Inntektsføre mottatt tilskudd og overføringer

Rutinen skal sikre at tilskudd og overføringer blir korrekt bokført til riktig tid.

Frist: Løpende og ved periodeavslutning

Avgrensning: Rutinen gjelder inntekt fra tilskudd og overføringer som virksomheten skal benytte til å finansiere aktiviteter som inngår i egen drift, jf. SRS 10 punkt 19–24. Denne rutinen gjelder ikke overføring og tilskudd som mottas der virksomheten er prosjektkoordinator.

Tilskudd og overføringer til virksomheten er midler som er stilt til disposisjon uten at det foreligger krav til motytelse fra den som har ytet midlene. I enkelte tilfeller vil tilskudd og overføringer dekke virksomhetens interne kostnader, mens i andre tilfeller er de stilt til disposisjon for å kunne yte tjenester overfor tredjepart.  

Inntekt fra tilskudd og overføringer resultatføres i henhold til prinsippet om motsatt sammenstilling, det vil si at inntektsføringen foretas i samme periode som tilhørende kostnader påløper.

Ansvarlig / Utføres avHandling - oppgave
VirksomhetInnbetaling av tilskudd og overføring

Med overføringer inngår også pengegaver.

Nettobudsjetterte virksomheter
Innbetalingen bokføres i Unit 4 ERP:
• Debet konto 196* Bankinnskudd – for oppgjørskonto og arbeidskonto
• Kredit konto 2180 Ikke inntektsført tilskudd og overføringer

Bruttobudsjetterte virksomheter
Innbetalingen bokføres i Unit 4 ERP:
• Debet konto 193*
• Kredit konto 290* Mottatt forskudd

Konto 153* Opptjente inntekter benyttes ved periodisering hvis tilskudd med videre blir utbetalt etterskuddsvis.
VirksomhetPeriodisering og bokføring av inntekt fra tilskudd og overføring

Inntekt fra tilskudd og overføringer bokføres i samme periode som kostnadene påløper. Som regel foretas løpende avregning uten beregning av fortjeneste.

Eventuelle indirekte kostnader som ikke framgår av prosjektregnskapene tas hensyn til ved beregning av inntekten, som regel i henhold til virksomhetens egne rutiner og/eller avtale med den som har ytet tilskuddet eller annen overføring.

I den grad et tilskudd ikke fullfinansierer kostnadene, eventuelt dere får kostnadsoverskridelser som må finansieres på andre måter, må dere ta hensyn til dette gjennom hele prosjektperioden for å sikre «jevn» inntektsføring.

Inntekten bokføres i Unit 4 ERP:

Nettobudsjetterte virksomheter
• Debet konto 2180 Ikke inntektsført tilskudd og overføringer
• Kredit konto 34* Inntekt fra tilskudd og overføringer

Bruttobudsjetterte virksomheter
• Debet konto 260* Mottatte forskudd (eventuelt 153)
• Kredit konto 34 Inntekt fra tilskudd og overføringer
Virksomhet
Tilleggstjeneste SRS: DFØ
Kontroll

Viktige dokumenter som grunnlag for kontroll er:
• Avtaler
• Tilsagnsbrev
• Planer, budsjett og lignende

Ved fullfinansiering av prosjekter benyttes prosjektregnskap som grunnlag for å kontrollere at inntekter samsvarer med kostnadene, eventuelt med tillegg for indirekte kostander.

For øvrige aktiviteter, prosjekter og så videre må dere i tillegg foreta regelmessige vurderinger av framdrift sett opp mot planer og budsjetterte inntekter og kostnader. Risikoen for at dere inntektsfører for mye for tidlig er stor om dere ikke har god nok oppfølging.

Se etter at aktuelle tilskudd og overføringer blir riktig klassifisert både i resultatregnskapet og i balansen.
Virksomhet
Tilleggstjeneste SRS: DFØ
Årsslutt

Nettobudsjetterte virksomheter
Ingen spesielle aktiviteter ut over særskilt fokus på dokumentasjon av balansen.

Bruttobudsjetterte virksomheter
Forskuddsbetalte tilskudd knyttet til aktiviteter, prosjekter med videre inngår i mellomværende, jf. R-101 punkt. 5.1.1.

Henvisninger

Oppdatert: 26. september 2023

Kontakt

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.