Vi jobber hele tiden med å forbedre tjenestene våre. Under finner du en oversikt over planlagt eller igangsatt utvikling som gjelder regnskapstjenestene.
Periodeavslutning
Modernisering av periodeavslutningsprosessen
Vi jobber med å modernisere periodeavslutningsprosessen. Dette gjør vi for å realisere gevinster, både når det gjelder kvalitet og effektivitet. Dette skal vi oppnå gjennom en helhetlig tilnærming som omfatter innsiktsarbeid, utvikling av løsninger, forbedring av rutiner og arbeidsprosesser, i tillegg til å tydeliggjøre arbeidsdelingen mellom DFØ og kundene.
Innkjøpsløsningen
Oppfølging av rammeavtaler
For å kunne gi virksomheten en bedre oversikt over forbruk på rammeavtaler, jobber vi med å integrere kontraktsdata i Unit4 ERP. Hensikten er at brukeren skal kunne koble fakturaer mot relevante avtaler, ha uniforme data på tvers av systemer, og å kunne varsler når perioder og/eller budsjettrammer overstiges.
I første omgang vil dette være et verktøy for kunder som benytter DFØs avtale med Mercell EU-Supply.
Informasjon i EHF-kataloger
EHF-katalogene har et sett med ledige «tagger» som kan brukes til å gi ytterligere informasjon om en gitt artikkel. Vi jobber nå med å tilgjengeliggjøre disse i Unit4 ERP slik at sluttbruker også kan se hvilken produsent som står bak produktet, hva opprinnelseslandet er, og hvilket utslipp varen representerer i CO2-ekvivalenter.
Ordreoppfølging
Ordreoppfølging er et verktøy som forenkler oppfølgingen og behandlingen av innkjøpsordre. Verktøyet samler informasjon fra relevante spørringer og rapporter i Unit4 ERP i ett skjermbilde, der sluttbrukeren kan søke og filtrere på virksomhetenes ordre, i tillegg til å utføre enkelt- og massehandlinger.
Inngående faktura
Behandling av innkjøpsfaktura
Måten behandling av innkjøpsfaktura blir gjort i dagens løsning kan oppleves som uforutsigbar. Vi jobber derfor med å revidere måten innkjøpsordren og fakturaen kobles sammen på, hvordan eventuelle avvik behandles, og hvordan kontrolleddene i prosessen opererer.
Fakturaportal
Vi har utviklet en fakturaportal for mottak av alle inngående fakturaer. Denne skal på sikt kunne tilby en referansevask av fakturaer, og stoppkriterier som stopper fakturaen og sender den i retur til leverandøren dersom for eksempel gyldig referanse mangler.
Fordring til innbetaling
Ny distribusjonskanal
DFØ tilbyr i dag digital distribusjon av utgående fakturaer gjennom en ekstern avtale med Fair Distribution AS. Denne avtalen går ut i 2025, og vi jobber derfor med en ny anskaffelse som skal erstatte dagens avtale. Vi forventer at en ny løsning vil være på plass i løpet av tredje kvartal.
Automatisk bokføring av renter og gebyrer
I dag bokføres renter og gebyrer manuelt fra et inkassobyrå. Denne prosessen jobber vi nå med å effektivisere, slik at renter og gebyrer kan bokføres automatisk basert på konto knyttet til kundegruppe, eller konto oppgitt i firmaopplysninger.
DFØ-appen
Chatbot i DFØ-appen
I april 2025 ble det implementert ny løsning for chatbot i DFØ-appen. Den nye løsningen leveres av Kindly, og vil ha samme funksjoner som løsningen vi hadde fra før.
Innkurv regnskap
Funksjonalitet for endring av kontering og attestering er fortsatt under utvikling. Arbeidet pågår, og vi forventer å ha det ferdigstilt i løpet av august.
Kundesenter på nett (KPN)
Vi jobber med å utvikle en løsning for bilagsimport via Kundesenter på nett (KPN). Her kan dere sende større digitale bilag for bokføring i Unit4 ERP. Bilaget vil automatisk følge arbeidsflyten som er definert for deres virksomhet. Løsningen er nå under akseptansetesting.
Chatboten skal svare på regnskapsspørsmål
Chatboten er lansert i Kundesenter på nett. Den vil hjelpe dere med spørsmål til regnskapsområdet, og dere kan komme i kontakt med en kundebehandler hvis dere har behov for det.
Prosjektstyring
Tidstyring
Vi har iverksatt et arbeid for å kunne tilby mer systemstøtte og funksjonalitet for oppfølging av eksternfinansierte prosjekter i Tidstyring. Dette er etterspurt av flere av våre kunder, og er prioritert satsningsområde for oss.