dette 01.05. for alle ansatte.
  • Det er en ny kolonne for Virkningsdato for å gi en bedre oversikt.
  • Siste lønnsopprykk viser den ansattes siste endring før virkningstidspunktet, og inkluderer ikke sentrale opprykk.
  • Fremtidige lønnsendringer viser Ja hvis den ansatte har en lønnsendring etter virkningstidspunktet.
  • Funksjonen Generelt tillegg er nå også tilgjengelig for LO/YS-avtalen. Dette innebærer også en ekstra kolonnegruppe som viser beregninger for generelle tillegg. Gjelder ikke ledere.

OBS! I de tilfeller hvor det sentrale tillegget ikke er registrert på ansatte på LO/YS-avtalen, kan dere legge til et generelt tillegg på 0,75% for å synliggjøre hva årslønnen ville vært.
Det er viktig å slette dette tillegget i siste tilbud, slik at det ikke inngår i forbruket.
Når det sentrale tillegget blir registrert i SAP, vil dette være oppdatert i prioriteringslistene dagen etter. Vær oppmerksom på at sendte prioriteringslister ikke vil få et oppdatert forbruk, den må derfor kopieres til et nytt utkast for å få oppdatert forbruket korrekt.

  • Timelønnede som er inkludert i forhandlingene er ikke registrert med riktig dellønnsprosent i SAP. Det er derfor ikke mulig for systemløsningen å kalkulere forbruket for disse ansatte korrekt. Forbruket for timelønnede blir derfor satt til 0 kr, og dere må selv beregne hvor mye disse ansatte forbruker av potten. Bruk gjerne kolonnen Medarbeiderundergruppe for å kontrollere disse ansatte.
  • Forbruk blir beregnet basert på dellønnsprosent. Avlønningsprosent utgår i 2024, og kolonnen for Avlønningsprosent er fjernet.
  • Det er nå kun mulig å velge ny lønnsstige på ansatte som har fått en ny stillingskode i forhandlingen. Det er også lagt til en ny kolonne for Ansiennitetsstige som viser hvilket år på stigen den ansatte er på, eller om den er direkteplassert.
  • Kolonnen Ny stillingsansiennitet blir bestemt av den ansattes virkningstidspunkt, når den ansatte blir tildelt en ny stillingskode. Tidligere var dette 01.05. for alle, nå er den 01.06. for ansatte som tilhører Akademikerne eller Unio. Regelverket i SAP tilsier at datoen må settes til den første i måneden.
  • Funksjonen Lønnshistorikk viser lønnstrinn og kronetillegg for å bevare historikken til LO/YS-ansatte. Hvis ansatte har en verdi i lønnstrinn etter 01.05.2024, tilsvarer dette antall år på lønnsstigen den ansatte er på.

Protokoll, Behandling av forhandlingsresultat og Lønnsbrev

Det har ikke skjedd noen endringer i disse appene, foruten at informasjon om lønnstrinn og kronetillegg er fjernet, samt at informasjon om virkningsdato er oppdatert.


Diskusjonspunkter til forberedende møte i forbindelse med systemløsningen Lokale lønnsforhandlinger

For kunder som bruker systemløsningen Lokale lønnsforhandlinger, er det viktig å enes om konfigureringen av systemløsningen. Disse punktene bør gjennomgås årlig, selv om dere har gått gjennom dem tidligere. 

Ansatte og partene i forhandlingen bør få god informasjon så tidlig som mulig.

Vi anbefaler at partene diskuterer følgende punkter som er relevante for systemløsningen. Listen er supplerende til virksomhetens faste diskusjonspunkter i de forberedende møter, og bør ikke erstatte disse:

1. Bestilling av roller

  • Hvem skal vedlikeholde fagforeningenes medlemslister? Personene må tildeles rollen Fagforeningsadministrator. 
  • Hvem skal være med i fagforeningenes forhandlingsutvalg? Personene må tildeles rollen Forhandlingsutvalg fagforening (spesifiser eventuelt signeringsrett, skrivetilgang eller lesetilgang). 
  • Skal fagforeningene ha egne arbeidsgrupper som ikke er inkludert i forhandlingsutvalget? Personene må tildeles rollen Arbeidsgruppe fagforening. 
  • Hvem skal være med i arbeidsgivers forhandlingsutvalg? Personene må tildeles rollen Forhandlingsutvalg arbeidsgiver (spesifiser eventuelt fullmakt for sending av prioriteringslister og signeringsrett, skrivetilgang eller lesetilgang). 

