Valg av avropsprosedyre på de nye rammeavtalene om betalings- og kontoholdstjenester for staten

DFØ legger til rette for at virksomheter som har mindre enn 100 000 betalingstransaksjoner per år og som ikke har betydelige eller komplekse valutatransaksjoner, kan velge å gjøre direkte avrop på de nye rammeavtale om betalings- og kontoholdstjenester for staten. Direkte avrop innebærer at virksomheten skal gjøre avrop hos den rammeavtalebanken DFØ har valgt på vegne av virksomheten. Virksomheter som velger direkte avrop må gi skriftlig bekreftelse til DFØ innen 5. november 2021.

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) skal inngå nye rammeavtaler om betalings- og kontoholdstjenester for staten i løpet av første halvår 2022. De nye rammeavtalene skal erstatte dagens rammeavtaler som utløper 31.12.2022. Alle statlige virksomheter skal gjøre avrop (bestilling) på de nye rammeavtalene i løpet av høsten 2022. 

I de nye rammeavtalene er det lagt opp til at virksomheter som har mindre enn 100 000 betalingstransaksjoner per år og som ikke har betydelige eller komplekse valutatransaksjoner eller har særlige behov for kvalitet tilknyttet tjenestene omfattet av rammeavtalene, kan velge å gjøre direkte avrop. Alternativet til direkte avrop er at virksomheten gjennomfører minikonkurranse på tilnærmet samme måte som ved dagens rammeavtaler.

Direkte avrop innebærer at virksomheten skal gjøre avrop hos den rammeavtalebanken DFØ har valgt på vegne av virksomheten, og som er vurdert å være best ut fra tildelingskriteriene pris og kvalitet. Formålet med direkte avrop er i hovedsak at virksomheten skal bruke mindre ressurser på avropsprosessen enn ved dagens rammeavtaler, der alle virksomhetene måtte gjennomføre minikonkurranse.

DFØ har den 8. oktober 2021 (ref. 20/1566) sendt eget brev til de virksomhetene som anses å være aktuelle til å velge direkte avrop. Se Valg av avropsprosedyre på de nye rammeavtalene om betalings- og kontoholdstjenester for staten. I dette brevet finner du nærmere beskrivelser av hva henholdsvis direkte avrop og minikonkurranse innebærer, samt hvordan DFØ vil gå fram når vi skal velge bank for de virksomhetene som velger direkte avrop.

Valg av avropsprosedyre – hva må virksomheten gjøre?

Virksomheter som har mindre enn 100 000 betalingstransaksjoner per år skal selv vurdere ut fra egne forhold og behov, om den skal gjennomføre direkte avrop eller minikonkurranse. Virksomheten må også vurdere om de oppfyller kravene for direkte avrop.

Virksomheter som velger direkte avrop som avropsprosedyre må gi en skriftlig bekreftelse til DFØ, på følgende e-postadresse: postmottak@dfo.no

Fristen for å gi skriftlig bekreftelse er 5. november 2021.

Bekreftelsen vil være bindende. Virksomheter som ikke gir bekreftelse til DFØ innen fristen, må gjennomføre minikonkurranse.

I bekreftelsen til DFØ må du oppgi følgende:

  • Navnet på virksomheten
  • E-postadresse og telefonnummer til kontaktperson

Henvendelser om direkte avrop og minikonkurransen kan sendes per e-post til følgende e-postadresse: postmottak@dfo.no

Eventuelt kan henvendelser også skje per telefon til følgende kontakter:

Tone Haugland: 932 42 762

Tone Røed: 970 21 829

Publisert: 20. oktober 2021 Oppdatert: 3. november 2021

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.