Endringer på organisasjonsenhet i DFØ HR

Her vil du som HR-admin kunne finne informasjon om hvordan du gjør generelle endringer på en organisasjonsenhet. Det vil også komme noen konkrete eksempler på endringer som kan bli gjort på en organisasjonsenhet.

Generelle endringer på en organisasjonsenhet

Gå til Organisasjonskart via startside menyen.

I feltet Firmastruktur kan du velge om du vil ha organisasjonsstruktur med eller uten stillinger. I feltet Søk velger du organisasjonsenhet, og i det siste feltet skriver du inn navnet eller nummeret på organisasjonsenheten du ønsker å gjøre endringer på.

Når du har fått opp organisasjonsenheten trykker du først på enheten du ønsker å endre, for så å trykke på det lille postkortet.

Det skal nå ha åpnet seg en ny dialogboks med mer informasjon om organisasjonsenheten. I tillegg vil du kunne se valgene Rediger og Behandle.

Behandle: Tar deg videre til endringshistorikken til organisasjonsenheten.

Er det behov for å gjøre endringer på tidligere registrerte poster må dette sendes inn som en sak i Kundesenter på nett.

Rediger: Brukes for å opprette en ny post på organisasjonsenheten.

Velger du Rediger legger du inn dato for når endringen skal gjelde fra for så å trykke på Fortsette.

Korriger de feltene du ønsker å endre, for eksempel lederstilling, for så å trykke Lagre. Ønsker du å avbryte handlingen trykker du på Avbryt.

Ved lagring av posten vil organisasjonskartet oppdatere seg med de nye endringene fra datoen du la inn i feltet Gjelder fra og med.

Endre navn på en organisasjonsenhet

Skal du endre navn på en organisasjonsenhet, og organisasjonsenheten samtidig er et organisasjonsnivå 2 eller 3 er det viktig å være oppmerksom på at det også må sendes inn en sak i Kundesenter på nett med endringen som har blitt gjort. Dette for at DFØ skal kunne ferdigstille navneendringen i DFØ HR.

Måten du kan se om en organisasjonsenhet også er et organisasjonsnivå 2 eller 3 på er dersom navnet på enheten også står i ett av feltene for organisasjonsnivå 2 eller 3. På bildet under er organisasjonsenheten Kontoret for informasjonsteknologi også et organisasjonsnivå 2.

Endre kostnadssted på en organisasjonsenhet

Ved endring av kostnadssted på organisasjonsenheten må nytt kostnadssted også registreres i PPOME i SAP lønn på mappekortet "kostnadsfordeling".

Kunder med tjenestemodell grunntjeneste må sende sak i Kundesenter på nett med hva som er endret og fra hvilken dato endringen skal gjelde fra for å få utført denne oppdateringen. Basiskunder må selv gjøre denne oppdateringen i PPOME

Skjermbildet viser at nytt kostnadssted må registreres på mappekortet under kostnadsfordeling.
Mappekortet kostnadsfordeling i PPOME

IT0001- Plass i organisasjonen

Kostnadsstedet som står i IT0001 er hovedkostnadsstedet fra mappekortet kontering i PPOME. Dette oppdateres automatisk fra endringsdatoen når du endrer hovedkostnadsstedet.

IT0027 – Kostnadsfordeling

Alle de ansatte som har den samme kostnadsfordeling i IT0027 som det som stod i mappekortet Kostnadsfordeling på organisasjonsenheten før endringen ble gjort, vil automatisk få oppdatert kostnadsfordelingen i IT0027 til den nye kostnadsfordelingen på organisasjonsenheten. Denne oppdateringen skal skje over natten og vil vises i IT0027 til dagen etter at endringen ble gjort.

Opprette organisasjonsenhet

Oppdatert: 15. mars 2024

Kontakt

Kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.