2. Forhandlingsmodell for fagforeningene

Dere må avklare om fagforeningene forhandler via hovedsammenslutningsmodellen, via hver enkelt fagforening, eller om det skal tas i bruk forhandlingsfullmakter. Tilgangene gis i trinn 4 i Opprett lønnsoppgjør. 

3. Valg av stillingskoder

Hvilke stillingskoder skal være tilgjengelige for valg for ansatte og forhandlingsdeltakere? Dette settes opp i Systemoppsett. 

4. Beregning av forbruk

Forbruk beregnes ved dellønnsprosent (tar ikke hensyn til ulønnede permisjoner). Minner også om at de lokale parter har et felles ansvar for at den økonomiske rammen er benyttet, og at avtalte føringer er fulgt - jf. HTA punkt 2.6.3 nummer 8.

Beregning av forbruk i systemløsningen tar utgangspunkt i lønnsopplysninger på virkningstidspunktet – jf. punkt 6 Avlønningsprosent. Kostnadsberegningen i avsetningen til de lokale forhandlingene beregnes for 12 måneder og er uten arbeidsgiveravgift, feriepengetillegget og pensjonspremie – jf. Brev om lokale lønnsforhandlinger utstedt av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.

5. Stillingskoders minsteavlønning 

Grunnet nødvendige systemendringer etter Rikslønnsnemdas kjennelse, blir denne innstillingen skrudd av for lønnsoppgjøret 2024. Alle virksomheter vil derfor ha innstillingen «Stillingskoder følger ikke minsteavlønning». 

6. Avlønningsprosent

Grunnet nødvendige systemendringer etter Rikslønnsnemndas kjennelse og brevet om lokale lønnsforhandlinger, vil innstillingen for avlønningsprosent bli deaktivert for lønnsoppgjøret 2024. Dette skyldes at ulike virkningstidspunkter for å kontrollere ulønnet permisjon, samt at timelønnede også omfattes av de lokale lønnsforhandlingene, gjør at avlønningsprosenten som hentes fra SAP per nå ikke er egnet til å beregne kostnadene for den lokale avsetningen. Derfor vil alle virksomheter ha innstillingen «Dellønnsprosent».

7. Innstillinger for kravskjema

Skal ansatte kunne sende kravskjema til arbeidsgiver? Følgende valg er mulige, og settes opp i Systemoppsett: 

  • Ingen 
  • Kun uorganiserte 
  • Alle 

8. Begrunnelseskoder 

Ønsker dere å bruke begrunnelseskoder under forhandlingene? Eventuelt hvilke? Dette settes opp i Systemoppsett. 

9. Videresending av fagforenings krav til ledere 

Skal det være mulig for ledere å motta krav fra fagforeningene? Dette settes opp i Systemoppsett. 

10. Lønnsbrev

Partene bør enes om rutine for hvordan virksomheten skal informere om resultatet for de lokale lønnsforhandlingene.

11. Frister 

Dere bør avtale frister for ferdigstilling i systemløsningen: 

  • Medlemslister ferdig oppdatert 
  • Publisering av lønnsoppgjøret (tilgjengeliggjør Kravskjema og Prioriteringsliste) 

Det er mulig å avtale ulike frister som kan settes opp i trinn 4 i Opprett lønnsoppgjør: 

  • Systemfrist for kravskjema (obligatorisk) 
  • Frist for sending av kravskjema til arbeidsgiver 
  • Frist for sending av kravskjema per fagforening 
  • Frist for ledere til å sende prioriteringsliste 
  • Frist for fagforeninger til å sende prioriteringsliste 
  • Frist for samtidig utveksling av krav 
  • Frist for første tilbud 
  • Forhandlingsperiode 
  • Dato for offentliggjøring (protokoll) 

12. Filer og lenker

Det er mulig å publisere filer og lenker til brukerne av systemløsningen. Hvilke filer og lenker ønsker dere å gjøre tilgjengelig, og eventuelt hvor? Dette kan settes opp i trinn 7 i Opprett lønnsoppgjør. 

13. Sending av prioriteringslister 

I tillegg til frister bør dere avtale hva og eventuelt til hvem man deler informasjon. Skal fagforeningene dele prioriteringslistene med hverandre? I tillegg kan dere avtale om følgende skal deles med partene: 

  • Prioritering og rangering 
  • Begrunnelse 
  • Vedlegg 
  • Begrunnelseskoder 

Dette er et valg avsenderne har hver gang de sender en prioriteringsliste. 

