DFØs evalueringer av kvaliteten på utredninger av statlige tiltak, viser at det fortsatt er et forbedringspotensial. Spesielt utredninger av regulatoriske forslag er mangelfullt utredet.
Svake beslutningsgrunnlag kan føre til utilsiktede effekter, ineffektiv ressursbruk og sløsing med fellesskapets ressurser. Evalueringen viser samtidig at det også gjøres mye godt utredningsarbeid i staten. Blant annet er kvaliteten på NOUer og større investeringsprosjekter gjennomgående god.
Den største svakheten ved statlige tiltak knytter seg fremdeles til kravet om å utrede flere alternative tiltak. I stor grad er det bare ett tiltak som utredes. 65 prosent av sakene som legges ut på høring, svarer ikke på utredningsinstruksens krav om å utrede alternative tiltak. Flertallet av høringssakene dreier seg om regulatoriske virkemidler.
Hvordan fremme kvaliteten på utredninger av statlige tiltak?
Ledere i staten har en nøkkelrolle. Evalueringen vår tyder på at ledere i staten i større grad må sørge for bedre rammebetingelser i egen virksomhet, for å lykkes med økt kvalitet på utredninger. Videre har etatsstyrere en viktig rolle med å sikre at underliggende virksomheter gis rom til å følge utredningsinstruksen.
DFØ har følgende råd til ledere i staten
- Gode fagmiljøer internt er sentralt for å lykkes. Sett av tilstrekkelig med tid og ressurser til å utrede og til å involvere i den enkelte utredning. Ved større utredninger er det behov for tverrfaglige team.
- Sørg for systematisk evaluering og kunnskapsinnhenting.
- Ha en strategi for hvordan kunnskapshull skal dekkes på kort og lang sikt.
- Involver relevante forsknings- og utredningsmiljøer.
- Ved å være godt forberedt i forkant, er man bedre rustet ved korte frister og politiske føringer.
- Sørg for god rolleforståelse og forvaltningskompetanse i egen virksomhet. Lojalitetsplikten innebærer ikke at utredningen kun skal utrede tiltak som er politisk ønskelig.
- Sørg for brede utredningsmandat og realistiske frister når utredninger delegeres til underliggende virksomheter.
- Legg ut hele utredningen når forslag til tiltak legges ut på høring. Dette bidrar til gjennomsiktighet og et godt grunnlag til at berørte og andre interessenter har et kunnskapsbasert grunnlag for å gi innspill til forslagene.
- Bruk handlingsrommet til å bruke ulike metoder, herunder bruk av eksperimentelle metoder.
- For eksempel kan det være risikoreduserende å iverksette tiltak stegvis fremfor i fullskala, når kunnskapsgrunnlaget er for tynt og beheftet med stor grad av usikkerhet.
- Følg opp utredningen som del av nyttestyringen. Det er viktig å evaluere tiltaket underveis og i etterkant, for å vurdere om tiltaket bør videreføres, justeres eller avsluttes.
DFØ oppfordrer også ledere i staten til å bruke kompetansetilbudet vårt. Se også en rekke råd til ledere i: