På denne siden får du informasjon og oppdateringer om DFØ lønnsforhandlinger.
Kjente feil (sist oppdatert: 21.06.2024)
Systemoppsett
Feil | Status |
---|---|
Ingen kjente feil |
Fagforeningstilknytning
Feil | Status |
---|---|
Ingen kjente feil |
Opprett lønnsoppgjør
Feil | Status |
---|---|
Trinn 3 - Ansattutvalg: Filtrering i kolonnene Stillingstype og Avlønningsprosent fungerer ikke. | Feil per 21.06.24 |
Kravskjema
Feil | Status |
---|---|
Minsteavlønning LO og YS: Gjelder kun når innstilling 'Alle ansatte skal plasseres på minsteavlønning' er skrudd på: Når man velger en stillingskode som medfører at årslønnen automatisk oppjusteres til minsteavlønningen, er det likevel mulig å justere ned endringsbeløpet til under minsteavlønning. | Feil per 18.08.23 |
Minsteavlønning Akademikerne og Unio: Gjelder kun når innstilling 'Alle ansatte skal plasseres på minsteavlønning' er skrudd på, og denne også skal gjelde for Akademikerne og Unio: Når man velger en stillingskode som medfører at årslønnen automatisk oppjusteres til minsteavlønningen, er det likevel mulig å justere ned årslønnen og endringsbeløpet til under minsteavlønning. | Feil per 18.08.23 |
Prioriteringsliste
Feil | Status |
---|---|
Gruppetillegg - feil i kalkulator ved følgende scenario: - Legger til et gruppetillegg - Legger til et endringsbeløp som fører til nytt lønnstrinn - Setter ned lønnstrinn til laveste tillatte Ansattes endringsbeløp kan da bli lavere enn gruppetillegget. Løsning: Slett endringsbeløpet. | Feil per 07.09.23 |
For innstillinger med minsteavlønning: Dersom ansatt har kronetillegg fra før, følger kronetillegget med i beregningen av minsteavlønningen. Denne er det ikke mulig å nullstille. | Feil per 07.09.23 |
Det er ikke mulig å filtrere på kolonnen Status. | Feil per 12.10.23 |
Knappen Se gjennom under sending av prioriteringslister fungerer ikke. | Feil per 18.08.23 |
Ved eksportering av alle kravskjema eller prioriteringslisten kan man oppleve treg responstid grunnet store mengder data. Anbefaler ikke å prøve flere ganger da dette kan påføre kapasitetsproblemer. Det er likevel mulig å eksportere kravskjema enkeltvis. | Feil per 26.09.23 |
Protokoll
Feil | Status |
Fremsiden: Rollen Administrator har ikke tilgang til Protokoll (får ikke valgt rollen i nedtrekkmenyen) | Feil per 12.10.23 |
Behandling av forhandlingsresultat
Feil | Status |
---|---|
Når man trykker på Last ned og avslutt, endres ikke status fra Pågående til Avsluttet. Dette fører også til at knappen Eksporter ikke blir synlig. For å laste ned filer på nytt må man derfor trykke på "Last ned og avslutt" igjen. Ta kontakt med DFØ for å endre statusen manuelt. | Feil per 26.10.23 |
Det vil ikke være mulig å rekalkulere ansiennitetsopprykk for tariffavtale Akademikerne og UNIO. Man vil da få en feilmelding i systemet. Disse ansatte må behandles manuelt i den eksporterte filen. | Feil per 26.10.23 |
Lønnsbrev
Feil | Status |
---|---|
Fremsiden: Rollen Administrator har ikke tilgang til Lønnsbrev (får ikke valgt lønnsoppgjør i nedtrekkmenyen) | Feil per 30.11.23 |
Hva er nytt i 2024?
Etter siste leveranse i november 2023 har DFØ arbeidet med feilretting i systemløsningen, parallelt med videreutvikling. Her kan du lese om de viktigste endringene.
Ny behandling av status på lønnsoppgjør og forhandling
Det er nå mulig for kundene selv å avslutte lønnsoppgjør og forhandlinger i systemløsningen. Endringen innebærer blant annet at det er en egen status på lønnsoppgjør og forhandling. De ulike statusene vil ha betydning for hva du kan gjøre i de ulike appene. Endringen er spesielt viktig for rollen Administrator.
Forhandlingens status vil nå vises i appene Prioriteringsliste, Protokoll, Behandling av forhandlingsresultat og Registrer lønnsbrev.
Les mer om statusene her:
Les mer om avslutning av lønnsoppgjør og forhandling her:
Lønn og stilling på dagens dato i Kravskjema
Ansatte kan nå se sine lønns- og stillingsopplysninger på dagens dato i Kravskjema. Dette er kun en tilleggsinformasjon for den ansatte. Det er fremdeles informasjon på virkningstidspunktet som brukes under lønnsforhandlingene.
Les brukerveiledningen for Kravskjema her:
Lønnshistorikk i Prioriteringsliste
Det er nå mulig for alle roller i Prioriteringsliste å se ansattes lønnshistorikk 5 år tilbake i tid, samt eventuelle fremtidige lønnsendringer, faste tillegg, fungeringer og flere stillinger.
Les mer om lønnshistorikk her:
Egendefinert pott i Prioriteringsliste
Det er nå mulig for alle roller i Prioriteringsliste å legge inn en egendefinert pott. I tillegg vises prosentandelen av forbruk og ufordelt pott, både under Avsatt pott og Egendefinert pott. Dette finner du under Forbruk i prioriteringslisten.
Les mer om egendefinert pott under kapittelet Forbruk her:
Leder kan sende flere prioriteringslister
Det er nå mulig for rollen Leder å sende flere prioriteringslister. Feilmeldingen som viste hvis leder forsøkte å sende flere prioriteringslister er nå fjernet. Arbeidsflyten i lederhierarkiet er fremdeles likt som før. Vi anbefaler at leder gir beskjed til overliggende ledere hvis den sender nye prioriteringslister, da dette kan påvirke hvordan overliggende leder skal utarbeide sine egne prioriteringslister.
Les mer om leders arbeidsflyt her:
Rundenummer ved sending av tilbud telles automatisk
Når rollen Forhandlingsutvalg arbeidsgiver fullmakt/signaturrett sender et tilbud til fagforeningene, er det nå obligatorisk med rundenummer. Rundenummeret blir lagt til automatisk, ved at første tilbud markeres som runde 1, andre tilbud markeres som runde 2, og så videre. Prioriteringslister som blir markert som Arbeidsgivers krav vil ikke telles som en runde.
Oversikt over frister
I Opprett lønnsoppgjør kan rollen Administrator legge inn ulike frister og datoer for forhandlingene. Disse fristene er nå tilgjengelige for alle roller i Prioriteringsliste, Protokoll, Behandling av forhandlingsresultat og Registrer lønnsbrev.
Trykk på Flere valg og Frister for å se fristene til den aktuelle forhandlingen.
Visning av vedlegg i Protokoll
Ved forhåndsvisning av protokoll kan alle roller nå se både protokolltekst og vedlegget til protokollen med resultatet fra forhandlingene. Dette gjelder også ved eksport av protokollen.
Vi arbeider med en digital godkjenningsløsning for protokoll. Mer informasjon vil bli publisert når dette er på plass.
Kontakt
- Kundesenter på nett
- lonn [at] dfo.no (lonn[at]dfo[dot]no)
- 406 34 021