Hvordan opprette og sende kravskjema (for ansatte)

Her kan du som ansatt lese om hvordan du oppretter, redigerer og sender inn kravskjema i systemløsningen Lokale lønnsforhandlinger.

I Kravskjema kan du som ansatt opprette og sende kravskjema til din fagforening og/eller arbeidsgiver. Kravskjemaet brukes til å foreslå ny lønn og stillingskode til de lokale forhandlingene, og du kan legge til en begrunnelse.

Trykk på knappen + Lag ny for å opprette et nytt kravskjema.

Bildet viser hvordan du kan trykke på +Lag ny for å opprette et nytt kravskjema.

Hvis du ikke er lagt til en forhandling, eller systemfristen er utløpt, vil det ikke være mulig å opprette kravskjema. Da får du en varselmelding.

Trinn 1

I trinn 1 kan du se hvilken forhandling du er lagt til, du kan velge hvilket stillingsforhold kravskjemaet gjelder, og du kan velge mottakere av kravskjemaet. I tillegg kan du se frister for når kravskjemaet må være sendt.

Bildet viser trinn 1 i Kravskjema.
Trinn 1 i Kravskjema.

Hvis du kun har ett stillingsforhold så er dette automatisk valgt. Hvis du har flere stillinger, må du velge hvilken stilling kravskjemaet gjelder. Du må sende ett kravskjema per stillingsforhold.

Bildet viser at hvis du har flere stillinger må du sende inn kravskjema for hvert stillingsforhold.

Hvilke mottakere som er tilgjengelige for deg, avhenger av medlemskap til fagforeninger og innstillinger gjort av virksomheten. Hvis du er medlem av en fagforening, skal denne fagforeningen være tilgjengelig som mottaker i kravskjemaet ditt. Hvis den ikke er tilgjengelig, må du kontakte fagforeningen din.

Arbeidsgiver kan være tilgjengelig som mottaker, avhengig av innstillinger gjort av virksomheten. Her er det tre mulige innstillinger:

  • Arbeidsgiver er tilgjengelig for alle ansatte.
  • Arbeidsgiver er kun tilgjengelig for uorganiserte ansatte.
  • Arbeidsgiver er ikke tilgjengelig.

Hvis arbeidsgiver ikke er tilgjengelig som mottaker, og du ikke er medlem av en fagforening, vil det ikke være noen mottakere tilgjengelige for kravskjemaet ditt. Det er da ikke mulig å sende kravskjemaet. Følgende feilmelding vil da vises:

Bildet viser at det vises en feilmelding hvis du ikke har noen mottakere av ditt kravskjema.

Det er kun mulig å sende ett kravskjema til hver mottaker. Hvis du allerede har sendt kravskjema til mottakeren og du ønsker å sende et nytt, må du redigere og sende det sendte kravskjemaet.

Det er mulig å sende samme kravskjema til flere mottakere, eller å sende ett kravskjema til hver mottaker.

Bildet viser at du kan velge om du vil sende det samme kravskjemaet til alle mottakere, eller sende ulike kravskjema.

Fristene angir når kravskjemaet må være sendt til de ulike mottakerne. Etter systemfristen er det ikke lenger mulig å sende inn kravskjema.

Bildet viser at fristene angir når kravskjemaet må være sendt til de ulike mottakerne. Etter systemfristen er det ikke lenger mulig å sende inn kravskjema.
.

Trinn 2

I trinn 2 kan du se dine lønns- og stillingsopplysninger og din siste lønnsvurdering på virkningstidspunktet, lønn på dagens dato, og du kan legge inn ønsket lønns- og stillingsendring.

Alle lønns- og stillingsendringer du legger inn, blir kalkulert basert på informasjonen slik den var på virkningstidspunktet. Dette er datoen for når resultatet fra lønnsforhandlingene skal gjelde fra. Datoen blir oppgitt hvert år i Brev om lokale forhandlinger fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD). Alle lønnsopplysninger baseres derfor på virkningstidspunktet. Hvis du har fått en lønnsendring etter denne datoen, må du ta dette i beregning når du foreslår ny lønn.

Bildet viser at du kan se lønns- og stillingsopplysninger samt siste lønnsvurdering.

Feltene for stillingskodeendring og lønnsendring er automatisk fylt ut med din stillingskode og lønn slik det var på virkningstidspunktet. For ansatte på LO/YS-avtalen viser fire felt for lønnsendring:

  • Lønnstrinn
  • Krontetillegg
  • Årslønn
  • Endringsbeløp

For ansatte på Akademiker/Unio-avtalen vises to felt for lønnsendring:

  • Årslønn
  • Endringsbeløp
Bildet viser at ansatte på Akademiker/Unio-avtalen har ikke felt for lønnstrinn og kronetillegg.
Ansatte på Akademiker/Unio-avtalen har ikke felt for lønnstrinn og kronetillegg.

Du kan foreslå ny stillingskode ved å trykke på mappekortet i feltet for Velg stillingskode.