14. Avslutning av lønnsoppgjøret 

Det er mulig for både arbeidsgiver og fagforeninger å sende lønnsbrev. Lønnsoppgjøret må ikke avsluttes før alle lønnsbrev er utsendt. Partene bør ha en gående dialog om når lønnsbrevene er utsendt slik at lønnsoppgjøret kan avsluttes.  

15. Beregning av ansiennitetsopprykk på virkningstidspunktet

Forhandlingsresultatet kan ha en påvirkning på beregning av ansiennitetsopprykk, dersom ansiennitetsopprykket finner sted samtidig som virkningsdatoen for forhandlingsresultatet. Partene bør enes om håndtering av ansiennitetsopprykk og fremtidige lønnsendringer etter virkningstidspunktet – jf. Brev om lokale forhandlinger punkt 7.3 utstedt av Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.

Informasjon fra Statens arbeidsgiverportal

For mer informasjon om hvordan dere gjør gode forberedelser til lokale lønnsforhandlinger, anbefaler vi å besøke nettsiden til Statens arbeidsgiverportal. 

 

Hva er nytt per oktober 2024?

Siden forrige oppdatering i juni har vi fortsatt å videreutvikle systemet, samtidig som vi har arbeidet med feilretting og forberedelser til lønnsoppgjøret for 2024. Her kan du lese om de viktigste endringene.

Lagring av kolonner

Det er nå mulig å lagre et kolonneoppsett for Prioriteringsliste og Behandling av forhandlingsresultat. Du lager ditt eget kolonneoppsett i «Vis/skjul kolonner». Kolonneoppsettet blir lagret på din bruker slik at det også er tilgjengelig neste gang du åpner en liste. Du kan alltid velge mellom et standardoppsett av kolonner eller din egen visning.

Bildet viser min visning

Les mer om lagring av kolonner her:

Fordeling

Du kan nå se hvordan ditt forbruk er fordelt mellom kjønn, stillingskoder og organisasjonsenhet i Prioriteringsliste.

Bilde av Fordeling fra Prioriteringsliste

Les mer om fordeling her:

Godkjenning av protokoll

Det er nå mulig å sende protokollen til godkjenning, og for alle roller med signeringsrett å godkjenne eller avslå protokollen digitalt.

Bilde av godkjent protokoll

Du kan lese mer om protokoll her:

Behandling av forhandlingsresultat og fremtidige lønns- og personalopplysninger

Funksjonene i appen Behandling av forhandlingsresultat er utvidet:

  • Hurtigregistrering av ansiennitetsopprykk på virkningstidspunktet
  • Behandling av fremtidige lønns- og personalopplysninger med valg tilpasset til den fremtidige endringen
  • Oversikt over type resultat, type brudd og varsler for hva du må gjøre på raden
  • Eksportfunksjonalitet basert på radens status
  • Oversikt over antall behandlede rader og tidligere eksporterte filer
Bilde av hurtigregistrering i fanen Forhandlingsresultat

Du kan lese mer om behandling av forhandlingsresultat her:

Nye statuslinjer

Det viser nå statuslinjer i appene som forklarer når appen er stengt for redigering, basert på hvor langt man har kommet i forhandlingsprosessen. Statuslinjene gir et enklere bilde av hva du kan gjøre i appen på ulike tidspunkt.

Bilde av statuslinje i Prioriteringsliste når forhandlingen er signert eller avsluttet

Du kan lese mer om hvordan statusen på forhandlingen påvirker systemløsningen her:

Eksportere valgte kolonner til Excel fra Prioriteringsliste

Når du eksporterer prioriteringslisten til Excel er det nå kun valgte kolonner som blir eksportert. Du styrer selv kolonneutvalget fra funksjonen «Vis/skjul kolonner».

Bilde av «Vis/skjul kolonner» fra Prioriteringsliste

Du kan lese mer om eksport av prioriteringslister her:

Hva er nytt per juni 2024?

Etter siste leveranse i november 2023 har DFØ arbeidet med feilretting i systemløsningen, parallelt med videreutvikling. Her kan du lese om de viktigste endringene.

