DFØ anbefaler at fagbrukere som sender inn saker via Kundesenter på nett har fullmakt.
Tidligere har vi krevd at skjema som skal medføre økonomiske forpliktelser for virksomheten jf. Økonomiregelverkets 2.5.2.1 første ledd, skal signeres av en som har budsjettdisponeringsmyndighet (BDM) hos virksomheten. Flere av våre kunder har egne rutiner for BDM-dokumentasjon og våre skjemaer brukes kun for registrering i lønnssystemet. Vi har forenklet rutinen etter dialog med forvaltnings- og analyseavdelingen, og fagbrukere kan nå registreres med fullmakt til å sende inn skjema uten BDM signatur.
Hvordan registrere fullmakt?
- Last ned og fyll ut skjemaet 90 fullmaktsskjema. Du finner skjemaet nederst på denne siden.
- Merk at skjema må signeres for hånd for at det skal være gyldig.
- Opprett en ny sak i Kundesenter på nett og legg ved signert fullmakt-skjema som vedlegg.
- Når vi mottar skjemaet, registrerer vi informasjonen i vårt system.
- De ansatte som er oppført på skjemaet kan deretter sende inn skjemaer uten BDM signatur.
Regelverksforvalter understreker at denne forenklingen forutsetter at de kontrollaktiviteter som ligger i rutiner og sjekklister blir utført etter gjeldende arbeidsdeling.