Bildet visert at du kan trykke på mappekortet for å velge ny stillingskode.

Trykk på linjen for den stillingskoden du ønsker og trykk på OK.

Bildet viser at du kan velge i en liste av stillingskoder.
Du kan velge i en liste av stillingskoder.

Det kan hende at feltene for lønn oppdaterer seg når du velger en ny stillingskode. Dette kommer da av at den valgte stillingskoden har en minsteavlønning, og systemet har en påskrudd innstilling for å kontrollere dette. Det er da ikke mulig å velge en lavere lønn enn stillingskodens minsteavlønning.

Bildet viser at hvis du endrer stillingskode kan det hende at feltene for lønn oppdateres automatisk.
Hvis du endrer stillingskode kan det hende at feltene for lønn oppdateres automatisk.

Alle felt for lønn vil oppdateres automatisk hvis du registrerer noe i ett av feltene. Kalkulatoren vil beregne hva de andre feltene skal vise. For ansatte på LO/YS-avtalen vil kalkulatoren blant annet bruke lønnstrinnstabellen fra hovedtariffavtalen for å vise riktig lønn i de ulike feltene.

Bildet viser at kalkulatoren automatisk fyller ut alle felt når du redigerer i ett av feltene.

Trinn 3

I trinn 3 kan du skrive en begrunnelse for lønnskravet ditt, og du kan laste opp vedlegg i PDF-format. Følg gjerne interne retningslinjer for hvordan du skal skrive begrunnelsen.

Du kan kontrollere om din virksomhet har lastet opp relevant informasjon, ved å trykke på knappen Flere valg og deretter Filer eller Lenker.

Bildet viser at i trinn 3 kan du skrive begrunnelse og laste opp vedlegg.

Trykk på + Legg til vedlegg for å laste opp vedlegg. Ditt private filområde vil da åpnes. Marker ønsket fil og trykk på Åpne. Du kan trykke på blyantsymbolet for å endre navn på vedlegget eller slette det.

Bildet viser at du kan trykke på blyant-symbolet for å redigere eller slette vedlegget.
Trykk på blyant-symbolet for å redigere eller slette vedlegget.

Sende kravskjema

Når du har gått gjennom alle trinn kan du trykke på knappen «Gå til innsending».

Bildet viser hvor knappen «Gå til innsending» vises nederst i trinn 3.

Du får da en oppsummering av skjemaet, og knappen «Send inn» kommer til syne nede på oppgavelinjen. Kontroller at informasjonen er riktig, og trykk på «Send inn» for å sende kravskjemaet.

Bildet viser at knappen Send inn vises på oppgavelinjen når du har trykket på «Gå til innsending».
Knappen Send inn vises på oppgavelinjen når du har trykket på «Gå til innsending».

Bekreft at du ønsker å sende kravskjemaet i varselmeldingen ved å trykke på «Send inn».

Bildet viser hvordan du kan bekrefte sending av kravskjema ved å trykke på Send inn i varselmeldingen.

Status på kravskjemaet endres fra Utkast til Sendt.

Bildet viser at statusen på kravskjemaet når angir at det er sendt.
Statusen på kravskjemaet angir når det er sendt.

Redigere kravskjema

Hvis du ønsker å korrigere kravskjemaet ditt, trykker du på skjemaet i menyen til venstre, og deretter på «Rediger» som vises til høyre i skjemaet.

Bildet viser hvordan du kan trykke på Rediger for å åpne kravskjemaet for redigering.

Du kan nå redigere i alle trinn. Hvis kravskjemaet er sendt må du huske å sende det på nytt hvis du har gjort noen endringer. Kontroller gjerne at statusen på kravskjemaet er korrekt.

Kopiere kravskjema

Du kan kopiere et kravskjema ved å trykke på knappen Lag kopi. Et nytt kravskjema blir opprettet med lik informasjon som det kopierte kravskjemaet. Gjør eventuelle endringer, og send kravskjemaet. Det er kun mulig å sende ett kravskjema per mottaker, så hvis du vil gjøre endringer på et sendt kravskjema må du redigere og sende dette kravskjemaet på nytt.

Bildet viser hvor knappen du trykker på for å kopiere kravskjema

Slette kravskjema

Du kan slette både utkast og sendte kravskjema. Hvis kravskjemaet ditt er sendt, vil det også bli slettet hos mottakeren når du sletter det.

Bildet viser hvor du kan trykke for å slette kravskjema
DFØ

Laste ned kravskjema

Du kan laste ned kravskjemaet i PDF-format, ved å trykke på knappen Flere valg og deretter Vis slipp.

Bildet viser menyen Vis slipp under Flere valg.

Kravskjemaet åpnes i PDF-format. For å laste ned kravskjemaet trykker du på symbolet for nedlastning som du finner nederst til høyre i bildet.

Bildet viser hvordan kravskjemaet åpnes i PDF-format. For å laste ned kravskjemaet trykker du på symbolet for nedlastning som du finner nederst til høyre i bildet.
Oppdatert: 22. oktober 2024

Kontakt

Kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.