Ny behandling av status på lønnsoppgjør og forhandling

Det er nå mulig for kundene selv å avslutte lønnsoppgjør og forhandlinger i systemløsningen. Endringen innebærer blant annet at det er en egen status på lønnsoppgjør og forhandling. De ulike statusene vil ha betydning for hva du kan gjøre i de ulike appene. Endringen er spesielt viktig for rollen Administrator.

Bilde av statuser fra Opprett lønnsoppgjør.
DFØ
Bilde av statuser fra Opprett lønnsoppgjør.

Forhandlingens status vil nå vises i appene Prioriteringsliste, Protokoll, Behandling av forhandlingsresultat og Registrer lønnsbrev.

Bilde av Status forhandling i Prioriteringsliste.
DFØ
Bilde av Status forhandling i Prioriteringsliste.

Les mer om statusene her:

Les mer om avslutning av lønnsoppgjør og forhandling her:

Lønn og stilling på dagens dato i Kravskjema

Ansatte kan nå se sine lønns- og stillingsopplysninger på dagens dato i Kravskjema. Dette er kun en tilleggsinformasjon for den ansatte. Det er fremdeles informasjon på virkningstidspunktet som brukes under lønnsforhandlingene.

Bilde av lønns- og stillingsopplysninger på dagens dato fra Kravskjema.
DFØ
Bilde av lønns- og stillingsopplysninger på dagens dato fra Kravskjema.

Les brukerveiledningen for Kravskjema her:

Lønnshistorikk i Prioriteringsliste

Det er nå mulig for alle roller i Prioriteringsliste å se ansattes lønnshistorikk 5 år tilbake i tid, samt eventuelle fremtidige lønnsendringer, faste tillegg, fungeringer og flere stillinger.

Bilde av lønnshistorikk i Prioriteringsliste.
DFØ
Bilde av lønnshistorikk i Prioriteringsliste.

Les mer om lønnshistorikk her:

Egendefinert pott i Prioriteringsliste

Det er nå mulig for alle roller i Prioriteringsliste å legge inn en egendefinert pott. I tillegg vises prosentandelen av forbruk og ufordelt pott, både under Avsatt pott og Egendefinert pott. Dette finner du under Forbruk i prioriteringslisten.

Bilde av Forbruk i Prioriteringsliste.
DFØ
Bilde av Forbruk i Prioriteringsliste.

Les mer om egendefinert pott under kapittelet Forbruk her:

Leder kan sende flere prioriteringslister

Det er nå mulig for rollen Leder å sende flere prioriteringslister. Feilmeldingen som viste hvis leder forsøkte å sende flere prioriteringslister er nå fjernet. Arbeidsflyten i lederhierarkiet er fremdeles likt som før. Vi anbefaler at leder gir beskjed til overliggende ledere hvis den sender nye prioriteringslister, da dette kan påvirke hvordan overliggende leder skal utarbeide sine egne prioriteringslister.

Les mer om leders arbeidsflyt her:

Rundenummer ved sending av tilbud telles automatisk

Når rollen Forhandlingsutvalg arbeidsgiver fullmakt/signaturrett sender et tilbud til fagforeningene, er det nå obligatorisk med rundenummer. Rundenummeret blir lagt til automatisk, ved at første tilbud markeres som runde 1, andre tilbud markeres som runde 2, og så videre. Prioriteringslister som blir markert som Arbeidsgivers krav vil ikke telles som en runde.

Bildet viser at rundenummer blir automatisk lagt til.
DFØ
Rundenummer blir automatisk lagt til.

Oversikt over frister

I Opprett lønnsoppgjør kan rollen Administrator legge inn ulike frister og datoer for forhandlingene. Disse fristene er nå tilgjengelige for alle roller i Prioriteringsliste, Protokoll, Behandling av forhandlingsresultat og Registrer lønnsbrev.

Trykk på Flere valg og Frister for å se fristene til den aktuelle forhandlingen.

Frister vises nå i Prioriteringsliste, Protokoll, Behandling av forhandlingsresultat og Registrer lønnsbrev.
DFØ
Frister vises nå i Prioriteringsliste, Protokoll, Behandling av forhandlingsresultat og Registrer lønnsbrev.

Visning av vedlegg i Protokoll

Ved forhåndsvisning av protokoll kan alle roller nå se både protokolltekst og vedlegget til protokollen med resultatet fra forhandlingene. Dette gjelder også ved eksport av protokollen.

Vi arbeider med en digital godkjenningsløsning for protokoll. Mer informasjon vil bli publisert når dette er på plass.

Oppdatert: 14. januar 2025

Kontakt

Kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.