Slik registrerer du godtgjørelser/honorar i Betalmeg.
Denne veiledningen viser hvordan du registrerer godtgjørelser/honorar i Betalmeg på nett. Du kan også registrere godtgjørelse i DFØ-app på mobilen.
Registrer oppdrag
Oppsummering
- Brukes for å registrere honorar eller annen godtgjørelse
- Du kan kun redigere skjema med status Utkast eller Returnert
- Formål er obligatorisk – legg inn referansenummer hvis du har fått det
- Kostnadsfordeling kan endres hvis du har fått beskjed om annen fordeling
- Velg riktig lønnart – oppdragsgiver skal informere om hvilken som gjelder
- Legg til vedlegg (PDF/bilde) ved behov. Eksempler på vedlegg kan være timelister eller bekreftelse på tapt arbeidsfortjeneste
- Skriv kommentar til godkjenner ved spesielle forhold
- Klikk Send til godkjenning når du er ferdig – du kan ikke endre etter innsending
- Du kan kopiere eller slette skjema som ikke er utbetalt
- Statusforklaring:
- Returnert: Kan korrigeres og sendes inn på nytt
- Godkjent: Utbetales ved neste lønnskjøring
- Utbetalt: Beløpet er utbetalt
Start registrering
Klikk på Registrer Godtgjørelser for å opprette et nytt godtgjørelsesskjema.
Til venstre ser du en liste over dine tidligere skjema. Her vises status som:
- Sendt
- Godkjent
- Utbetalt
- Returnert
- Utkast
Du kan bare redigere skjema som har status Utkast eller Returnert.
Klikk på + Lag ny nederst til venstre for å starte et nytt skjema.
Trinn 1. Formål
Fyll inn nødvendig informasjon om oppdraget:
- Formål (obligatorisk) – Har du fått et referansenummer i forbindelse med oppdraget, kan du legge dette inn her
- Kostnadsfordeling – Hvis du ikke har fått oppgitt en annen kostnadsfordeling, kan du beholde standard kostnadsfordeling. Har du skriftlig fått oppgitt en annen kostnadsfordeling fra din oppdragsgiver/arbeidsgiver, kan du endre kostnadsfordeling:
- Trykk på Kostnadsfordeling
- Legg inn oppgitte verdier
- Trykk OK
Klikk på Trinn 2 for å gå videre
Trinn 2. Godtgjørelser
Etter at formål og eventuelle endringer av kostnadstilordning er registrert kan du legge inn godtgjørelsen:
- Trykk på + Legg til ny godtgjørelse
- Beskrivelse – skriv inn relevant informasjon og trykk OK
- Dato – velg dato for når oppdraget ble utført
- Lønnart – søk etter riktig lønnart (med navn eller nummer), eller velg fra listen. Oppdragsgiver skal ha informert om hvilken lønnart som skal brukes
- Fyll inn beløp, antall, eller antall og sats. For spørsmål om satser, ta kontakt med oppdragsgiver
- Klikk OK når du er ferdig
Du kan legge til flere godtgjørelser ved å klikke på Legg til godtgjørelse igjen.
For å redigere en post, klikk på linjen med posten.
Klikk på Trinn 3 for å gå videre.
Trinn 3. Vedlegg
Dersom du har vedlegg som skal legges til godtgjørelsen kan dette gjøres ved å:
- Klikk på Legg til vedlegg.
- Finn filen (bilde eller PDF) på datamaskinen og klikk Åpne
- Klikk på blyanten til høyre for å endre navn eller slette vedlegget
Klikk på Trinn 4 for å gå videre.
Trinn 4. Kommentar og innsending
Ønsker du å legge til en kommentar til godkjenner/leder kan du gjøre det i kommentarfeltet i Trinn 4.
Når du har registrert godtgjørelsen kan den sendes inn:
- Klikk på Gå til innsending
- Du får nå en oversikt over skjemaet:
- Klikk på Rediger hvis du vil gjøre endringer
- Klikk på Lagre hvis du vil vente med innsending
- Klikk på Send til godkjenning hvis du er ferdig
- Bekreft innsending i dialogboksen som vises
Når du har sendt skjemaet, kan du ikke gjøre flere endringer.
Endre eller slette godtgjørelse/honorar
Når et skjema er godkjent, kan det ikke lenger endres eller slettes. Dersom du oppdager feil etter godkjenning, må du kontakte oppdragsgiver.
Endre godtgjørelse/honorar
Godtgjørelser som ikke er utbetalt eller godkjent kan endres.
- Trykk på godtgjørelsen for å redigere. Hvis du har sendt godtgjørelsen til godkjenning, må du trykke på rediger
- Registrer endringene
- Trykk på Lagre for å lagre godtgjørelsen som utkast eller trykk på Send for å sende inn godtgjørelsen
Slette en godtgjørelse/honorar
Godtgjørelser/honorar som ikke er utbetalt kan slettes.
- Åpne utgiftsrefusjonen
- Trykk på ikonet for mer (tre vertikale prikker)
- Trykk på slett
- Trykk på OK.
- Utgiftsrefusjonen slettes
Kopiere godtgjørelse/honorar
Ved behov for flere like godtgjørelser/honorarer kan du kopiere en eksisterende refusjon ved å:
- Trykk på den utgiftsrefusjonen du ønsker å kopiere
- Trykk på ikonet for mer (tre vertikale prikker)
- Trykk på Lag kopi
- Velg ny startdato og legg til informasjon
- Trykk på ikonet for lagre (diskett) for å lagre utgiftsrefusjonen som utkast eller på send for å sende inn utgiftsrefusjonen
Status
- Returnert: I noen tilfeller kan du få godtgjørelsen i retur med en kommentar om hva som må korrigeres. Du vil da finne godtgjørelsen igjen under Godtgjørelser eller i Innkurv. Da kan godtgjørelsen korrigeres eller slettes.
- Godkjent: Godtgjørelsen er godkjent og vil komme på neste utbetaling. Utbetalingsdato kan variere ut i fra godkjenningsfrist. For mer informasjon om utbetalinger kan du se på Kjøreplan for 2025, under Bonusutbetalinger på dfo.no (se lenke nederst på siden)
- Utbetalt: Godtgjørelsen er utbetalt til din konto.
Kjøreplan for lønn
I kjøreplan for lønn finner du datoer for utbetaling. Utbetaling av godtgjørelse skjer under Bonuslønn.