Her er en sjekkliste for hvordan du kan utarbeid eller revidere hovedinstruksen.
Forberedelser til utforming
- Har departementet interne retningslinjer for etatsstyringen og eventuelt utforming av hovedinstruksen?
- Hvilke aktører skal eller bør involveres i utformingen?
- Hvilken rolle og hvilket ansvar har de ulike aktørene?
- Hvem skal godkjenne underveis, og hvem skal fastsette hovedinstruksen?
- Finnes det en samlet oversikt over politiske og administrative føringer for opprettelsen av virksomheten, eventuelt for endringer i rammeverket for virksomheten?
Evaluering før revidering
- Hvordan har dagens hovedinstruks fungert som styringsdokument for den underliggende virksomheten? Innhent synspunkter fra
Plan for arbeidet
- Hva er målet med å revidere hovedinstruksen? Eksempler:
- rette opp mangler på grunn av endringer i rammevilkår eller annet
- oppnå bedre felles forståelse av fordelingen av myndighet og ansvar mellom departementet og virksomheten
- forbedre nytteverdien av hovedinstruksen som styringsdokument
- forbedre arbeidsdelingen mellom hovedinstruksen og tildelingsbrevet
- Er det tydelig hvordan hovedinstruksen ønskes brukt i styringen?
- Hvordan skal prosessen legges opp?
- Hvilke aktører skal involveres når, og hvilket ansvar har de?
- Hvordan tilpasse hovedinstruksen til virksomhetens egenart, risiko og vesentlighet?
- Hvordan involvere og forankre hovedinstruksen hos den underliggende virksomheten?
Siste vurdering før godkjenning
- Har hovedinstruksen blitt tilstrekkelig tilpasset virksomhetens egenart, risiko og vesentlighet?
Tilbake til hovedsiden