Tilgang til ansatte i prioriteringslisten for ledere

Her kan du som leder lese om hvilke ansatte du har tilgang til i prioriteringslister i systemløsningen Lokale lønnsforhandlinger.

Rollen Leder legges til som forhandlingsdeltaker i Opprett lønnsoppgjør, for å få tilgang til prioriteringslisten. Videre må den ansatte også være inkludert i lønnsoppgjøret, for at den skal vise i leders prioriteringsliste. Leder får tilgang til de ansatte som er i den organisasjonsenheten man er leder for, samt eventuelle underliggende organisasjonsenheter. Hvis man er leder for flere organisasjonsenheter, vil prioriteringslisten til personen da være sammenslått slik at alle organisasjonsenhetene man er leder for, vises i én liste.

Tilgangen til ansatte i prioriteringslisten blir dermed bestemt slik:

  • Ansatt inkluderes i lønnsoppgjøret.
  • Lederen inkluderes i lønnsoppgjøret.
  • Man er leder for organisasjonsenheten ansatt er tilsatt i.

Leders organisasjonstilknytning bestemmes av 012-tilknytningen i lønnssystemet SAP. Man har tilgang til ansattlisten for organisasjonsenheten slik den var på virkningstidspunktet. Dette gjelder også for eventuelle ledere som har blitt tilsatt etter virkningstidspunktet.

OBS! Vær oppmerksom på at ledere må opprette én prioriteringsliste per tariffavtale. Det er ikke mulig å opprette en samlet prioriteringsliste for begge tariffavtaler. Det er mulig å ha flere faner åpne samtidig, dersom man ønsker å se på begge tariffavtalene samtidig.

Man har kun redigeringstilgang til de ansatte som man er leder for. Dette gjelder alle ansatte som er i organisasjonsenheter hvor brukeren er leder, samt alle underliggende organisasjonsenheter. Lederen kan ikke se seg selv i prioriteringslisten, selv om den også er ansatt i samme organisasjonsenhet.

Videre kan ledere se alle ansatte i forhandlingen, dersom det i innstillinger i Opprett lønnsoppgjør er valgt at rollen skal ha tilgang til alle ansatte i forhandlingen. Dersom det er valgt at rollen skal ha tilgang til egne ansatte, er det kun ens egne ansatte som vises i prioriteringslisten.

Tilgang til de samme ansatte

Hvert ledernivå (organisasjonsnivå) har sin egen versjon av prioriteringslisten. Flere ledere kan ha redigeringstilgang til de samme ansatte, men har ikke tilgang til hverandres versjon av prioriteringsliste. Det betyr at lederne kan redigere de samme ansatte uavhengig av hverandre. Dette kommer av at overliggende ledere har redigeringstilgang til ansatte i underliggende organisasjonsenheter. Det er alltid overliggende leders vurderinger som vil være gjeldende, hvis man har vurdert de samme ansatte ulikt.

Hvis to ledere er leder for samme organisasjonsenhet, vil de dele prioriteringsliste. Dersom en leder byttes ut med en annen, vil den nye lederen få tilgang til den gamle lederens prioriteringsliste. Når prioriteringslisten blir sendt så sendes den automatisk for begge to.

Endring av organisasjonsstruktur etter virkningstidspunkt

Dersom det har skjedd en omstrukturering av organisasjonsenheter etter virkningstidspunkt, vil det være oppsettet slik det var på virkningstidspunkt som vil vises.

Hvis en organisasjonsenhet har blitt lagt ned etter virkningstidspunkt, vil denne organisasjonsenheten vises i prioriteringslistene til den lederen som var leder på virkningstidspunktet, med de ansatte som tilhørte denne organisasjonsenheten på virkningstidspunktet.

OBS! Vær oppmerksom på at hvis lederen har sluttet som leder, så vil den ikke ha tilgang til flisen Prioriteringsliste. Det er da overliggende ledere som må vurdere de ansatte som var tilsatt i den nedlagte organisasjonsenheten.

Hvis det har blitt opprettet nye organisasjonsenheter etter virkningstidspunkt vil disse ikke være tilgjengelige i prioriteringslistene. Ansatte som eventuelt har blitt flyttet over til den nye organisasjonsenheten må da vurderes av lederen for ansattes gamle organisasjonsenhet. Nytilsatte ansatte etter virkningstidspunkt vil aldri vises i noen prioriteringslister, da de ikke inngår i de lokale lønnsforhandlingene.

OBS! Vær oppmerksom på at hvis lederne for de nye organisasjonsenhetene har blitt lagt til i lønnsoppgjøret, så vil de dermed ha tomme ansattlister i prioriteringslisten.

Oppdatert: 14. mai 2024

Kontakt

Kontakt kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.